جمعه 19 خرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رويكرد يكجانبه ۱+۵ در برابر سرنوشت مذاكرات مسكو

در حالی که یک هفته به مذاکرات ایران و 1+5 در مسکو باقی نمانده است 1+5 متفاوت از آن‌چه به گفته مقامات ایرانی در پایان مذاکرات بغداد توافق شده است در رویکرد یک‌جانبه و از بالا به پایین، سرنوشت مذاکرات مسکو را از پیش در هاله‌ای از ابهام فرو بردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، پس از آن‌که علی باقری معاون سعید جلیلی در نامه‌نگاری‌هایش با معاون اشتون پاسخی به درخواست‌هایش مبنی بر برگزاری نشست معاونان و کارشناسان دو طرف برای بررسی دستور کار مذاکرات بعدی در مسکو دریافت نکرد و سعید جلیلی در نامه به کاترین اشتون در روز چهارشنبه گذشته نسبت به تعلل طرف مقابل در برگزاری جلسه معاونان و کارشناسان، تذکر و اراده آنان (1+5) را برای گفت‌وگوهای موفق در مسکو در ابهام و تردید خواند، یک بار دیگر هلگا اشمید معاون اشتون در نامه‌ای به علی باقری بر رویکرد یک‌جانبه و از بالا به پایین 1+5 به ویژه امریکا و کشورهای اروپایی در برخورد با ایران تصریح کرد.

به گزارش ایسنا متن كامل نامه اشميد به اين شرح است:

آقاي باقري

معاون دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران

من نامه جديد شما مورخ 4 ژوئن را كه ظاهرا با نامه پاسخ من كه در تاريخ چهارم ژوئن براي‌تان ارسال شد، همزمان بود دريافت كردم.

بايد بگويم كه مسايلي كه در نامه‌هاي اخيرتان مطرح شد، كمي باعث تعجبم شد. مايلم يادآوري كنم كه در طول مذاكرات‌مان در بغداد گروه E3+3 (گروه 1+5) يك پيشنهاد صريح را ارايه كرد كه از يك طرف به نگراني‌هاي كليدي ما درباره فعاليت‌هاي غني‌سازي 20 درصدي مي‌پردازد، و در همان حال فرصت‌هاي جالبي را براي همكاري در زمينه حوزه‌هاي هسته‌يي و ديگر حوزه‌ها كه به نفع ايران خواهد بود، ارايه مي‌كند.

گروه E3+3 در آن زمان تمايل خود را به گفت‌وگوهاي عميق، از جمله در سطح كارشناسان ابراز كرده بود تا جزييات اين پيشنهاد مورد بررسي قرار گيرد.

متاسفانه، ايران در بغداد آمادگي اين را نداشت كه پيشنهاد ما درباره ورود به مذاكرات پيرامون مفاد اين پيشنهاد را بپذيرد.

اگر ايران اكنون آماده ورود به اين مذاكرات باشد، ما بسيار دلگرم خواهيم شد، زيرا گروه E3+3 جمعا معتقد است كه اين پيشنهاد همچنان نشان‌دهنده اميدبخش‌ترين مبنا براي حركت دادن مذاكراتمان به سمت دستيابي به نتايج ملموس در مرحله‌اي زودهنگام است.

در مذاكرات استانبول و پس از آن ما يك چارچوب مشخص و مثبت را براي روند پايدار مذاكرات جدي برقرار كرديم. من و شما تماس‌هاي تلفني و ديدارهاي طولاني بسياري براي تحقق اين هدف داشتيم.

اكنون نياز به تعامل جدي درباره مسايل مهم وجود دارد تا درباره گام‌هاي ملموس اعتمادسازي كه بتواند سريع به اجرا گذاشته شود، به توافق برسيم. ما واقعا اميدواريم يك تعهد سياسي از جانب شما وجود داشته باشد.

همان‌طور كه قبلا اعلام كردم، نماينده عالي، كاترين اشتون مستقيما با آقاي جليلي در ارتباط است تا ببيند چگونه مي‌توان به يك درك مشترك درباره يك رويكرد موفقيت‌آميز در مذاكرات مسكو دست يافت. دستيابي به نتايج ملموس بايد هدف مشترك ما باشد.

من درخواست كرده‌ام امروز با شما صحبت كنم تا گفت‌وگوهاي بيشتري داشته باشيم.

ارادتمند شما

هلگا ماريا اشميد»

به گزارش ایسنا، معاون رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات 1+5 با ایران در نامه‌ای که روز جمعه ارسال شده است رویکردی کاملا متفاوت از آن‌چه در بغداد گفته شد را ارایه کرده است. اول آن که به گفته وی 1+5 قراری بر برگزاری نشست میان معاونان نداشته و صرفا بر سر برگزاری نشست در سطح کارشناسان توافق شده است.

دوم این‌که دستور کار این نشست، بررسی پیشنهاد 1+5 به ایران است که در بغداد ارایه شده است. این درحالی است که مذاکرات بغداد بعد از اين‌که ایران ارزیابی 1+5 درباره پیشنهاداتش را دریافت نکرد به چالش کشیده شد و می‌رفت که یک بار دیگر به بن‌بست کشیده شود و حتی موضوع ادامه مذاکرات تحت‌الشعاع قرار گرفت، اما با میانجی‌گری نمایندگان چین و روسیه، توافق شد تا مذاکرات برای دور بعدی در مسکو (18 و 19 ژوئن) برگزار شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


هم‌‌چنین مذاکرات از سوی ایران «ناتمام» اعلام شد و علی باقری در جمع خبرنگاران در بغداد از برگزاری نشست معاونان و کارشناسان پیش از مذاکرات مسکو خبر داد وگفت: دو طرف چند پيشنهاد در اين مذاكرات(بغداد) مطرح كردند و بحث‌ها در اين دو روز صورت گرفت، اما پيشنهادات نهايي نشدند و قرار شد در جلسه‌ معاونان كه با حضور كارشناشان برگزار مي‌شود، موضوعات بررسي شود و چارچوبي براي بحث در مسكو آماده شود.

از سوی ديگر اظهارات هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا در تکرار ادعاها درباره ایران در چارچوب سیاست فشار و مذاکره و تاکید بر اعمال تحریم‌های یک‌جانبه برهم زننده روند مذاکرات در مسکو است.

این در حالی است که روسای جمهور چین و روسیه در حاشیه نشست شانگهای تاکید کردند: روسيه و چين خواستار يك نظم بين‌المللي مبتني بر عدل و انصاف هستند.

روسيه و چين هر دو مخالف تحريم‌هاي يك جانبه عليه ايران بوده‌اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016