جمعه 19 خرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مذاکرات ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آغاز شد

بی بی سی: مذاکرات دوجانبه ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز جمعه، هشتم ژوئن (۱۹ خرداد) در حاشیه نشست آژانس در وین آغاز شده است.

تعریف چارچوب توافقنامه‌ای دوجانبه درباره چگونگی بازرسی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران محور اصلی مذاکرات امروز اعلام شده است.

در گفت‌وگوهای امروز، علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و هرمان ناکارتس، معاون و بازرس ارشد آژانس، ریاست هیات‌های مذاکره‌کننده را به عهده دارند.

محمد امینی، خبرنگار اعزامی بی‌بی‌سی فارسی به وین می‌گوید که فضای مذاکرات امروز به نظر سرد می‌رسد.

به گفته خبرنگار ما، علی‌اصغر سلطانیه صبح امروز و در زمان ورود به ساختمان مرکزی آژانس برای آغاز مذاکرات دوجانبه، حاضر نشد در جمع خبرنگاران درباره این گفت‌وگوها اظهارنظر کند و هیات مذاکره‌کننده آژانس نیز از مسیری متفاوت از معمول و دور از دسترس خبرنگاران به محل مذاکرات رفته است.

بازدید بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تاسیسات نظامی پارچین در جنوب شرق تهران یکی از موارد اختلاف دو طرف در ماه‌های اخیر بوده است.

آژانس ظن آن دارد که آزمایش‌های نظامی مرتبط با تسلیحات هسته‌ای در این سایت انجام شده است و به همین دلیل، به دنبال نهایی کردن توافقنامه ای با ایران برای فراهم کردن امکان بازدید کارشناسانش از پارچین است.

یوکیا آمانو روز دوشنبه، چهارم ژوئن (۱۵ خرداد)، در جمع خبرنگاران گفت که آژانس گزارش‌ها و تصاویری ماهواره‌ای در اختیار دارد که نشان می‌دهد در پارچین فعالیت‌هایی از جمله شستشوی ساختمان‌ها، جابجایی اشیا، خاکبرداری و تخریب ساختمان‌ها در جریان بوده است.

ایران این اتهامات را رد می‌کند.

با این حال، این کشور اعلام کرده است که برای اثبات "بی‌اساس" بودن این ادعاها با آژانس همکاری می‌کند.

هر دو طرف گفته‌اند که در مذاکرات پیشین پیشرفت‌هایی به دست آمده است، ولی همچنان اختلاف‌نظرهایی وجود دارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


سایت بحث‌برانگیز پارچین

بازدید بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سایت پارچین در جنوب شرق تهران، به یکی از موارد اختلاف ایران و مذاکره‌کنندگان این آژانس تبدیل شده است.

روز چهارشنبه سی‌ام ماه مه (۱۰ خرداد) گزارش شد که آژانس مجموعه‌ای از تصاویر ماهواره‌ای را از مجتمع صنایع نظامی پارچین در جنوب شرق تهران ارائه کرده است که نشان‌دهنده پاکسازی احتمالی مکانی است که ظن آن می‌رود محل برخی آزمایش‌های نظامی بوده است.

گفته شده است که این تصاویر ماهواره‌ای به شش ماه گذشته مربوط است و در یکی از آنها که در روز ۲۵ ماه مه (پنجم خرداد) ثبت شده است، مکانی که آژانس ظن آن می‌برد محل آزمایش مخفیانه نظامی بوده است، تسطیح شده است.

ایران متهم شده است که در حال پاکسازی مجتمع پارچین از آثار احتمالی آزمایش‌های مخفیانه نظامی است.

علی‌اصغر سلطانیه، نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هفته گذشته، اتهام انجام آزمایش های نظامی مخفیانه در پارچین را که ممکن است در ساخت تسلیحات هسته‌ای کاربرد داشته باشد، "جار و جنجال و ادعای بی‌اساس" خواند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016