چهارشنبه 3 خرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

راهی را که آغاز کرده ايم، سرانجام به پايان خواهيم رساند، نامه جمعی از فعالين دانشجويی به مجيد توکلی در سالروز تولدش

بيش از صد نفر از فعالين فعلی و سابق دانشجويی، در نامه ای خطاب به مجيد توکلی* ضمن گراميداشت سالروز تولدش، مقاومت و ايستادگی وی را در برابر استبداد ستودند.


به گزارش دانشجونيوز، در بخشی از اين نامه آمده است: سه بار بازداشت، چهار سال زندان، ماه ها سلول انفرادی و انواع شکنجه، محروميت از تحصيل، محروميت از ديدار مادر و قطع تماس تلفنی رنج هاييست که آگاهانه به جان خريدی، اما تو برای ما و جنبش آزادی خواهی مردم ايران، نه قربانی نقض حقوق انسانی که قهرمان مقاومت و ايستادگی و شجاعت نسل دانشجو بودی.

ما، جمعی از فعالان فعلی و سابق دانشجويی به پاس تلاش های بی وقفه ات در راه مبارزه با استبداد، و در زادروز ميلادت، بار ديگر يادت را گرامی می داريم و ايمان داريم به اين سخن تو که "راهی را که آغاز کرده ايم، سرانجام به پايان خواهيم رساند".

متن کامل اين نامه به شرح زير است:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مجيد عزيز؛

امروز اول خرداد ماه است. ماه خروش دوباره جنبش دانشجويی، ماه مقاومت دانشگاه. آن را ماه حادثه می ناميدی و چه وجه تسميهی که اين ماه با روز تولد تو آغاز می شود.

تو را به درستی نماد شجاعت جنبش دانشجويی خوانده اند چرا که هيچ گاه هراسی از گفتن آرمان های مان نداشتی. همواره سدی در برابر دستگاه سرکوب بودی که کارش خرد کردن معترضان بود. سدی که هيچ گاه نتوانست از آن بگذرد و در مقابلش به ستوه آمد و زانو زد. همه چيز را حتی در زندان از تو دريغ داشتند، از دادگاه عادلانه تا زندان عادلانه، از حق ملاقات تا حق تلفن به مادرت، تا در خواستی بنويسی و چيزی بطلبی، و بر خود ببالند که بالاخره او را شکستيم. داستان تو اما داستان انسانی است که توبه نامه نمی نويسد و سر خم نمی کند، داستان تو داستان مقاومت است.

تو را شرف جنبش دانشجويی ايران می نامند. و چه شايسته بود اين نام برای تو، وقتی روز دانشجو به قلب تپنده جنبش دانشجويی آمدی تا نگذاری سکوت دانشگاه را فرا بگيرد. می دانستی آمدنی است که بازگشتی ندارد، اما چه باک که شرف جنبش دانشجويی سکوت دانشگاه را تاب نمی آورد. آمدی تا هر چه فرياد داری بر سر استبداد بزنی، بايستی و از هر چه داری بگذری.

و تن استبداد می لرزيد از شجاعت فرياد های تو و هنوز می لرزد از مقاومت بی بديل تو. تو که يک تنه برای دستگاه عريض و طويل استبداد بحران آفريدی، در آزادی و حصرت. مزدوران استبداد در آرزوی تحقير تو چادر بر سرت کردند، ولی چادر مجيد نماد مقاومت شد، شوری برانگيخت و موجی به راه انداخت.

از ياد نمی بريم از خود گذشتگی هايت را، نوع دوستی ات را و بلند پروازی و بی پروايی ات را. و از ياد نمی بريم آنگاه که می گفتی "يک حاکم ديکتاتور تنها احساس خطرش از شجاعان است که نافرمانی می کنند" و تو خود از تبار همان شجاعان بودی که هرگز فرمان نبردی و نخواهی برد. از تبار آنان که مقاومت را زندگی کردند.

سالی ديگر گذشت و تو هنوز در بندی، اما همه ما و نسل جديد دانشجويان همنوا با تو زمزمه می کنيم سرود آزادی را. بدان آتشی که نميرد هميشه در دل ماست، و نيک می دانيم که اگر نبود شجاعت و ايستادگی تو و ياران دربندت، اين آتش زنده نمی ماند. کابوسی که حاکمان روزی در دانشگاه می ديدند، روز ديگر در خيابان ديدند و امروز اين کابوس را در زندان و قلب دستگاه سرکوب می بينند.

سالروز تولدت بهانه ايست تا به ياد آوريم شجاعت و مقاومت تو و همه دانشجويان دربند را و پاس بداريم تلاش ها و ايستادگی هايتان را در راه آرمان آزادی. مقاومت تو منبع ياس است برای دستگاه سرکوب و چشمه اميد است برای دانشجويان. برای نسلی که بايد بار اين رسالت را به دوش بکشند و از نام مجيد بارقه ای از اميد و شجاعت در وجودشان شعله خواهد کشيد.

