چهارشنبه 17 خرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آمریکا: ایران نيروگاه پارچین را پاکسازی کرده است

دويچه وله ـ رابرت وود، رئیس هیئت آمریکا در شورای حکام تاکید کرد تصاویر ماهواره‌ای حاکی از پاکسازی نیروگاه "پارچین" است. آمریکا مدعی است ایران اورانیوم با درصد پایین را به میزانی که برای تولید سلاح کافی باشد، غنی‌سازی کرده است.


سه‌شنبه ۵ ژوئن ۲۰۱۲، رابرت وود، رئیس هیئت ایالات متحده‌ی آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت تصاویر ماهواره‌ای از پارچین نشان می‌دهد که ایران این نیروگاه اتمی خود را پاکسازی کرده است.

رابرت وود که در نشست ۳۵ کشور عضو شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین سخن می‌گفت، تاکید کرد بررسی‌ها حاکی از آن است که ایران به میزان کافی اورانیوم با درصد پایین برای کاربرد در تولید سلاح‌های اتمی غنی‌سازی کرده است.

این مقام مسئول آمریکایی در این نشست که به منظور بررسی برنامه‌ی اتمی مناقشه‌برانگیز جمهوری اسلامی ایران برگزار شده است تاکید کرد که اگر ایران این روند غنی‌سازی را ادامه دهد، موفق به تولید سلاح هسته‌ای خواهد شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در بیانیه‌ای که دفتر رابرت وود بعد از این نشست منتشر کرده است، به نقل از او تاکید شد:« ایران روند غنی‌سازی اورانیوم با درصد پایین را شتاب بخشیده و اورانیوم بیشتری را غنی‌سازی می‌کند.»

در این بیانیه همچنین آمده است که برخلاف ادعای ایران که فن‌آوری اتمی را برای مقاصد صلح‌آمیز می‌خواهد، همین میزان اورانیوم غنی‌شده با درصد پایین نیز بیشتر از حد لازم برای استفاده‌های پزشکی است. این بیانیه می‌افزاید:«این میزان اورانیوم غنی‌سازی شده برای استفاده درروند تولید سلاح اتمی کافی است.»

رابرت وود در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین تاکید کرد که ایالات متحده‌ی آمریکا عمیقا متاسف است که جمهوری اسلامی ایران به بازرسان آژانس اجازه‌ی بازدید از تاسیسات پارچین را نداد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید شواهدی در دست دارد که ایران در نیروگاه "پارچین" دست به آزمایشات هسته‌ای زده و تصاویر دریافتی نشان از انفجارهایی دارد که می‌تواند به منظور آزمایش سلاح هسته‌ای باشد.

دیپلمات‌های غربی در این نشست تاکید کردند که به‌نظر می‌رسد ایران به دنبال پاکسازی نیروگاه پارچین پیش از صدور اجازه ‌برای ورود بازرسان آژانس برای بازدید از نیروگاه هستند.

مقامات جمهوری اسلامی ایران این گفته‌ی آژانس را رد می‌کنند و بر صلح‌آمیز بودن برنامه‌ی اتمی ایران به منظور مقاصد پزشکی و علمی تاکید دارند.

یوکیا آمانو، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز روز دوشنبه ۴ ژوئن در نشست شورای حکام تاکید کرد که تصاویر ماهواره‌ای حاکی از آن است که ایران دست به تخریب بخش‌هایی از نیروگاه پارچین زده است که در ۳۰ کیلومتری تهران قرار دارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016