سه شنبه 27 تیر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مهمان‌پرست: نيروهای خارجی در خليج فارس اقدامات تحريک‌کننده انجام ندهند

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: گفت‌وگوهای بين معاونين تيم مذاکره کننده ايران و تيم ۱+۵ هفته آينده در استانبول برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار سياسی خارجی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) رامين مهمانپرست در نشست هفتگی خود با خبرنگاران افزود: در مسکو قرار بر اين شد که ابتدا نشست کارشناسان فنی در استانبول دنبال شود و زمانی که اين نشست به جمع‌بندی مناسبی برسد و رويکرد مثبتی داشته باشد پس از آن بين معاونين تيم مذاکره کننده دو طرف نشستی برگزار شود تا ابعاد سياسی مذاکرات صورت گرفته مورد ارزيابی قرار گيرد و چنانچه جمع‌بندی که در تاريخ ۳ مرداد بين دو طرف صورت می‌گيرد جمع‌بندی مثبتی باشد و بتواند دستورکاری را برای ادامه مذاکرات به دنبال خود بياورد در آن صورت نسبت به تعيين زمان و مکان بعدی مذاکرات تصميم گرفته می‌شود.

مهمان‌پرست ادامه داد: پس از آن تماس تلفنی بين آقای جليلی و خانم اشتون انجام خواهد شد و در تماس تلفنی جزييات را با يکديگر مطرح می‌کنند.

وی گفت:‌ رويکرد ما در مسکو با جزييات تشريح شده است. نقطه نظرات ما درباره پيشنهاد ۱+۵ به تفصيل ارائه شده است. اميدواريم بحث‌های کارشناسان فنی و معاونين دو طرف به جمع‌بندی برسد که بتوانند گام‌هايی را به جلو بردارند. گام‌هايی که هم در جهت به رسميت شناخته شدن حقوق ما باشد و هم اقداماتی که بتواند نگرانی‌های طرف مقابل را برطرف کند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنين گفت که هنوز هيات کنسولی و حقوقی که برای پيگيری پرونده اعدام جمعی از ايرانيان زندانی در عربستان قصد سفر به رياض داشته‌اند موفق به دريافت ويزا برای هيات خود نشده‌اند و ابراز اميدواری کرد که مقامات عربستان در اسرع وقت نسبت به صدور ويزا اقدام کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


سخنگوی دستگاه ديپلماسی کشورمان گفت: متاسفانه کشور عربستان تاکنون در اين باره همراهی نکرده است و اين اقدام قضاوت عمومی ملت ما را برای پاسخگويی مقامات سعودی نسبت به اقدام غيرانسانی که درباره اتباع ما انجام داده‌‌اند بالا می‌برد. اميدواريم مقامات عربستان در اسرع وقت با ارائه ويزا و پاسخ مثبت، اجازه دهند هيات ما وارد اين کشور شود و بررسی کنند که اين رفتار نادرست به چه دليل انجام شده و چه پاسخی برای آن دارند تا نسبت به وضعيت ساير ايرانيان گرفتار در عربستان اقدامات لازم را انجام دهيم.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه در مورد کشته و زخمی شدن تعدادی از سرنشينان يک قايق در خليج فارس گفت: بحث امنيت خليج فارس جزو اولويت‌های نظام ماست و همه توانايی‌ کشور برای برقراری امنيت در منطقه و ثبات در خليج فارس به کار گرفته شده است. اين را که بارها اعلام کرده‌ايم حضور نيروهای خارجی می‌تواند تهديدکننده امنيت باشد می‌توان نشانه‌هايش را از حوادثی که رخ می‌دهد پيدا کرد. قطعا کشورهای منطقه به کمک هم می‌توانند بهترين شکل امنيت را برقرار کنند. توانايی‌های دفاعی‌شان را در کنار هم قرار دهند و هيچ نيازی به حضور نيروهای خارجی در منطقه نيست .

وی تاکيد کرد:‌ هرجا که ناامنی و تهديد ثبات يک منطقه را مشاهده کرديم کار نيروهای خارجی در اين بين قابل مشاهده بوده است. توصيه می‌کنيم اقدامات تحريک‌کننده انجام نشود و فعاليت‌هايی که می‌توانند ثبات اين منطقه حساس را به خطر اندازد دنبال نکند. منطقه خليج فارس برای همه کشورهای منطقه از اهميت بالايی برخوردار است و هرگونه اقدام عملی و سياست‌هايی که می‌توانند به شکلی امنيت اين منطقه يا امنيت عرضه انرژی را در اين منطقه به خطر اندازد می‌تواند منافع کشورهای منطقه را تهديد کند. اميدواريم اين حوادث تکرار نشود.