سه بار بازداشت، چهار سال زندان، ماه ها سلول انفرادی و انواع شکنجه، محروميت از تحصيل، محروميت از ديدار مادر و قطع تماس تلفنی رنج هاييست که آگاهانه به جان خريدی، اما تو برای ما و جنبش آزادی خواهی مردم ايران، نه قربانی نقض حقوق انسانی که قهرمان مقاومت و ايستادگی و شجاعت نسل دانشجو بودی.

ما، جمعی از فعالان فعلی و سابق دانشجويی به پاس تلاش های بی وقفه ات در راه مبارزه با استبداد، و در زادروز ميلادت، بار ديگر يادت را گرامی ميداريم و ايمان داريم به اين سخن تو که "راهی را که آغاز کرده ايم، سرانجام به پايان خواهيم رساند".

احمديان امين
احمديان احمد
اسدی نژاد آيلين
اسلامی فرناز
اسماعيلی رشيد
اصحابی اردوان
اصلاحچی مرتضی
اعتقادی جعفر
اعتمادی اميرحسين
افشاری علی
ايران نژاد ميلاد
آذرنيوش فرشيد
بارلاس فاريا
بهرنگ کاميار
پاکروان اميرارسلان
پورآقايی سپيده
پويافر ناصر
تربتی عزت اله
ترکاشوند حسين
تقديری علی اکبر
تقی پور علی
توانچه عابد
جهاندار پويا
چناسی مسعود
حبيبی سعيد
حسن پور ستاره
حکيم زاده عباس
خندان زهرا
خوانين حميد
دورگلی مهرنگار
دولت شاهی سهيل
ذهابيان اشکان
راد فريبا
رحيميان محسن
رستمی حبيب
رشيدی امير
رضا زاده سحر
رضاييان سياوش
رفعتی پدرام
رياحی امين
روزبهانی مريم
سبحان اللهی حسين
سجودی فريمانی فواد
سرابندی نسيم
سعيدی پور مهدی
سهراب خوانی نگين
سيما سلمان
شاکر آيدا
شاه صفی ثمره
شاه محمدی سامان
شجاعی صادق
شجاعی حامد
شفيع پور مريم
شهباز رضا
شوراب محمد
شيخی شهاب الدين
شيرزاد کاوه
صادقی محمد
صراف شيرازی احد
صنعتی پور محسن
طالبی حسن
طاهايی آروين
طاهری هومن
طاهری ابوالفضل
طواف محمدجواد
طوسی فرشته
عابدی نژاد مهرداد
عبدی علی
عربشاهی مهدی
عفوری مصطفی
علايی جواد
علوی تبار محمد
فاضلی ليلی
فاطمی پرستو
فتاحی آزاده
فتوحيه پور پيام
فخری محسن
فرنود فرهاد
فريدی ناصح
فياضی بهرام
قاسمی نژاد سعيد
قاضی نوری رضا
قلی زاده علی
کاظمی محمد
کريمی مازيار
کلايی علی
کيانی عليرضا
گلپور بابک

مجيدزاده پيمان

محبوبيان محسن
محمودی عباس
محموديان پويان
مشکين متين
معماريان امير
ملکی عمار
منصوری احسان
مهاجرانی محمد حسين
مهدی زاده مصطفی
مهرانی بهزاد
مهرداد مهسا
ميرمحبوب پويا
نجفی مجتبی
نشاط راضيه
نظری علی
نقوی محمد سجاد
نوری ارشيا
نيشابوری سياوش
هاتفيان بهناز
هاشمی سورنا
هاشمی فريد
هزاوه افشين
همايی راد عنايت
هنری علی
هواخور طاها
ورمزيار حامد
وفقی علی
ويس مرادی سجاد
يزدچی اشکان
يکتايی حسين
يوسفی محمد
يونسی رضا

*مجيد توکلی، دانشجوی رشته مهندسی کشتی سازی دانشگاه صنعتی امير کبير (پلی تکنيک تهران)، در ١٦ آذر سال ١٣٨٨برای سومين بار بازداشت شد.

اين عضو سابق شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه صنعتی اميرکبير، پس از سخنرانی در جمع دانشجويان اين دانشگاه در مراسم سالگرد روز دانشجو، در حاليکه قصد خروج از دانشگاه را داشت، همراه با ضرب و شتم شديد ماموران امنيتی بازداشت شد. وی در دی ماه همان سال به اتهام "اجتماع و تبانی عليه نظام"، "تبليغ عليه نظام"، "توهين به رهبری" و "توهين به رياست جمهوری" در شعبه ١٥دادگاه انقلاب اسلامی به هشت سال حبس تعزيری، پنج سال محروميت از فعاليت سياسی و پنج سال ممنوعيت از خروج از کشور محکوم شد.

او هم چنين در دادگاهی ديگر به رياست قاضی مقيسه، به علت انتشار نامه از داخل زندان به مناسبت روز دانشجو، به اتهام "تبليغ عليه نظام" به شش ماه زندان ديگر محکوم شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016