دوشنبه 25 اردیبهشت 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

"نوکيا" هم مالکيت جزاير سه‌‎گانه را تحريف کرد

فرارو ـ بحث‌ها پيرامون ارسال پيامک‌های مساله‌دار ايرانسل در جزيره ابوموسی همچنان داغ است. روز گذشته وزارت ارتباطات از حذف اين پيامک خبر داد.

اما همزمان «روزنامه شرق» به اطلاعاتی دست يافت که نشان می‌دهد کمپانی نوکيا نيز در نقشه‌های تلفن همراه خود، جزاير سه‌گانه ايرانی را تحت مالکيت امارات نشان می‌دهد.

در اين نقشه‌ها که روی بسياری از انواع گوشی‌های ساخت نوکيا و همچنين کامپيوترها قابل دسترسی است اگر روی نقطه‌ای کليک شود، پنجره کوچکی باز می‌شود که حاوی اطلاعاتی از نقطه مورد نظر است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بر همين اساس اگر در اين نقشه، نشانگر روی جزاير سه‌گانه ايرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک گذاشته شود، نوکيا اعلام می‌کند اين جزاير متعلق به کشور امارات متحده عربی است. اين در حالی است که در همين نقشه اسم خليج‌فارس به درستی (Persian gulf) ذکر شده است اما تهيه‌کنندگان نقشه‌های نوکيا در رابطه با جزاير سه‌گانه ايرانی آنها را جزو مناطق متعلق به کشور امارات ذکر کرده‌اند. در همين حال دسترسی به اين نقشه با داشتن آی‌پی ايران از طريق گوشی‌های تلفن همراه و کامپيوتر امکان‌پذير نيست.

اما اگر کاربری در ايران با استفاده از سيستمی به اينترنت وصل شود که آی‌پی ايران را تغيير دهد (VPN) دسترسی به نقشه‌های نوکيا از داخل ايران امکان‌پذير خواهد بود.

با اين حال، همه کاربران اينترنت در ديگر نقاط جهان بدون هيچ محدوديتی به اين نقشه‌ها و اطلاعات آن دسترسی دارند. در همين حال، يکی از کاربران گوشی‌های نوکيا در اين‌باره می‌گويد: «من اين قضيه را بيشتر از يک‌سال است که روی گوشی تلفن همراهم متوجه شدم، اگر فقط نقشه ايران را دانلود کرده باشی اصلا جزيره‌ها هيچ اسم و نشانی ندارند و همه جا هم جزو ايران است. ولی وقتی روی گوشی نقشه ايران و امارات را با هم داشته باشيد، آن وقت نوکيا جزيره‌ها را جزو امارات نشان می‌دهد. من وقتی اين مساله را ديدم به نوکيا ای‌ميل زدم اما تاکنون هيچ جوابی نگرفتم.»

گفته می‌شود نقشه نوکيا برای ۷۴ کشور در ۴۶ زبان مختلف از جمله فارسی فعال است و نقشه بيش از ۱۸۰ کشور جهان در آن موجود است. اين يعنی اين نقشه صدها‌ميليون نفر مخاطب و مشترک در گوشه کنار جهان را پوشش می‌دهد.

بر اين اساس هر مخاطبی در هر گوشه‌ای از دنيا اگر بخواهد با استفاده از اين نقشه در رابطه با اين سه جزيره ايرانی اطلاعاتی کسب کند با اطلاعاتی اشتباه و نافی تماميت ارضی کشور ايران مواجه می‌شود.

از سوی ديگر، نوکيا در تهران دفتر رسمی دارد و مسوولان اين دفتر به صورت مستقيم از سوی روسای کمپانی‌ای که مقر آن در کشور فنلاند است، تعيين و معرفی می‌شوند.

علاوه بر اين، محصولات اين شرکت بخش زيادی از بازار موبايل و لوازم جانبی آن در ايران را در اختيار دارند، اين مساله گويای آن است که سود سالانه‌ای که اين شرکت از بازارهای ايران کسب می‌کند بر‌ميلياردها تومان بالغ می‌شود.

با اين حال، پذيرفتنی نيست که در اين شرايط در محصولات اين شرکت؛ تماميت ارضی و مالکيت ايران بر بخش‌هايی از خاک خود نقض شود. چندی پيش در خبرها آمده بود که کمپانی گوگل نام خليج‌فارس را از نقشه‌های خود حذف کرد، با توجه به اينکه اين شرکت هيچ قراردادی با ايران ندارد و دفتر آن در تهران نيز داير نيست، طبيعی است که به لحاظ حقوقی پيگيری‌ها و اعتراض‌های ايران به اين اقدام ره به جايی نبرد.

اما در اين مورد خاص دفتر مرکزی و رسمی نوکيا در تهران داير است و دسترسی به مديران آن کار سختی نيست. مديران اين شرکت در فنلاند و تهران بايد متوجه نارضايتی ايرانيان نسبت به اين اقدام خود باشند.

به دفتر فنلاند اطلاع داديم
مدت زمان زيادی از بالاگرفتن بحث‌ها پيرامون مالکيت ايران بر جزيره‌های سه‌گانه در خليج‌فارس و واکنش‌های مقامات کشور امارات نمی‌گذرد، در همين رابطه دلايل اين اقدام نوکيا و واکنش دفتر تهران نوکيا را از حميدرضا نيکدل، مدير روابط عمومی نوکيا در ايران پرسيديم، او در پاسخ به «شرق» اين‌گونه گفت: «ما نيز ظرف سه تا چهار هفته اخير متوجه اين موضوع شديم، به همين دليل هم مراتبط را به دفتر مرکزی و مقامات نوکيا در فنلاند اطلاع داديم، آنها نيز نظر ما را تاييد کرده و قبول دارند. آن‌طور که به ما گفته شده اصلاح اين موضوع در دست اقدام است. از سويی با توجه به اينکه نقشه‌های نوکيا حدودا به فاصله هر شش ماه يک‌بار به‌روزرسانی می‌شود به احتمال زياد در به‌روز‌رسانی بعدی نقشه‌ها اين مشکل رفع شده باشد و جزاير تحت مالکيت ايران نشان داده شوند.»

