پنجشنبه 14 اردیبهشت 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پيام مسعود باستانی، روزنامه نگار دربند در روز جهانی مطبوعات و پاسخ محمد خاتمی

به گزارش کلمه، مسعود باستانی، روزنامه نگار زندانی در پيامی کوتاه به مناسبت روز جهانی آزادی مطبوعات نوشته است: ای کاش غير از ما بقيه هم باور می‌کردند که اهالی دهکده‌ی کره‌ای‌ شکل از مرحله «آزادی بيان» عبور کرده‌اند و اينک روزنامه‌نگاران آن سرزمين‌ها در جستجوی افق‌های تازه‌ترند برای مردمان خويش و ما "همچنان دوره می‌کنيم شب را و روز را "هنوز را…"



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مسعود باستانی از تاريخ ۱۴ تير ماه ۱۳۸۸ بازداشت و به اتهام تبليغ عليه نظام و اجتماع و تبانی برای ايجاد اغتشاش به شش سال زندان محکوم شده است. وی تا بهمن ماه ۱۳۸۸ در زندان اوين به سر می‌برد، اما در تاريخ پنجم بهمن ماه ۱۳۸۸ در اقدامی خلاف قانون و بر خلاف اصل تفکيک و طبقه‌بندی زندانيان از زندان اوين به زندان رجايی‌شهر که محل نگهداری مجرمين خطرناک است، منتقل شده و اکنون در اين زندان نگهداری می شود.

همچنين سيدمحمد خاتمی، رييس جمهور سابق ايران در پيامی ديگر در پاسخ به اين زندانی سياسی تاکيد کرده است: در ايران عزيز و در جمهوری اسلامی که شعار اصلی انقلابش، آزادی، استقلال، جمهوری اسلامی بود شايسته نيست که شاهد گرفتاری تعدادی از روزنامه نگاران و نويسندگان و اصحاب رسانه باشيم. گرچه حتی اگر يک فرد هم دربند باشد تاسف آور هست ولی اگر بنا است زندان آباد باشد بايد برای کسانی باشد که آزادی را دربند می کنند.

متن اين دو پيام به شرح زير است:

پيام باستانی

همچنان دوره می‌کنيم شب را و روز را…

شايد از بخت ماست يا عجايب اين سرزمين که ما روزنامه‌نگاران زندانی در هواخوری کوچک زندان همچنان در حسرت همان حکايتی هستيم که عمری به اندازه تاريخ مطبوعات دارد و تلخ‌کامی آن باقی است.

حال آنکه جهان پيرامون ما خارج از محدوده تنگ اين مرزها ماجراهايی را تجربه می‌کند که تنها تکه‌ای از خواب‌های طلايی ماست.

ای کاش غير از ما بقيه هم باور می‌کردند که اهالی دهکده‌ی کره‌ای‌ شکل از مرحله «آزادی بيان» عبور کرده‌اند و اينک روزنامه‌نگاران آن سرزمين‌ها در جستجوی افق‌های تازه‌ترند برای مردمان خويش و ما .همچنان دوره می‌کنيم شب را و روز را"هنوز را…"

***

پيام سيد محمد خاتمی
پرودگار انسان را آزاد آفريد


به نام خدا
سپاس حضرت پرودگار را که انسان را آفريد و انسان را آزاد آفريد و آزادی را در رهايی از بند هوا و هوس مردمان و نيز سلطه جباريت خواست و بيداری گری را ستود و پيامبر بزرگوار را فرستاد تا بارهای سنگين را از دوش و بندهای گران را از پای جان انسان بردارد و برگيرد. و انسان را آزاد و با اراده خواست تا به آگاهی و آزادی به "داد" برخيزد.

در روزگار ما آنچه از جمله می توانست و می تواند در اين جهت کار ساز باشد بيداری و روشن گری و فداکاری اصحاب رسانه است، رسانه ايی که با کمال تاسف تحت استيلای قدرت های جهانی که آنها به منافع خود می انديشند و نيز زير فشار جباريت های کوچک و بزرگ در سراسر جهان اغلب از کارايی کارساز می افتد. و مگر نه اينکه اين روز در گوشه گوشه ی جهان بخش مهمی از زندانيان و مفقود شده گان، نويسندگان و روزنامه نگاران مستقل و متعهد اند.

در ايران عزيز و در جمهوری اسلامی که شعار اصلی انقلابش، آزادی، استقلال، جمهوری اسلامی بود شايسته نيست که شاهد گرفتاری تعدادی از روزنامه نگاران و نويسندگان و اصحاب رسانه باشيم.

گرچه حتی اگر يک فرد هم دربند باشد تاسف آور هست ولی اگر بنا است زندان آباد باشد بايد برای کسانی باشد که آزادی را دربند می کنند.

روز آزادی روزنامه نگاران را به همه آرمان خواهان آزادی طلب به خصوص زندانيان عزيز تبريک می گويم.

سيد محمد خاتمی


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016