به گزارش ايسنا، دستيار ويژه وزير امور خارجه در پاسخ به اين پرسش که آيا دعوت ايران از معارضان سوريه ارتباطی با سفر دوباره کوفی عنان داشته است؟ گفت: موضوع سوريه و مواضع کشورهای مختلف درباره بحران آن حکم می‌کند تا با رايزنی و مشورت کشورهای موثر بهترين راه‌حل برای تحقق مطالبات مشروع مردم و اجازه دادن به دولت اين کشور برای برداشتن گام‌های مسالمت‌آميز و اصلاحات لازم دنبال شود.

وی افزود: آنچه که ما از ابتدا بر آن اصرار داشته‌ايم، توقف خشونت‌ها و مداخله نکردن کشورهای مختلف در مساله داخلی سوريه بوده است. اينکه برخی از کشورهای فرامنطقه‌ای تلاش می‌کنند تا وضعيت سوريه را به سمت بحران يا جنگ داخلی پيش ببرند و يا برای مداخلات خارجی زمينه‌سازی کنند، به هيچ وجه قابل قبول نيست. همين‌طور کشورهای ديگری که سعی می‌کنند از طريق حمايت از گروه‌های مسلح و تقويت اقدامات تروريستی در داخل سوريه،‌ بی‌ثباتی و ناامنی ايجاد کنند را مسير اشتباهی می‌دانيم. از ابتدا معتقد بوده‌ايم بايد مطالبات مردمی مورد توجه قرار گيرد و دولت سوريه نيز در اين زمينه گام‌های مثبتی برداشت اما شرط تحقق وضعيت مطلوب در سوريه،‌ ايجاد فضای مناسب برای گفت‌وگو است و اقدامات مسلحانه بايد متوقف شود.

مهمان‌پرست خاطر نشان کرد:‌ نقش ايران در حل و فصل بحران‌های منطقه‌ای انکارناپذير است. در بحث سوريه نيز تمام تلاش‌مان را برای برقراری ثبات و امنيت تاکنون دنبال کرده‌ايم و آمادگی داريم از ظرفيت‌های خود برای آن استفاده کنيم به همين دليل کوفی عنان دومين سفرش را به تهران انجام داد تا از نقطه نظرات کشور ما برای حل بحران سوريه استفاده کند.

دستيار ويژه وزير امور خارجه ادامه داد: اينکه مسئولين کشور ما اعلام کرده‌‌اند با مخالفين دولت تماس‌هايی داشته‌اند و آمادگی دارند نشست‌هايی را برگزار کنند به همين دليل است تا فضای مناسب برای گفت‌وگوهای دو طرف ايجاد شود. خواسته‌های مخالفان و کسانی که در داخل سوريه مطالباتی را دنبال می‌کنند بايد بدون دخالت نيروهای خارجی و تحميل فرمول‌هايی که آنها دنبال می‌کنند در شرايط مناسب مطرح شوند و حتما متناسب با خواسته‌های اکثريت مردم از طريق درست آن اقدامات لازم به عمل آيد.

وی در پاسخ به اين پرسش که آيا وزير امور خارجه در جريان سفر به امارات با مقامات عربستان ديدار و درباره تحولات سوريه رايزنی کرده است؟ گفت: در سفر وزير امور خارجه به توکيو که برای شرکت در اجلاس افغانستان انجام شد، در مسير رفت و برگشت توقف کوتاهی در امارات صورت گرفت و فرصتی ايجاد شد تا در ديدارهايی با مقامات امارات هم درباره روابط دوجانبه، گسترش همکاری‌های تجاری و همچنين وضعيت ايرانيانی که در امارات فعاليت‌های اقتصادی دارند و تسهيل فعاليت‌های آنها مذاکره شود و درباره تحولات منطقه و مباحثی که مورد توجه کشورهای منطقه است از جمله موضوع سوريه رايزنی‌هايی صورت گرفت و ما نقطه نظراتمان را اعلام کرديم.

مهمان‌پرست تاکيد کرد: رايزنی‌های سياسی کشورهای منطقه حتما بايد در دستور کار باشد. ديدگاه‌ها کشورها بايد به يکديگر نزديک شود تا با مشارکت هم راه‌حل مناسب برای حل بحران‌های منطقه‌ای از جمله سوريه دنبال شود.

