چهارشنبه 18 مرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نگرانی از تلاش ايران برای ايجاد "اتحاديه خبرنگاران" در افغانستان

راديو زمانه ـ ايران؛ کشوری که نام آن در صدر فهرست کشورهای سرکوب‌کننده آزادی بيان است و به زندان خبرنگاران معروف است متهم شده که درصدد ايجاد اتحاديه‌ای برای خبرنگاران افغانستانی حامی ايران است.

اين تلاش ايران در افغانستان که آزادی بيان و رسانه‌ها در آن در سطح منطقه "مناسب" خوانده می‌شود واکنش تندی را در اين کشور در پی داشته است.

روزنامه هشت صبح چاپ کابل در گزارشی نوشت که موضوع ايجاد اين اتحاديه در ضيافت افطار جمعه گذشته که از سوی سفارت ايران در کابل برگزار شده بود، اعلام شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


شماری از نمايندگان رسانه‌ها و خبرنگاران که پيش از اين از سوی امنيت ملی افغانستان متهم به دريافت کمک و کار در راستای منافع ايران متهم شده بودند از مهمانان اين نشست بوده‌اند.

بر پايه اطلاعات اين روزنامه، ناصر جهان‌شاهی، رايزن فرهنگی سفارت ايران از شماری از مسئولان و خبرنگاران رسانه‌ای افغانستان که در اين مهمانی شرکت کرده بودند، خواسته است تا در راستای "اهداف مشترک" متحد شوند.

در اين گزارش آمده است رايزن فرهنگی ايران خواستار ايجاد يک اتحاديه خبرنگاری "ارزش محور" در افغانستان شده و گفته است که هزينه مالی آن را نيز می‌پردازد.

در اين مهمانی تصميم گرفته شده است که فردی به نام رضوانی باميانی به‌عنوان رئيس اتحاديه، جواد محسنی، رئيس تلويزيون تمدن به‌عنوان معاون اول و ذکريا راحل، نماينده تلويزيون آيينه به‌عنوان معاون دوم انتخاب شوند.

اما محمد جواد محسنی که گفته شده است در اين اتحاديه به‌عنوان معاون اول انتخاب شده، اين موضوع را رد کرد و گفت اصل آن تحريف شده است.

وی به راديو آزادی گفت: "آن‌ها برخی اوقات شورايی را زير نام رسانه‌های ارزش‌گرا جهت بهتر شدن نشر موضوعات دينی ميان چند رسانه داير می‌کنند."

در همين زمينه مرکز خبرنگاران افغانستان، در اطلاعيه‌ای ضمن ابراز نگرانی عميق اين نهاد از تلاش جديد ايران، از دولت افغانستان خواسته است تا اين موضوع را به‌طور جدی پيگيری کند.

در واکنش به اين ماجرا، لطف‌الله مشعل، سخنگوی امنيت ملی افغانستان گفته است اين اداره جلوی چنين حرکاتی را خواهد گرفت.

راديو آزادی به نقل از مشعل گفت: "بايد مراقب اين نوع حرکات اجيرانه باشيم و با کمال احترام به آزادی بيان و حمايت کامل از اتحاديه‌های خبرنگاری وطن‌پرست، جلوی اين حرکات را خواهيم گرفت."

دين‌محمد مبارز راشدی، معاون وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان نيز گفت بر اساس قانون هيچ کشور خارجی حق ندارد در تشکيل اتحاديه خبرنگاری دخالت کند.

وی افزود: "در فضای کنونی افغانستان امکان ندارد يک اتحاديه خبرنگاری به سفارش کشورهای خارجی بتواند جايی باز کند اما ما در مجموع قوانين افغانستان را اجرا می‌کنيم و حکومت افغانستان از مطبوعات و کشورهايی که می‌خواهند به مطبوعات افغانستان کمک کنند خواسته است تا کمک‌های‌شان به‌گونه قانونی و شفاف صورت گيرد."

امنيت ملی افغانستان در فروردين‌ماه سال جاری نيز ايران را متهم کرد که از برخی رسانه‌ها حمايت می‌کند تا اين رسانه‌ها در راستای منافع اين کشور کار کنند.

سخنگوی امنيت ملی افغانستان گفته بود شهروندان ايران بدون اين‌که وزارت امور خارجه، اطلاعات و فرهنگ افغانستان در جريان باشند در برخی از رسانه‌ها رفت و آمد کرده و برای آنان برنامه‌سازی می‌کنند."

حدود يک ماه پس از آن، عبدالواحد حکيمی، سرپرست و خبرنگار خبرگزاری فارس جمهوری اسلامی ايران که به سپاه پاسداران نزديک است از سوی امنيت ملی افغانستان به اتهام "افشای اسناد محرمانه دولتی به ايران" بازداشت شد.

اتهام تلاش ايران برای ايجاد يک اتحاديه خبرنگاری برای خبرنگاران افغانستان در حالی مطرح می‌شود که اين کشور از سوی گزارشگران بدون مرز، به‌عنوان زندان خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای اعلام شده است.

دولت ايران پس از انتخابات جنجال برانگيز رياست جمهوری اين کشور در سال ۱۳۸۸ انجمن صنفی مطبوعات ايران را غيرقانونی خواند و ده‌ها تن از اعضای آن را به دلايل مختلف به زندان افکند و به اين روند همچنان ادامه داده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016