سه شنبه 17 مرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمدی‌نژاد: رسانه بايد آزادگی داشته باشد، اگر قرار بود بستن وبلاگ، کسی را نجات دهد، خيلی اتفاقات می‌افتاد

رييس‌جمهور گفت: به خودم، همکارانم و بقيه قوا توصيه می‌کنم که عرصه رسانه، عرصه نمايش اعتقاد به آزادی بيان نيست که ما اين موضوع را در آن به نمايش بگذاريم، بلکه يک عرصه واقعی در اين زمينه است.

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، محمود احمدی‌نژاد صبح امروز در ديدار با جمعی از اهالی رسانه که به مناسبت روز خبرنگار در ساختمان قديم مجلس برگزار شد، در ابتدای سخنان خود با گراميداشت ايام شب قدر و اهميت استفاده از اين شب‌ها افزود: کسانی که فکر می‌کنند با محدود کردن فضای آزادی می‌توانند به جايی برسند و به دوام برسند، اشتباه می‌کنند و اگر اين کار امکان‌پذير بود تمام طاغوت‌ها و ديکتاتورهای تاريخ، ابدی می‌شدند.

وی تاکيد کرد: محدود کردن فضای آزادی دارای مراتب است و ممکن است کسی در محدوده يک سازمان يا يک اداره اين کار را انجام دهد و ممکن است در محدوده يک کشور يا در محدوده عرصه بين‌المللی توسط نظام سلطه صورت بگيرد. انسان نيازمند عدالت، آزادی و کرامت است و وقتی اين ويژگی‌ها فراهم شود، يک ويژگی در انسان به نام آزادگی ايجاد می‌شود.

رييس‌جمهور در ادامه با تعريف مفهوم آزادگی گفت: آزادگی به تعبير خودمان يعنی مردانگی، معرفت، حق‌طلبی، رها شدن از تمام تعصبات قومی، قبيله‌ای و رنگ‌های مختلف. تعصبات، آزادگی انسان را مخدوش می‌کند و وقتی آزادگی مخدوش شود، حقيقت انسان لگدمال می‌شود. آزادگی ربطی به اين ندارد که مثلا شما حتما پيرو فلان فرقه باشيد. افرادی هستند که نماز شب آنها ترک نمی‌شود اما وقتی سراغ آزادگی که تجلی بزرگی‌های روح انسان است در آن می‌رويم، می‌بينيم که خبری در آن نيست. آزادگی يعنی اينکه وقتی می‌‌بينيم حق مخالف تضعيف شده است، بايستيم و دفاع کنيم. آزادگی يعنی اينکه هر جا ظلم بود بايستيم و دفاع کنيم و فرقی نکند که ظلم عليه چه کسی است؛ عليه بودايی است، عليه مسلمان است، عليه هندی است يا هر فرد ديگر.

وی با بيان اينکه "آزادگی نتيجه دينداری است و دينداری بايد انسان‌ها را به آزادگی برساند"، به موضوع اهميت رسانه‌ها اشاره کرد و گفت: در عرصه رسانه نيز مهم اين است که آزادگی حفظ شود. خبرنگاری از جمله عرصه‌هايی است که انسان می‌تواند آزادگی خود را حفظ کند و بايد اين آزادگی حفظ شود. با اين آزادگی تمام شبکه‌های سلطه نيز در هم می‌شکند. آزادگی اين است که انسان خود را به چيزهای کوچک نفروشد و عظمت خود را زير پا نگذارد.

