شنبه 27 اسفند 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دلار از مرز 2 هزار تومان عبور كرده است - سرمایه‌گذاران دارایی‌های خود را از بانک‌ها خارج می‌کنند، ایلنا

مسافران نوروزی که قصد سفر به خارج از کشور را دارند به دلیل بی‌ثباتی در خرید و فروش ارز و سیاست‌های متغییر بانک مرکزی دچار بلاتکلیفی و سرگردانی شده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محدوديت خرید و فروش ارز مورد نیاز مسافران که اخيرا از سوی رئیس کل بانک مرکزی اعلام شد بار دیگر شوک دیگری را به بازار ارز وارد ساخت و باعث التهاب مجدد بازار ارز شده است.

گزارش‌ها در بازار ارز از عدم تمكين صرافي ها در خصوص ارائه ارز با قيمت مصوب مي‌كند به طوري كه در حال حاضر دلار با شيب قيمتي مواجه شده و از مرز 2 هزار تومان عبور كرده است.

در حالی که تا چندی پیش بانک مرکزی با اعلام اینکه هر گونه خرید و فروش ارز تنها از بانک‌های عامل مجاز است اما گزارش‌ها حکایت از آن دارد که بی‌ثباتی در این بازار همچنان ادامه دارد و مسافران به دلیل عدم ارائه ارز مورد نیاز با قیمت مصوب بانک مرکزی در بلاتکلیفی و سرگردانی به سر مي‌برند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


سرمایه‌گذاران دارایی‌های خود را از بانک‌ها خارج می‌کنند

در حالیکه مسئولان سازمان هدفمندی یارانه‌ها از اصلاح ارسال پیامک‌های خود انصرافی به متقاضیان خبر می‌دهند و تاکید دارند که این پیامک‌ها اجباری نیست و کاملا اختیاری است، خبر‌ها از خارج كردن منابع مالی بسیاری از گروه‌های سرمایه گذار و همچنین سرمایه گذاران از بانک‌های خصوصی و دولتی حکایت دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، به دنبال ارسال اشتباهی پیامک‌های خود انصرافی از سوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها و نامشخص بودن کلمه اختیاری در این پیامک‌ها بسیاری از سرمایه گذاران مبادرت به خروج منابع خود از بانک‌های خصوصی و دولتی کرده و شنیده می‌شود نقدینگی خارج شده از بانک‌ها بار دیگر به بازارهای طلا، سکه و حتی مسکن سوق داده شده است.

این در حالیست که بسیاری از کار‌شناسان معتقدند عملکرد سازمان هدفمندی یارانه‌ها عامل اصلی این موضوع بوده و دولت در خصوص هدفمندی یارانه‌ها هیچ استراتژی خاصی را ندارد.

توقف دادوستد با پول ايرانى در امارات از ترس سقوط آزاد ريال، العربيه

بازرگانان و ساير ايرانيان مقيم امارات متحده ى عربى روز به روز با مشکلات بيشترى مواجه مى شوند. زيرا تقريباً همه ى صرافى هاى موجود در اين کشور از داد و ستد با ريال ايرانى خوددارى مى کنند.

يک گزارش العربيه خوددارى صرافى هاى بزرگى همچون "الانصارى" و "الإمارات" (يو. اِى ايى اکسچنج) از حواله فرستادن و حواله گرفتن با ريال ايرانى و خريد و فروش واحد پول ايران، باعث شده است که ساير صرافى ها نيز از چنين تعامل هايى خوددارى کنند و تجار، شرکتها و مردم عادى ايرانى را با مشکل مواجه سازند.

موسسات صرافى اماراتى مى گويند که اگر تحريم هاى مستقيم موجود عليه بانک مرکزى ايران و عدم امکان داد و ستد با آن هم نبود، بازهم مشکل سقوط ارزش ريال ايرانى سر جايش بود و دادوستد پولى را دشوار مى ساخت.

يک گزارش روزنامه ى فرا منطقه ای "الشرق الأوسط " چاپ لندن از داخل بازارهاى امارات حاکى است که 4 شرکت بزرگ صرافى و نيز صرافى هاى کوچکتر مرتبط با آنها در دبى گفته اند: "ريال ايرانى به اختصار، نه خريد، نه فروش و نه حواله".

توقف داد وستند از هفته ها پیش

از سوى ديگر رويترز مى گويد که اين توقف دادوستد از هفته ها پيش آغاز شده است. ليکن به تدريج بر سطح و عمق آن افزوده گشته است.

دولت امريکا از اواخر سال گذشته ى ميلادى سعى کرده است که ايران را از نظام مالى و بانکى جهان خارج کند تا تهران را از ادامه ى برنامه ى هسته اى خود بازدارد.

اين تحريم ها و فشارها باعث شده است که معاملات تجارى با ايران براى همه ى بانکها در سراسر جهان دشوار و بلکه توام با مخاطره شود.

در دسامبر گذشته بانک "نور اسلامى" که دفتر مرکزى اش در دبى قراردارد، از ارسال ميلياردها دلار بهاى نفت ايران به تهران خوددارى کرد.

واحد پول مخاطره آمیز

محمد انصارى، رئيس هيئت مديره و مدير عامل شرکت "الانصارى للصرافه" مى گويد: پايين آمدن ارزش ريال ايرانى در برابر دلار امريکا در بازار آزاد که حتى به نصف هم رسيد، دادوستد با واحد پول ايران را مخاطره آميز کرده است.

او مى افزايد: مانع ديگر ليستى از مقررات است که دوائر تنظيم کننده ى روابط مالى و تجارى در امريکا تعيين و اجرا مى کنند. لذا کسى حاضر به مخاطره با دارايى هاى خود نيست تا ريال ايرانى را بپذيرد.

گفتنى است که دولت امارات در همراهى با تحريم هاى بين المللى روابط خود را با 17 بانک ايرانى و از جمله بانکهاى صادرات و ملى قطع کرده است. اين بانکها از سوى امريکا در ليست سياه قرارداده شده اند.

يک بازرگان ايرانى مقيم دبى مى گويد: سى سال است که در امارات تجارت مى کنم ولى الآن بايد ماهها بدوم تا يک حساب بانکى بازکنم.

تاجران ايرانى مى گويند بيمه نيز معضل ديگر کار ماست. حال آنکه حمل و نقل کالا به بنادر ايرانى و بالعکس بدون بيمه امکان پذير نيست.


8 هزار شرکت و 400 هزار ایرانی در امارات

آمار اقتصادى امارات حاکى است 8 هزار شرکت ايرانى در زمينه هاى مواد غذايى، مواد خام، آهن و فولاد، دستگاههاى الکترونيکى، لاستيک ماشين، وسائل خانگى و خدمات فعاليت مى کنند. روى هم رفته حدود 400 هزار ايرانى در امارات زندگى مى کنند.

گفته مى شود بيش از 100 تاجر ايرانى ورشکست شده اند. مرتضى معصوم زاده نائب رئيس هيئت مديره ى شوراى بازرگانان ايرانى در دبى مىگويد: تبادل تجارى ايران و امارات به شدت رو به کاهش مى رود. در اين ميان بانکها بر مشکلات ايرانيان مى افزايند.

آمارها حاکى است سه سال پيش حجم مبادلات بازرگانى امارات – ايران 12 ميليارد دلار بود. در سال 2010 به 7 تا 8 ميليارد دلار رسيد و اکنون به گفته ى معصوم زاده مى رود که به 5 ميليارد دلار برسد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016