پنجشنبه 11 خرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تلاويو: کسی به ترکيه نرود

منابع رسمی اسرائيلی گفته‌اند که ترکيه فهرست اتهامی عليه درجه داران ارتش که گفته است که در حمله به کاروان آزادی در می ۲۰۱۰ دست داشته‌اند ارائه داده است و می‌گويد که اين حادثه در حقيقت روابط آنکارا – تلاويو را ترور کرده است.

ديپلماسی ايرانی: پس از اين که دولت ترکيه اعلام کرد که به دليل حمله به کشتی ترکی کمک‌رسان آزادی به غزه معروف به کشتی مرمره در سال ۲۰۱۰ نظاميان اسرائيلی که وارد خاک ترکيه شوند را تحت پيگرد قرار می‌دهد، اسرائيل روز سه‌شنبه از سربازان و درجه‌داران خود خواست که از سفر به ترکيه خودداری کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش روزنامه القدس العربی چاپ لندن، يک منبع آگاه اسرائيلی که نامی از او به ميان نيامده است به راديوی اين رژيم گفت: «اين کار ترکيه که فهرستی تهيه کرده و در آن فرماندهان ارتش را که مرتکب فاجعه کشتی مرمره در آب‌های منطقه‌ای در نزديک غزه شده‌اند را مورد اتهام قرار داده و گفته است که آنها را تحت پيگرد قضايی قرار می‌دهد بر کل روابط آنکارا – تلاويو تاثير می‌گذارد و حتی معتقديم که اين کار اين روابط را هدف قرار داده است.»

دانی ايلون، معاون وزير امور خارجه اسرائيل نيز گفت: «تلاويو از درجه‌داران و سربازانش حمايت قاطع می‌کند و اتهاماتی را که متوجه آنها شده است را حرکتی کاملا سياسی می‌داند و به درجه‌داران ارتش توصيه می‌کند که به ترکيه سفر نکنند.»

منابع رسمی اسرائيلی گفته‌اند که ترکيه فهرست اتهامی عليه درجه داران ارتش که گفته است که در حمله به کاروان آزادی در می ۲۰۱۰ دست داشته‌اند ارائه داده است و می‌گويد که اين حادثه در حقيقت روابط آنکارا – تلاويو را ترور کرده است. تلاويو اعلام کرده است که انتظار دارد ترکيه تحت فشار جامعه جهانی از اين دعوای قضايی دست بکشد.

در همين رابطه روزنامه‌های عبری پيش‌بينی کرده‌اند که با ارائه اين دعوای قضايی روابط آنکارا – تلاويو باز هم تيره‌تر شود.

به گفته اين روزنامه‌ها، ترکيه عزم خود را جزم کرده است که يک دعوای قضايی رسمی برای تسليم اشکنازی و شماری از ژنرال‌های ارتش اسرائيل که می‌گويد در حادثه حمله به کاروان آزادی و کشتی مرمره دست داشته‌اند، به مجامع قضايی بين‌المللی ارائه دهد.

اين در حالی است که جک قمحی، بازرگان ترکيه يهودی الاصل هفته گذشته به اسرائيل سفر کرد و با مقام‌های ارشد اين رژيم از جمله شيون پرز ديدار کرد. دفتر نتانياهو هر گونه اظهار نظری در اين زمينه را رد کرده و اعلام نکرده است که آيا اين بازرگان با وی نيز ديداری داشته است يا خير. منابع آگاه در تلاويو می‌گويند که قمحی از طرف دولت ترکيه حامل پيام به مقام‌های اسرائيلی بوده است.

در همين رابطه وزير امور خارجه اسرائيل مذاکرات فشرده‌ای را آغاز کرده تا ابعاد اين تصميم دولت ترکيه را مورد ارزيابی قرار دهد و دريابد که آيا اين افراد می‌توانند به خارج سفر کنند و مثلا به کشورهای اروپايی بروند و تحت پيگرد قرار نگيرند.

گفته می‌شود بسياری از فرماندهان ارتش و مسئولان اسرائيلی از ترس بازداشت از سفر به کشورهای اروپايی و حتی ايالات متحده امريکا خودداری می‌کنند.

دولت ترکيه برای چهار درجه‌دار ارتش اسرائيل که در حمله به کاروان آزادی در می ۲۰۱۰ دست داشته‌اند، چهار بار حبس ابد صادر کرده است. اين چهار نفر شامل ژنرال گابی اشکنازی، رئيس سابق ستاد ارتش اسرائيل، ايلی مروم، فرمانده سابق نيروهای هوايی ارتش اين رژيم، عاموس يدلين، رئيس سابق سازمان امنيت ارتش اسرائيل در بخش نيروهای ذخيره و افيشای ليوی، فرمانده بخش هجومی ارتش هوايی اين رژيم می‌شود. لايحه اتهامی که متوجه اين افراد شده شامل ۱۴۴ صفحه است که شامل قتل عمد حداقل ۹ نفر از مسافران کشتی مرمره و دست داشتن در قتل عمد ۱۴۴ نفر از مردم فلسطين به طور غير مستقيم است. بر اساس اين کيفرخواست قضايی اين افراد به محض ورود به خاک ترکيه فورا توسط پليس بازداشت خواهند شد.

اسرائيل تلاش‌های بسياری کرده تا روابطش با ترکيه را بدون در نظر گرفتن پرونده حادثه مرمره بهبود نبخشد ولی دولت آنکارا هر گونه بهبودی در اين زمينه را منوط به عذرخواهی رسمی دولت اسرائيل کرده است. همچنين تلاش‌های امريکا برای ميانجيگری ميان اين دو که بيشتر به تقاضای اسرائيل صورت گرفته نيز تا کنون راه به جايی نبرده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016