سه شنبه 3 مرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نفت بدهيد، لوازم خانگی بگيريد، معامله با کره جنوبی: تهاتر پول نفت با کالا

طی هفته‌های گذشته دولت کره جنوبی اعلام کرد که خريد نفت از ايران را از سر می‌گيرد و در مقابل هم، مسئولان ايرانی طرح جديدی را برای دور زدن تحريم‌های بانکی و مشکلات ايجاد شده بر سر نقل و انتقالات پول مطرح کردند و آن، چيزی جز تهاتر پول نفت با کالا نبود. بيم اين می‌رود که کره‌ای باز هم با افزايش صادرات لوازم خانگی، بازار را تحت‌الشعاع خود قرار دهند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


خبرگزاری مهر- گروه اقتصادی: از سرگيری خريد نفت ايران از سوی کره جنوبی و برنامه دو دولت برای تهاتر بهای نفت با کالا، بيم اين می‌رود که کره‌ای باز هم با افزايش صادرات لوازم خانگی، بازار را تحت‌الشعاع خود قرار دهند.

به گزارش خبرنگار مهر، طی هفته‌های گذشته دولت کره جنوبی اعلام کرد که خريد نفت از ايران را از سر می‌گيرد و در مقابل هم، مسئولان ايرانی طرح جديدی را برای دور زدن تحريم‌های بانکی و مشکلات ايجاد شده بر سر نقل و انتقالات پول مطرح کردند و آن، چيزی جز تهاتر پول نفت با کالا نبود.

رفت و آمدهای جديد کره‌ای ها به ايران

اين در شرايطی است که بر اساس آمار و اطلاعات موجود، کره‌ای سهم عمده‌ای را در بازار خودرو و لوازم خانگی ايرانی دارند، دو صنعتی که هم اکنون شايد تنها صنايعی هستند که در هر شرايط با حمايت يا عدم حمايت دولت، همچنان سرپا هستند و به کار خود ادامه می‌دهند.

بعد از اعلام واردات مجدد نفت کره ای‌ها از سوی ايران، رايزنی‌ها به خصوص در بازار لوازم خانگی ايران که مشتريان بسياری هم دارد، آغاز شده است و هيات‌های کره‌ای هر روز به ايران می‌آيند و با مذاکرات پشت پرده، با دست پر از ايران می‌روند.

آخرين بار هم، هفته گذشته بود که مسئولان شرکت ال جی و سامسونگ از کره جنوبی به ايران آمدند تا رايزنی مجددی در رابطه با فروش محصولات خود داشته باشند. آنها مذاکراتی را با مسئولان ايرانی اعم از دولتی و بخش خصوصی داشتند تا بتوانند به جای پول نفتی که بايد به ايران بدهند، کالاهای خود را بفروشند، بنابراين ايران بازار مناسبی برای آنها است.

جوايزی گران‌قيمت برای خريد از برندهای کره‌ای

در اين ميان موضوعی که حائز اهميت است، چگونگی بازاريابی کره‌ای در بازار لوازم خانگی ايران و تبليغات آنها برای جلب و جذب مخاطب است. اين در شرايطی است که هر خريداری که از در دوره ای معين، کالاهای سنگين اين برندها را خريداری کند، در شرايطی حتی می‌تواند حتی تا يک سوم پول پرداختی برای آن کالا را نيز دريافت کند.

در تبليغات يکی از اين شرکتها چنين آمده است که با خريد يک دستگاه يخچال سايد بای سايد، کارت هديه ۷ ميليون ريالی دريافت کنيد؛ همين امر موضوعی است که مخاطب را به خود جلب می‌کند، البته بايد به مصرف‌کنندگان ايرانی نيز تا اندازه‌ای حق داد.

هم اکنون مشکل اصلی بازار لوازم خانگی ايران، نبود خدمات پس از فروش در برخی از برندها است که البته در مقابل آنها، برندهای مطرحی نيز وجود دارند که می‌توانند کاملا با محصولات کره‌ای که زبانزد خاص و عام در خريد لوازم خانگی در ايران است، رقابت کنند.

