سه شنبه 6 تیر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اتحاديه اروپا: تحريم نفت ايران ۱۱ تير آغاز می‌شود

دويچه وله ـ وزرای خارجه کشورهای عضو اتحاديه اروپا در نشست لوکزامبورگ اعلام کردند، تحريم نفتی ايران از ۱۱ تير(اول ژوئيه) به اجرا در خواهد آمد. شرکت‌های اروپائی نيز از اين تاريخ مجاز به بيمه تانکرهای نفتی ايران نخواهند بود.

وزرای خارجه ۲۷ کشور عضو اتحاديه اروپا روز دوشنبه (۵ تير/ ۲۵ ژوئن) در نشست خود در لوکزامبورگ بر سر اجرای تحريم نفتی ايران در همان موعد مقرر يعنی ۱۱ تير (اول ژوئيه) به توافق رسيدند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آن‌ها با صدور بيانيه‌ای اعلام کردند که شرکت‌های بيمه‌ اروپايی نيز از اين تاريخ به بعد مجاز به بيمه تانکرها‌ی انتقال‌دهنده نفت به ايران يا خارج‌کننده نفت از ايران نخواهند بود. مقرراتی که به طور موقت در اين باره وضع شده در پايان ماه ژوئن از اعتبار ساقط خواهد شد.

تحريم نفت ايران به رغم بحران يونان

اتحاديه اروپا در نشست ماه ژانويه خود بر سر تحريم نفتی ايران به توافق رسيد و اول ژوئيه را به‌عنوان تاريخ اجرای اين تصميم تعيين کرد. اتحاديه اروپا در حالی اين تصميم را اتخاذ کرد که برخی کشورها نگران پيامدهای احتمالی آن بودند. به‌ويژه يونان که درگير بحران مالی است بيم آن داشت که قطع واردات نفتی از ايران به اين بحران دامن بزند.

اما ديپلمات‌های حاضر در لوکزامبورگ روز دوشنبه (۵ تير) به خبرگزاری آلمان گفتند، با وجود نگرانی‌هايی که در اين زمينه در برخی کشورها وجود دارد، اين تصميم در همان موعد مقرر، يعنی از ۱۱ تير به اجرا در خواهد آمد.

هدف اتحاديه اروپا از اين تصميم وادار ساختن جمهوری اسلامی به توقف غنی‌سازی اورانيوم است.

کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا در اين باره گفت: «ما می‌خواهيم، ايران بفهمد که نگرانی‌هايمان در مورد برنامه اتمی اين کشور جدی است.» وی در ادامه افزود: «ما می‌خواهيم که ايران باز هم با ما وارد مذاکره شود.»

پس از مذاکرات بی‌نتيجه گروه ۵­­+۱ با ايران در مسکو، قرار شد که مذاکرات هسته‌ای کارشناسان اتحاديه اروپا با ايران در سوم ژوئيه در استانبول پی گرفته شود. محور اين مذاکرات ادامه احتمالی مذاکرات هسته‌ای نمايندگان شش کشور آمريکا، بريتانيا، فرانسه‌، چين، روسيه و آلمان با ايران خواهد بود.

اين کشورها نگران ماهيت برنامه‌اتمی ايران‌ هستند و بيم آن دارند که جمهوری اسلامی روزی به بمب اتمی دست يابد.

واردات نفتی اروپا از ايران

اتحاديه اروپا در سال ۲۰۱۰ تنها ۵ و هفت‌دهم نياز نفتی خود را از ايران وارد کرد، اما اين رقم در برخی از کشورها بسيار بالاتر بود. برای مثال در همين سال ۲۵ درصد از واردات نفتی يونان از ايران تأمين شد. ايتاليا و اسپانيا نيز در سال ۲۰۱۰ بخش قابل توجهی از نفت خود را از ايران وارد کردند.

اتحاديه اروپا و چين بزرگ‌ترين شرکای تجاری ايران محسوب می‌شوند. ۹۰ در صد صادرات ايران به اروپا را نفت تشکيل می‌دهد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016