سخنگوی دستگاه ديپلماسی کشورمان در پاسخ به پرسش ايسنا درباره خشونت‌های اخير در عربستان عليه شيعيان و اوج‌گيری آنها در بخش‌هايی از اين کشور گفت: بيداری اسلامی در منطقه فضای جديدی ايجاد کرده است. توصيه ما به همه کشورهای منطقه اين است که به جای سرکوب خواسته‌های مشروع مردم، صدای آنها را بشنوند و اقدامات لازم را برای برآورده کردن مطالبات مشروع مردم انجام دهند. هرگونه برخورد خشونت‌آميز و پاسخ ندادن به مطالبات مردم مساله را حل نمی‌کند، بلکه بحران پيچيده‌تری در اين کشورها ايجاد می‌کند.

وی اضافه کرد: اميدواريم مقامات عربستان ضمن شنيدن صدای بخشی از مردم که خواسته‌هايی دارند با اقدام مناسب خواسته‌های آنها را برآورده کنند. سرکوب و دستگيری افراد مشکلات عربستان را پيچيده‌تر خواهد کرد. همچنين در بحرين نيز همچنان شاهد مداخلات عربستان هستيم. راه‌حل مشکلاتی که در منطقه وجود دارد اين است که به خواسته‌های مردم توجه شود و تحقق خواسته‌های مردم جايگزين سرکوب اعتراضات مردمی برای تحقق مطالبات مشروع‌شان شود.

مهمان‌پرست درباره اقدام وزارت خارجه در اين باره گفت: ما مواضع کاملا روشن و شفافی درباره مسائل داريم. در مذاکراتی که با طرف‌های مقابل خود داريم موضوعات دوجانبه را مطرح می‌کنيم و در هر اجلاسی که بتوانيم ديدگاه‌های خود را با کشورهای منطقه در ميان بگذاريم و تذکرات لازم را بدهيم و آنها را به انتخاب راه درست دعوت کنيم حتما از اين فرصت‌ها استفاده خواهيم کرد. برای حل مسائلی که در کشورهای منطقه به دنبال بيداری اسلامی به وجود آمده راه‌حل درست و راهکار مدبرانه لازم خواهد بود و هر نوع تصميم اشتباهی در تحقق خواسته‌های مردم می‌تواند وضعيت منطقه را به سمت بحران پيش ببرد. از همه ظرفيت‌های دستگاه‌ سياست خارجی استفاده می‌کنيم تا اجازه ندهيم وضعيت منطقه بحرانی شود.

دستيار ويژه وزير امور خارجه در خصوص سفر وزير خارجه آمريکا به مصر و سرزمين‌های اشغالی و گفت‌وگو درباره ايران گفت: تحولات منطقه‌ی خاورميانه از اهميت بسيار بالايی برخوردار است. موج بيداری اسلامی و تحولات خاورميانه، آمريکايی‌ها را بسيار نگران کرده است. آنها عادت به وجود افرادی داشتند که وابستگی به قدرت‌ها را به استقلال کشور خودشان ترجيح می‌دادند. با تحولاتی که در مصر و کشورهای ديگر منطقه در حال وقوع است آمريکايی‌ها نگرانند که منافع شان به خطر بيفتد. تلاش زيادی می‌کنند تا ديدگاه‌های خود را همچنان به کشورها تحميل کنند.

وی يادآور شد: هوش و درايت مقامات سياسی کشورهايی که با حضور مردم به سمت استقلال خود حرکت می‌کنند و حضور گسترده مردم در صحنه می‌تواند ضامن استقلال اين کشورها و پيشرفت‌های بعدی آنها در آينده باشد.

مهمان‌پرست درباره اظهارات صالحی مبنی بر اينکه دخالت در موضوع سوريه می‌تواند پيامدهای جدی و غيرقابل پيش‌بينی به همراه داشته باشد، تصريح کرد: اينکه نگران توطئه‌ها و فتنه‌هايی که در مورد سوريه طراحی می‌شود،‌ هستيم کاملا طبيعی است. همه کشورهای منطقه بايد نگران دخالت کشورهای خارجی در مسائل داخلی سوريه باشند. امنيت و ثبات سوريه می‌تواند امنيت و ثبات منطقه را به دنبال داشته باشد و بی‌ثباتی در آن به ناامنی در منطقه دامن می‌زند. کشورهای مختلفی که مباحث مداخله‌‌آميز در سوريه را دنبال می‌کنند بايد به فکر عواقب اين اقدامات باشند. شايد انگيزه کشورهای غربی از اينکه برای مداخله نظامی زمينه‌سازی کنند، از نظرشان قابل توجيه باشد. آنها نگران امنيت رژيم صهيونيستی هستند.

