چهارشنبه 27 اردیبهشت 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اعلاميه سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) در محکوميت فتوای قتل شاهين نجفی

دفاع از آزادی انديشه و بيان، حصر و استثناء نمی شناسد

انتشار ترانه ی "نقی" از شاهين نجفی، فرصتی شده برای به حرکت درآمدن داس مرگ عليه اين خواننده ی جوان رپ ايرانی. تاريک انديشان حاکم برايران و آيت الله های پاسدار دين، به همراه ارتش سايبری "سربازان گمنام امام زمان" دست در دست هم داده اند تا به بهانه ی توهين به امام دهم شيعيان، شاهين نجفی را مرتد اعلام کرده و فتوای قتل او را صادر کنند. بدنبال فتوای صافی گلپايگانی در مرتد دانستن کسانی که به امامان شيعه توهين کرده باشند، حال، ناصر مکارم شيرازی بطور مستقيم فتوای قتل شاهين نجفی خواننده ی برجسته رّپ ايرانی را صادر کرده است. سنت شوم صدور فتوای ارتداد و حکم قتل، برای اولين بار اتفاق نمی افتد. در تاريخ معاصر کشورما، نمونه های فراوانی از اين نوع فتواها را شاهد بوده ايم. در دوران حاکميت جمهوری اسلامی، نه تنها خمينی با صدور فتوا در ماجرای سريال تلويزيونی اوشين و سپس فتوای قتل سلمان رشدی، اين سنت شوم را پی گرفت، بلکه فتوای قتل عام زندانيان سياسی در سال ۶۷، فتوای قتل های زنجيره ای وزارت اطلاعات، و قتل نويسنده ی آذری در جمهوری آذربايجان، جزئی از بيلان کار جنايت کارانه ی حکومتی است که آزادی انديشه و بيان را بر نمی تابد و هر نوع انديشه ی ناهمخوان و مخالف را نفی و سرکوب می کند تا جائی که حتی کشيدن کاريکاتور نماينده اراک نيز کاريکاتوريست را به دادگاه و محکوميت به تحمل شلاق می کشاند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دفاع از آزادی بيان شاهين نجفی، خواننده ای که موسيقی عصيان گر رپ را پاس می دارد، لزومأ دفاع از عقايد و نظرات يا به معنای تائيد و يا رد ديدگاه ها و اهداف او در سرائيدن ترانه "نقی" نيست، دفاع از حق او به عنوان انسانی صاحب فکر و انديشه است. بحث بر سر اين هم نيست که با نظرات شاهين نجفی موافق هستيم يا مخالف. می توان در مورد چنين اقدامی، نظرات و ديدگاه های متفاوتی داشت. می توان در مورد راه های مؤثر تابوشکنی و مقابله با سنت ها و يا خرافه های بر جای مانده از اعصار و قرون نظرات متفاوتی داشت. می توان نسبت به جايگاه مذهب در زندگی مردم و يا نقش دين حکومتی عقايد متفاوتی داشت. اما آنچه امروز از اهميت ويژه ای برخوردار است، نه غرق شدن در اين مباحث و دامن زدن به جنگ موافقان و مخالفان اين اقدام، بلکه دفاع از حق آزادی انديشه و بيان و حق زندگی اين خواننده ی جوان است. او و هر کس ديگری حق دارند نظرات و عقايد خود را آزادنه بيان و از آنها دفاع کنند. بايد به ياد داشته باشيم که احترام به حقوق مردم بدان معنا نيست که با همه افکار و اعتقادات آنها موافق باشيم. اگر اکثريت بزرگی از مردم بر اين باور باشند که زن انسانی ناقص العقل است، آيا می توان به اين نظر بشدت ارتجاعی احترام گذاشت و با آن موافق بود؟ از نظر ما « آزادی، هميشه آزادی دگر انديشان است» و بر اين اساس بايد از آزادی بيان همگان دفاع کرد و در مقابل آزادی ستيزان و مخالفان رنگ و وارنگ آزادی های بی قيد و شرط سياسی و آزادی بی حصر و استثناء انديشه و بيان قاطعانه ايستاد.

سازمان ما با اعتقاد راسخ به آزادی عقيده و بيان و با دفاع قاطع از آزادی های بی قيد و شرط سياسی، فتوای ارتداد و قتل شاهين نجفی را بشدت محکوم می کند و از همه آزاد انديشان می خواهد بی توجه به اختلاف نظرات و موافقت و يا مخالفت با اين اقدام، در برابر تهديدات شوم تاريک انديشان دين سالار عليه اين خواننده ی جوان بايستند و از هر امکانی که دراختيار دارند از آزادی انديشه و بيان دفاع کنند.
« آزادی، هميشه آزادی دگر انديشان است»

زنده باد آزادی، زنده باد سوسياليسم
سرنگون باد رژيم جمهوری اسلامی

هيئت اجرائی سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر)
۲۶ ارديبهشت ماه ۱۳۹۱ـ ۱۵ مه ۲۰۱۲


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016