احمدی‌نژاد با بيان اينکه "شايد يکی از دلايلی که ما دائما بايد وجود امام و انسان کامل را متذکر شويم، همين زنده کردن روح آزادگی در انسان‌هاست"، افزود: وقتی که انسان هميشه نقطه کمال را هدف‌گيری می‌کند به مراتب پايين‌تر تن نمی‌دهد. کسی که بنده خداست ديگر به ساير بندگی‌ها تن نمی‌دهد و در واقع آزاده است. انسان آزاده وقتی می‌بيند که دشمنش زمين خورده و تسليم شده است ديگر به او لگد نمی‌زند. انسان آزاده اگر قدرتی پيدا کرد به دنبال اين نيست که عقده‌ها و خودخواهی‌های شخصی خود را تحميل کند و انسان آزاده وقتی به جايی رسيد، خود را گم نمی‌کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رييس‌جمهور با انتقاد از برخی از برخوردهای تند نسبت به رسانه‌ها و بستن برخی روزنامه‌ها و وبلاگ‌ها گفت: چه اتفاقی می‌افتد حالا اگر انتقادی به شما شود؟ آيا با بستن روزنامه‌ها و وبلاگ‌ها درست می‌شود؟ خدا و مردم که می‌بينند؛ خدايی که تمام بشريت را رصد می‌کند. نظام جمهوری اسلامی ايران بايد پرچمدار تحمل و عدالت باشد.

وی همچنين با انتقاد از برخی بازی‌های سياسی و با بيان اينکه "برخی روزنامه‌ها گرفتار بازی‌های سياسی شده‌اند"، گفت: البته ممکن است جايی حقی تضعيف شود و بر اساس بازی‌های سياسی تهمتی زده شود بايد بر اساس قانون برخورد شود.

رييس‌جمهور با تاکيد بر اينکه "رسانه بايد آزادگی داشته باشد و حقيقت را بگويد گرچه عليه خودش باشد"،‌ اظهار کرد: رسانه‌ها برای بيان حقيقت آمده‌اند.

احمدی‌نژاد در ادامه صحبتهای خود با انتقاد از نظام سلطه گفت: صهيونيست‌ها تمام عرصه‌های انسانی را تحريف کرده‌اند، به انحطاط کشيده‌اند و بخش مهمی از عرصه رسانه‌ای را نيز به انحطاط برده‌اند. وقتی رسانه به يک مقوله حزبی و گروهی تبديل شد ديگر رسانه نيست، يک ابزار است و ارزشی ندارد.

وی همچنين تصريح کرد: بايد توجه داشته باشيم که خبرنگار اول يک انسان و هموطن است. گيرم که اشتباهی مرتکب شد يا بعضا انتقادی کرد؛ آيا سقف آسمان به زمين می‌چسبد که اين برخوردها صورت می‌گيرد؟ اگر قرار بود بستن وبلاگ، کسی را نجات دهد، خيلی اتفاقات می‌افتاد. البته اگر جايی قانون زير پا گذاشته و حقی تضعيف شد بايد بر اساس قانون برخورد شود. نمی‌گويم که هيچ برخوردی نشود ولی اينکه خودمان شاکی باشيم و خودمان نيز قاضی باشيم، مثلا بگوييم فلانی به من توهين کرده و من شاکی هستم و خودم نيز تصميم می‌گيرم، درست نيست.

احمدی‌نژاد با اشاره به اينکه طبق مصوبه مجلس، فضای مجازی نيز مثل رسانه‌هاست و اگر موضوعی پيش آمد بايد طبق قانون با آن برخورد شود و حق دفاع داده شود، گفت: البته ما خوشبين هستيم و برخی از توضيحات را می‌پذيريم ولی وقتی برخی از اعمال را کنار هم می‌گذاريم اين اعمال در کنار هم قابل پذيرش نيست.

رييس‌جمهور در ادامه با بيان اينکه "از ديد ما همه رسانه‌ها محترمند"، گفت: نه اينکه تنها روزنامه ايران که از سوی دوستان ما اداره می‌شود، محترم باشد. ما به روزنامه ايران هم نمی‌گوييم که چه بنويسد و چه بگويد. تنها توصيه‌های کلی می‌کنيم که مراعات کنند. همه ما از يک خانواده هستيم و بايد در يک جهت حرکت کنيم، در جهت تعالی اخلاقی و آرمانی جامعه. از نظر من همه شما فرزندان من هستيد و من همه شما را دوست دارم. برخی به من ايراد می‌گيرند که چرا می‌گويم همه مردم را دوست دارم. حال هرچه می‌خواهد باشد، من اين‌گونه هستم و به اين دوست داشتن افتخار می‌کنم و دعای من اين است که خداوند اين خلق‌وخو را از من نگيرد.

