یکشنبه 18 تیر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ليبرال‌ها خود را پيروز انتخابات پارلمانی ليبی خواندند

راديو زمانه ـ "ائتلاف نيروهای ملی" اعلام کرد که در بيشتر حوزه‌های انتخابات نخستين مجلس پس از سرنگونی حکومت معمر قذافی در ليبی در صدر قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، امروز يکشنبه هشتم ژوئيه (۱۸ تيرماه)، فيصل الکرکشی از رهبران "ائتلاف نيروهای ملی" که متشکل از ۴۰ حزب شکل‌دهنده اعتراضات سال گذشته است، گفت: "بر اساس نخستين اطلاعاتی که ائتلاف نيروهای ملی جمع‌آوری کرده است، اين ائتلاف در بيشتر حوزه‌های انتخاباتی پيشی گرفته است."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


شمارش آراء از بامداد امروز همچنان در دفاتر مختلف ادامه دارد و فيصل الکرکشی گفت ترجيح می‌دهد پيش از اعلام جزئيات بيشتر تا زمان اعلام رسمی نتايج از سوی کميسيون ملی انتخابات صبر کند.

در همين حال، محمد سوان، رهبر حزب "عدالت و سازندگی"، شاخه اخوان المسلمين ليبی نيز "برتری آشکار" حزب خود در شهرهای طرابلس و بنغازی را اعلام کرد.

اين در حالی است که بيشتر ناظران انتخابات در طرابلس و بنغازی به خبرگزاری فرانسه از "پيروزی قاطع" ليبرال‌ها در بيشتر حوزه‌های رأی‌گيری خبر داده‌اند. به گفته اين ناظران حتا در برخی حوزه‌ها تا ۹۰ درصد آراء شرکت‌کنندگان به حساب ائتلاف نيروهای ملی ريخته شده است، از جمله در محله ابوسليم طرابلس.

اين دو گروه نتيجه‌گيری‌های خود را بر اساس "گزارش‌های اوليه" ناظران خود از شمارش آراء بيان کرده‌اند.

نخستين انتخابات پارلمانی ليبی پس از قيام مردم اين کشور عليه ديکتاتوری معمر قذافی و کشته شدن او در سال گذشته روز گذشته برگزار شد.

اين انتخابات در ميان ترس از خشونت، رقابت‌های شديد منطقه‌ای و به‌رغم تحريم برخی گروه‌ها برگزار شد تا در نهايت با حضور بيش از سه هزار نفر نامزد سرنوشت ۲۰۰ کرسی پارلمان روشن شود.

سهم احزاب در اين رقابت ۸۰ کرسی خواهد بود و ۱۲۰ کرسی باقيمانده سهم نامزدهای مستقل است.

چنان‌چه بنا بر نظر ائتلاف نيروهای ملی، ليبرال‌ها در انتخابات پيروز شوند، ليبی در مقايسه با کشورهای تونس و مصر که پس از تحولات يک سال اخير در آن‌ها اسلام‌گرايان در انتخابات به قدرت رسيدند، يک استئناء خواهد بود.

شمارش آراء انتخابات پارلمان ليبی از شامگاه روز گذشته آغاز شد و نخستين نتايج آن غروب فردا دوشنبه و يا سه‌شنبه اعلام خواهد شد.

با وجود خشونت و اقدامات شبه‌نظاميان طرفدار خودمختاری در شرق، ليبيايی‌ها انتخابات آزاد خود را در فضای جشن برگزار کردند.

نوری العبر، سخنگوی کميسيون ملی انتخابات روز گذشته گفت: "نتيجه انتخابات هر چه باشد اين مردم ليبی هستند که از انتخابات پيروز در خواهند آمد."

روز گذشته هم‌زمان با آغاز رأی‌گيری در ليبی، ناآرامی‌هايی نيز در شهرهای مختلف اين کشور گزارش شد.
افزون بر تخريب پوسترهای تبليغاتی شماری از نامزدها در طرابلس، از ۱۵۰۰ حوزه رأی‌گيری بيش از صد حوزه بسته ماندند.

همچنين شورشيان شرق، در کار مخازن نفت در بريقه، راس لانوف و چند شهر ديگر اختلال ايجاد کردند.
بسياری از مردم شرق احساس می‌کنند قانون مصوب شورای انتقالی ملی مبنی بر تقسيم‌بندی کرسی‌های مجلس باعث کوچک شدن آن‌ها شده ‌است.

اين قانون تصريح می‌کند که ۶۰ کرسی پارلمان به شرقی‌ها اختصاص دارد در حالی که ۱۴۰ کرسی ديگر پارلمان در اختيار غربی‌ها و اهالی طرابلس و همين‌طور جنوبی‌ها خواهد بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016