دلايل مردم برای خريد از برندهای کره‌ای

در اين ميان بسياری از خريدارانی که برای خريد محصولات لوازم خانگی به بازار مراجعه می‌کنند، بر اين باورند که محصولات خارجی به لحاظ کيفيت بالاتر از محصولات ايرانی هستند، در حالی که وقتی از آنها سوال می‌شود که چرا چنين قضاوتی دارند، بيشتر به اين جمله بسنده می‌کنند که تجربه ثابت کرده که محصولات خارجی دوام بيشتری دارند، کمتر کسی پيدا می‌شود که ترجيح داده باشد، فارغ از عامل قيمت که موضوعی تعيين کننده برای خريد يک کالا در بازار است، به دليل حمايت از توليد داخلی کشور خود، کالای ايرانی بخرد.

خانمی که برای خريد جهيزيه دخترش به يک فروشگاه زنجيره‌ای آمده است به خبرنگار مهر می‌‍گويد: کالاهای خارجی را ترجيح می‌دهم؛ چراکه در مورد کالاهايی همچون يخچال و فريزر که بايد يک عمر در منزل کار کنند و دوام زيادی داشته باشند، خارجی‌ها درس خود را پس داده‌اند.

او می‌افزايد: برای خريد کالاهايی همچون اجاق گاز، اتو يا جاروبرقی می‌توان برای خريد از برندهای ايرانی با کيفيت اقدام کرد، اما در مورد يخچال و فريزر و لباسشويی، اين اطمينان خاطر را ندارم.

وی به موضوع خدمات پس از فروش اشاره می‌کند و می‌گويد: شرکتهای خارجی شبکه گسترده‌ای از خدمات پس از فروش دارند و حتی برخی از آنها در ساعات شبانه‌روز نيز پاسخگوی مردم هستند و کار را به سرعت پيش می‌برند، در حاليکه در مورد برندهای ايرانی حداقل من خودم تجربه خريد از يک برند يخچال ايرانی را که تبليغات بسياری دارد را داشته‌ام، اما تجربه موفقی در دريافت خدمات پس از فروش نبوده است.

يکی از ديگر از آقايانی که برای خريد جاروبرقی به بازار آمده است به خبرنگار مهر می‌گويد: در مورد کالايی همچون تلويزيون، نمی‌توان به اين اميدوار بود که برندهای ايرانی خريد چراکه فکر هم نمی کنم برند ايرانی در مورد توليد تلويزيون وجود داشته باشد.

او می‌افزايد: يخچال فريزر ايرانی هم کارکرد بدی نداشته است و هم اکنون ما در منزل خود يکی از برندهای معروف يخچال ايرانی را داريم، اما بايد به اين نکته توجه کرد که طراحی بدنه زيبا از جمله شاخصه‌هايی است که مشتری را جلب می‌کند و يخچال های ايرانی آن را ندارند.

او می‌افزايد: در مورد خريد ساير لوازم خانگی مثل جاروبرقی، برندهای ايرانی هستند که می‌توان به آنها اعتماد کرد و سالها است که در اين بازار مشغول به فعاليت هستند و مشکلی هم نداشته‌اند، ضمن اينکه جاروبرقی به ميزانی که يخچال يا فريزر يا لباسشويی در منزل استفاده می‌شود، مورد استفاده قرار نمی‌گيرد.

توليدکنندگان از بازار لوازم خانگی می‌گويند...

محمدرضا فريوری، رئيس هيات مديره انجمن صنفی توليدکنندگان لوازم خانگی ايران در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گويد: در شرايط کنونی مهمترين مشکلی که کل صنايع توليد لوازم خانگی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، موضوع تامين مواد اوليه است، به همين دليل در حال حاضر حدود ۷۵ درصد ظرفيت شرکتهای توليدکننده، بلااستفاده مانده است.

وی می‌افزايد: برای تامين مواد اوليه رويه استاندارد و قابل دسترسی وجود ندارد تا به راحتی بتوان به ارز مرجع دست يافت و مشکل کمبود مواد اوليه را با واردات حل کرد.

