پنجشنبه 15 تیر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پیام چهار فعال عرب ایرانی پیش از اجرای حکم اعدام

دبی – العربيه. نت فارسی - فعالان محلی يک فيلم ويديوئی از ۴ زندانی سياسی عرب که اخيرا در اهواز اعدام شدند بر روی يوتيوب منتشر کردند.

در اين فيلم طه ، عباس و عبدالرحمن حيدری که سه برادر بودند و دوست آنها علی شريفی از سازمان های حقوق بشری و بويژه احمد شهيد گزارشگر ويژه سازمان ملل خواسته بودند برای توقف حکم اعدام آنها تلاش کنند اما قبل از منتشر شدن پيام حکم آنها اجرا شد.

اين فيلم که در محل بازداشت آنها ضبط شده و توسط فعالان محلی به بيرون درز کرده است چهار فعال اهوازی را در کنار هم نشان می دهد ؛ ابتدا علی شريفی پيام خود را می خواند و سپس طه حيدری نيز پيام مشابهی می فرستد.

آنها در اين پيام تاکيد کردند به صورت مسالمت آميز عليه تبعيض و سياست هايی که نظام عليه مردم عرب به کار می گيرد تظاهرات کرده بودند اما با حکم محاربه خدا و پيامبر و فساد فی الارض مواجه شدند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


علی شريفی تاکيد کرد به همراه دوستانش در تظاهرات مسالمت آميز ۱۵ آوريل ۲۰۰۵ شرکت کرده بود و پس از آن هر ساله در سالگرد اين حادثه شرکت می کرد.

شريفی گفت:" نيروهای امنيتی با سلاح گرم ، گازهای سمی و اشک آور به ما حمله کردند .با چشم خود شاهد کشته و زخمی شدن چند تن از جمله يونس و يوسف شموسی بودم."

او گفت: ما مخالف تروريسم و خشونت از هر طرفی که باشد هستيم. ما حقوق ملت خود را به شکل مسالمت آميز و از طريق برگزاری تظاهرات پيگيری کرديم. ما بی گناه هستيم و اتهام محاربه با خدا و پيامبر و فساد فی الارض و حکم اعدام در دادگاهی غيرعادلانه بر ما تحميل شد."

شريفی افزود:" مطالبات ما مسالمت آميز بود و خواستار رسيدن به حقوق سياسی ، اقتصادی ، اجتماعی ملت خود بوديم اما به اعدام محکوم شديم."

اين فعال سياسی در پايان گفت:" ما از مرگ نمی ترسيم و به هر چه خدا بخواهد قانع هستيم."

طه حيدری ديگر فعال سياسی اعدام شده نيز در پيام خود گفت:" من از ساکنان منطقه ملاشيه در اهواز هستم و دو فرزند دارم. در ۲۰ آوريل ۲۰۱۱ بازداشت شدم و سه ماه را در زندان اطلاعات سپری کردم. در سلول های تاريک در حالی که چشم بند بر روی چشمانم بود متحمل شديدترين شکنجه های روحی و جسمی شدم."


قيام پابرهنگان


او گفت:" به همراه برادرانم و دوستانم در انتفاضه ۱۵ آوريل که قيام گرسنگان ، پابرهنه گان و مظلومان بود ، شرکت کرديم. ما عليه فارسی سازی منطقه و تبعيض قيام کرديم و هنگاميکه تجمع مسالمت آميز برگزار کرده بوديم توسط نيروهای رژيم بازداشت شديم."

او افزود:" من و برادرانم و دوستانم تهديد شديم در صورتی که از همکاری واعتراف به هر چه بر ما ديکته شده سرباز زنيم با مرگ روبه رو خواهيم شد."

حيدری افزود:" با حضور احمدی نماينده دادستانی شکنجه شديم و او ما را به اعدام تهديد کرد سپس شعبه ۴ دادگاه انقلاب به رياست مرتضی کياستی ما را به اعدام محکوم کرد."


تبعيض و گسترش فقر


او به نمايندگی از دوستانش گفت:" ما ساکن يک محله بسيار فقيری هستيم که دهها هزار نفردر آن زندگی می کنند. در حالی که بزرگترين شرکت صنايع فولاد ايران در مقابل ما قرار دارد اغلب کارگران آن از خارج از اهواز استخدام می شوند. با اين وجود محله ما از بالاترين سطح فقر ، بيکاری ، گسترش مواد مخدر و پايين ترين سطح رفاه مدنی ، اجتماعی و بهداشتی رنج می برد."

وی گفت:" نصيب ما از چاه های نفت و گاز چيزی جز دود نيست. رژيم همچنين مسير آب رودخانه های منطقه را به سمت مناطق فارس نشين منحرف کرد و به اين ترتيب کشاورزی منطقه نابود شد. شرکت های استعماری نيشکر نيز بقيه زمين ها و آب ها را تصاحب کردند."

گفتنی است خبر اعدام اين چهار فعال در ۱۸ ژوئن گذشته به خانواده های آنها در اهواز ابلاغ شد.

اتحاديه اروپا ، بريتانيا ، آلمان و همچنين سازمان های حقوق بشری مختلف از جمله سازمان عفو جهانی و ديده بان حقوق بشر اجرای اين حکم را محکوم کرده بودند.

[برای ديدن فيلم اينجا را کليک کنيد]


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016