دستيار ويژه وزير امور خارجه اضافه کرد: کشورهای منطقه بايد با هوشياری عمل کنند. هرگونه اقدام تروريستی در سوريه می‌تواند به گسترش تروريسم در منطقه منجر شود. اينکه مسئولين کشور ما هشدار می‌دهند که اقدامات در مورد سوريه بايد با درايت صورت گيرد به اين دليل است که بايد اجازه دهند مردم در فرآيند طبيعی انتخاب خود را نسبت به نوع اداره کشور نشان دهند و اجازه داده نشود تا مداخله ساير کشورها باعث شود جريانی به مردم سوريه تحميل شود. اينها نگرانی‌های واقعی هستند و اميدواريم کشورهای منطقه به اين نگرانی‌ها توجه جدی داشته باشند.

مهمان‌پرست در پاسخ به اين پرسش که رييس سرويس اطلاعات خارجی انگليس ادعا کرده است ماموران انگليسی چهار سال پيش تلاش ايران برای توليد سلاح هسته‌يی را خنثی کرده‌‌اند و ايران تا دستيابی به سلاح هسته‌يی دو سال ديگر فرصت دارد،‌ گفت: ما به صورت جدی در حال پيگيری و بررسی جزئيات اين مساله هستيم چنانچه مسجل شود اين اظهارات رسميت دارد کاملا نشان دهنده دخالت انگليس در مسائل داخلی کشور ما و ايجاد فتنه‌انگيزی در مقابل منافع ملی ما است و حتما از مسير قانونی و حقوقی خود پيگيری خواهد شد.

وی گفت: به دنبال اين هستيم تا بررسی کنيم که اين اظهارات تا چه ميزان صحت دارد.

دستيار ويژه وزير امور خارجه کشورمان در خصوص نسل‌کشی مسلمانان در ميانمار نيز گفت: متاسفانه اتفاقات ناخوشايندی در ميانمار افتاده است و درگيری‌های قومی و مذهبی که در داخل آنجا وجود دارد منجر به کشته شدن تعدادی از مسلمانان شده است. وزارت خارجه موضع خود را اعلام کرده است، ما توصيه جدی به دولت ميانمار داريم که نسبت به حقوق اقليت‌های قومی و مذهبی با دقت بيشتری رفتار کنند و آنها را محترم بشمارند.

مهمان‌پرست خاطر نشان کرد: جامعه مسلمانان در ميانمار جامعه‌ی غيرقابل انکار است و بايد از حقوق شهروندی خود برخوردار باشند. دولت ميانمار با اقداماتی که دنبال می‌کند نبايد اجازه دهد که تحريکات بين مسلمانان و بودايی‌های آن منطقه منجر به چنين فاجعه‌های انسانی شود. البته معتقديم همه کشورهای اسلامی و جوامع بين‌المللی و سازمان همکاری‌های اسلامی بايد به سرعت اين مساله را بررسی کنند و اقدامات لازم را برای توقف اين خشونت‌ها دنبال کنند. نبايد اجازه داده شود درگيری‌های مذهبی و اقوام کشورهای مختلف حوادثی ايجاد کند و هزينه‌های سنگينی به دنبال داشته باشد. ما از ظرفيت خود استفاده می‌کنيم تا مانع اين خشونت‌ها شويم.

وی در ادامه درباره پيگيری طرح مسدود کردن تنگه هرمز از سوی نمايندگان مجلس نيز گفت: امنيت خليج‌فارس و تنگه هرمز جزء اولويت‌های اصلی کشور ما است. اين امنيت بايد وجود داشته باشد تا همه کشورهای منطقه بتوانند از منافع خود و منافع عمومی منطقه دفاع کنند. توانايی نظامی و دفاعی ما در برقراری امنيت جنبه‌ی بازدارندگی دارد و برای دفاع از اين امنيت منطقه‌ای اين توانايی کاملا موثر است.

دستيار ويژه وزير امور خارجه گفت: به نظر می‌رسد کشورهايی که سعی می‌کنند در مسائل منطقه ما مداخله کنند يا ترکيباتی را دنبال کنند که امنيت عرضه انرژی از بين برود و تعادل آن به هم بخورد، تهديدکننده واقعی امنيت منطقه خليج‌فارس و تنگه هرمز هستند.

مهمان‌پرست تاکيد کرد: وقتی صحنه را به سمت درگيری پيش می‌برند که امنيت برخی کشورها در زمينه عرضه انرژی دچار تهديد شود، بايد تبعات تصميمات اشتباه خود را بپذيرند. ما هشدار داده‌ايم و توصيه می‌کنيم مداخلات خارجی از منطقه قطع شود و مقامات سياسی کشورهای فرامنطقه‌ای رويکردی را دنبال نکنند که به ناامنی در منطقه ما منجر شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016