فريوری می‌گويد: هم اکنون بين ۲۵ تا ۳۰ درصد از نيازهای بازار را توليدکنندگان داخلی تامين می‌کنند، البته سه تا چهار برابر اين رقم، ظرفيت توليد کشور است و بقيه عمدتا در اختيار کره‌ای‌ها است.

وی معتقد است که نبايد خارجی‌ها از بازار ايران بروند، اما بايد شرايطی را فراهم کرد که توليد داخلی که جزو سرمايه های ملی يک کشور است، از شرايط مناسب‌تری در مقايسه با خارجی‌ها در بازار مواجه باشند.

در اين ميان همچنين محمدرضا شهيدی، دبير انجمن توليدکنندگان محصولات صوتی و تصويری نيز در اين رابطه به خبرنگار مهر می‌گويد: هم اکنون يکی از مشکلات جدی که عدم رقابت محصولات ايرانی به لحاظ قيمت را با محصولات خارجی رقم زده است، موضوع نرخ ارز است؛ به اين معنا که دسترسی توليدکنندگان به ارز مرجع برای تامين نيازهای خود آسان نيست و همين امر سبب شده تا توليدات لوازم خانگی ايران، قيمت تمام شده بالاتری داشته باشند؛ چراکه بايد برای حفظ توليد، مواد اوليه را به موقع و با کيفيت خريداری کنند.

او می‌افزايد: هم اکنون توليدکنندگانی هستند که قطعات از کشورهای ديگر وارد کرده و با اشتغالزايی، مونتاژ می‌کنند، در مقابل برخی از کارخانجات نيز با سطح اشتغالزايی بالاتری هم اکنون در حال توليد هستند و حتی تا ۸۰ درصد از قطعات مورد نياز را هم خود، تامين می‌کنند.

جزئيات قيمتی انواع لوازم خانگی در بازار

گشت و گذاری در بازار نشان می‌دهد که عرضه برخی از برندهای معروف و از قضا کره‌ای در بازار کمياب شده است، اين در شرايطی است که البته فروشندگان در سه راه امين حضور می‌گويند که اين کمبود، تا روزهای آينده برطرف خواهد شد.

يکی از اين فروشندگان به خبرنگار مهر می‌گويد: ظرف يک هفته تا ده روز، برخی از برندهای مطرح کره‌ای، عرضه محصولات خود به بازار را کاهش دادند و همين امر، قيمت را بالا برد.

او می‌افزايد: همين امر سبب افزايش قيمت برخی از محصولات شد که البته هم اکنون با افزايش عرضه در بازار، قيمتها متعادل تر شده است، اما به طور معمول، ۵ درصد افزايش قيمت را تا قبل از اين کاهش عرضه داشتيم.

هم اکنون قيمت هر يخچال فريزر سايد بای سايد ۲۹ فوت جنرال الکتريک ۴ ميليون و ۲۰۰ هزار تومان، سايد بای سايد ۲۹ فوت دوو الکترونيک دو ميليون و ۵۸۰ هزار تومان، سايد بای سايد ۲۵ فوت دوو الکترونيک ۲ ميليون و ۴۸۰ هزار تومان و قيمت سايد بای سايد ۲۵ فوت اسنوا نيز يک ميليون و ۹۷۰ هزار تومان است.

يخچال فريزر دو قلو امرسان ۱ ميليون و ۲۳۵ هزار تومان، يخچال فريزر دو قلو ۳۲ فوت بوش ۲ ميليون و ۴۶۰ هزار تومان و يخچال فريزر ۱۸ فوت ۴۶۵ هيماليا ۶۵۰ هزار تومان است.

همچنين قيمت لباسشويی ۹ کيليويی ايندزيت ۱ ميليون و ۴۰۰ هزار تومان، ماشين لباسشويی ۷ کيلويی ال جی ۷۴۵ هزار تومان و ماشين لباسشويی ۸ کيلويی بوش نيز يک ميليون و ۸۷۵ هزار تومان است.

همچنين اجاق گاز ۵ شعله رزگاز ۹۶۰ هزار تومان، اجاق گاز ۵ شعله اسنوا ۸۶۰ هزار تومان و اجاق گاز ۵ شعله ايندزيت يک ميليون ۹۵۰ هزار تومان است.

* گزارش از محبوبه فکوری


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016