اگرچه براساس اطلاعات موجود و عکس‌های ماهواره‌ای نقشه‌های نوکيا، تصاوير آن مربوط به سال ۲۰۱۲ است اما با اين اظهارنظر مدير روابط عمومی نوکيا در ايران بايد منتظر ماند و ديد نوکيا در نقشه‌های خود اين اشتباه فاحش و خلاف تماميت ارضی ايران را چه زمانی اصلاح می‌کند.

حذف پيام خوشامدگويی ايرانسل در ابوموسی
در کنار اين مساله نيز در روزهای گذشته مساله ارسال پيام خوشامدگويی به خاک امارات از سوی ايرانسل در جزيره ايرانی ابوموسی که اولين بار روز شنبه گذشته خبر آن را روزنامه «شرق» منتشر کرد، واکنش‌های بسياری را هم در ميان افکار عمومی و هم در مجلس شورای اسلامی برانگيخت.

در جديدترين رخداد پيرامون اين مساله حسن رضوانی، معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويی و معاون رگولاتوری خبر از حذف اين پيامک داد، او در اين‌باره به فارس گفته است: «ارسال پيامک‌ ورود به امارات ناشی از نبود آنتن و ضعف سيگنال‌‌های ايرانسل در جزيره ابوموسی بوده که دستور نصب سريع آنتن و حذف پيغام ورود به شبکه امارات، به ايرانسل ابلاغ شد.»

ايرانسل: در ابوموسی آنتن نداريم
در همين حال، شرکت ايرانسل نيز در جوابيه‌ای که برای «شرق» ارسال کرده، آورده است: «در پی دريافت پيامکی با محتوای خوشامدگويی به کشور امارات توسط مسافران جزيره ابوموسی از سوی شبکه تلفن همراه ايرانسل، اين شرکت اعلام کرد: اين پيامک توسط اپراتورهای اماراتی در قالب رومينگ ارسال شده است. به‌رغم پيگيری‌های مکرر متاسفانه تاکنون، مجوز لازم برای نصب و راه‌اندازی آنتن‌های BTS ايرانسل در جزيره ايرانی ابوموسی، صادر نشده است. بديهی است به محض صدور مجوز، ايرانسل با نصب تجهيزات لازم، اين جزيره را نيز تحت پوشش خدمات خود قرار خواهد داد. در اين راستا همزمان، مذاکرات لازم برای استفاده از اماکن شرکت نفت فلات قاره ايران به منظور نصب تجهيزات لازم، در حال انجام است. ايرانسل ظرف مدت پنج سال گذشته، بيش از ۸۰‌درصد جمعيت کشور را تحت پوشش شبکه خود قرار داده است.»

ايرانسل در اطلاعيه خود تاکيد کرد: «اين شبکه تلفن همراه در جزيره ابوموسی، به دليل عدم صدور مجوز نصب آنتن، فاقد پوشش شبکه می‌باشد در حالی‌که اپراتورهای کشور امارات، اين جزيره ايرانی را تحت پوشش شبکه خود قرار داده‌اند. ايرانسل با اپراتورهای کشور امارات قرارداد رومينگ بين‌الملل دارد و به همين دليل، هرگاه مشترک ايرانسل وارد منطقه تحت پوشش اپراتورهای طرف قرارداد رومينگ شود و آن منطقه فاقد پوشش شبکه ايرانسل باشد، گوشی تلفن همراه مشترک، به صورت خودکار تحت پوشش خدمات رومينگ اپراتور ميزبان قرار گرفته و پيامک خوشامدگويی و فعال‌سازی رومينگ دريافت می‌کند. اين پيامک توسط اپراتور ميزبان به طور خودکار به مشترک ارسال می‌گردد. بديهی است ايرانسل در منطقه خارج از پوشش شبکه خود قادر به ارسال پيامک به مشترک خود نمی‌باشد، از اين رو، اين پيامک به دليل وجود پوشش راديويی اپراتورهای اماراتی در جزيره ايرانی ابوموسی، توسط اپراتورهای اماراتی ارسال می‌شود. هدف از ارسال اين پيامک علاوه بر خوشامدگويی، مطلع نمودن مشترک از فعال شدن خدمات رومينگ بين‌الملل می‌باشد.»

همراه با اين توضيحات ايرانسل در اين مدت برخی منتقدان خبر اوليه نيز اعلام کردند که اين يک اشتباه ساده است که با تغيير تنظيمات گوشی قابل حل است با وجود اين، اما پرسش اين است که چرا اپراتور‌های کشورهای بيگانه در بخشی از خاک ايران پيام خوشامدگويی برای مشترکان ايرانی می‌فرستند و اينکه چرا مشترکان ايرانی مجبور می‌شوند در داخل خاک کشورشان تنظيمات گوشی خود را برای عدم دريافت سيگنال‌های مزاحم عوض کنند و در غيراين‌صورت هزينه زيادی را بايد بابت رومينگ بين‌المللی گوشی‌های خود پرداخت کنند؟

علاوه بر اين، براساس برخی شنيده‌ها تا حدود چهار هفته پيش از اين، مشابه چنين پيامی از سوی اپراتور همراه اول نيز به مشترکانی که به ابوموسی وارد می‌شدند، ارسال می‌شد، که با تذکر مستقيم وزير ارتباطات اين مشکل حل شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016