دوشنبه 12 تیر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کجاست اقتصادی که دلار 10000 تومانی هم روی آن تاثیر نداشت؟

در حالی که پیش از این سخنگوی اقتصادی دولت مکرر تاکید کرده بود که افزایش نرخ ارز بر قیمت کالاها تاثیرگذار نیست، وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده که بخشی از افزایش قیمت ها ناشی از افزایش نرخ ارز از 1200 تومان به 1800 تومان است!

به گزارش مشرق، سال گذشته همزمان با افزایش نرخ ارز به دو هزار تومان، سخنگوی اقتصادی دولت با حضور در سیمای جمهوری اسلامی ایران، تاکید کرد که ارز مورد نیاز برای واردات کالاهای اساسی به طور کامل از سوی بانک مرکزی تامین می شود.

به گفته او چون یک دلار ارز وارداتی هم از بازار آزاد تامین نمی شود، بنابراین افزایش نرخ ارز تاثیری بر بازار رسمی کشور ندارد. او در اظهار نظر جنجالی دیگری اعلام کرده بود که حتی اگر نرخ دلار آزاد به 10 هزار تومان هم برسد، بر اقتصاد کشور تاثیری نخواهد داشت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


هنوز شش ماه از آن روزها نگذشته که افزایش نرخ ارز تاثیرش را بر بازار نمایان کرده و تقریبا باعث افزایش قیمت همه کالاهای اساسی شده است. این اتفاق در حالی رخ داده که رییس کل بانک مرکزی نیز در این مدت بارها تلاش کرده وانمود کند که نرخ ارز برای واردات همان 1226 تومان مرجع است و ارز برای واردات به اندازه کافی ذخیره شده است، بنابراین واردکنندگان مشکل تامین ارز ندارند.

با این وجود، به تازگی وزیر صنعت، معدن وتجارت در اظهار نظر شگفت آوری با تاکید بر این که دولت توانسته جلوی افزایش جهشی قیمت ها را مهار کند، این را هم گفته که افزایش نرخ ارز از 1200 تومان به 1800 تومان بر افزایش قیمت ها در بازار موثر بوده است.

باید از او پرسید واقعا قرار بوده قیمت ها چه مقدار دیگر افزایش یابد که دولت موفق شده جلوی آن را بگیرد؟ از سوی دیگر آیا واردات کشور با ارز بازار آزاد انجام می شود که افزایش این نرخ توانسته بر قیمت ها موثر باشد؟

نکته دیگری که از اظهارات غضنفری می توان دریافت، این است که آیا با افزایش دوباره نرخ ارز در بازار آزاد به دو هزار تومان، آیا باید باز هم منتظر افزایش قیمت ها باشیم؟

روز گذشته معاون اول رییس جمهور اعلام کرد که 24 قلم کالای اساسی با تمام تلاش دولت در حال تامین است و مردم نباید از این بایت نگران باشند. محمدرضا رحیمی البته اشاره نکرد که در حال حاضر قیمت همان کالاهای اساسی حدود دو برابر شده و در این حالت مشخص نیست چه تلاشی می کند؟ آیا زمانی که نرخ ارز دو برابر شده، آیا قیمت ها قرار بود بیش از دوبرابر افزایش یابد؟

ادعای مهار قیمت ها و تامین کالا توسط دولت در حالی مطرح می شود که هم اکنون کمبود و گرانی بسیاری از کالاها از جمله مرغ و میوه، به خوبی در بازار مشهود است و نیازی به توصیف مسوولان اقتصادی کشور ندارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016