وی در ادامه با اشاره به شرايط امروز کشور اظهار کرد: هرکدام از ما در بستری از فکر و تحليل می‌انديشيم و تصميم می‌گيريم. هنر ما اين است که بستر انديشه جامعه را يکسان کنيم تا تحليل‌ها به هم نزديک‌تر شود. واقعيت اين است که ما در متن و قلب تحولات بزرگ تاريخی قرار داريم و جامعه بشری در حال عبور از يک شيب تند است. نظام‌هايی که چهار قرن است بر اساس مکتب‌هايی کشورها را اداره می‌کردند، امروز به ته خط رسيده‌اند. جامعه بشری در مسير کمال خود به دنبال برپايی سعادت کامل است و اين مستلزم بزرگ شدن آدم‌هاست.

احمدی‌نژاد با بيان اينکه "جهانی شدن خيلی خوب است"، اظهار کرد: انسان امروز بايد جهانی شود وگرنه در تراز انسانی نخواهد بود. نگاه ما بايد بر اساس نگاه جهانی باشد. همه انسان‌ها و همه افراد جامعه بشر بايد در نگاه ما مورد توجه باشند و بدانيد که پيام‌های ملی و جغرافيايی و تاريخی محدود، ديگر پاسخ نمی‌دهد.

رييس‌جمهور افزود: وقتی همه بشر تحت هجمه مستکبران است ما بايد تمامی جامعه بشری را مخاطب کنيم و تمام بشريت را عليه استکبار بسيج کنيم وگرنه مستکبران باز هم شعارهای فريبنده خود مردم را به سمت خود می‌کشانند. امروز می‌بينيم که برخی شعارهای فريبنده مستکبران مورد توجه مردم منطقه و حتی بخشی از مردم خودشان قرار گرفته است؛ شعارهايی که دم از آزادی، دموکراسی و حقوق بشر می‌زند.

احمدی‌نژاد با تاکيد بر اينکه "ما بايد مراقب باشيم که تحولات را بتوانيم مديريت کنيم"، افزود: خيال نکنيم که اين تحولات بسيار ساده است. اين تحولات پيچيدگی‌های زيادی دارد. چه بسيار نهضت‌های مردمی که در نهايت قدرت را به افرادی سپرده‌اند که مورد نظر مردم نبوده‌اند و ما بايد از تحولات منطقه مراقبت کنيم وگرنه به بن‌بست و تناقض می‌رسيم و حرف‌های ما ديگر در جهان شنيده نمی‌شود.

وی در بخش ديگری از سخنان خود اظهار کرد: بايد مراقب باشيم و در مواضع خود ميان مردم و حکومت‌ها تفاوت قائل شويم. ما بايد طوری رفتار کنيم که طرفدار همه مردم باشيم و بدانيم که همه مردم دنيا اعم از مردم آفريقا و آمريکا و اروپا همه مظلوم هستند و بايد برای آنها تلاش کنيم. در اين صورت است که نگاه مردم دنيا به ما عوض می‌شود.

رييس‌جمهور با بيان اينکه "برخی می‌خواهند خط دشمن را به تهران بياورند، در حالی که هنر اين است که ما مردم را از طاغوت جدا کنيم و اين ماموريت ماست"، از احزاب و جناح‌های سياسی انتقاد کرد و گفت: احزاب، گروه‌ها و جناح‌های سياسی هيچ‌گاه در دل مردم جا نيفتاده‌اند و نمی‌دانم که به چه دليلی و چه اشکالی است که اين‌گونه است. ملت ما ملتی عميق و متمدن است و آن‌چه را که در خشت خام می‌بيند، برخی احزاب و گروه‌ها در آينه هم نمی‌بينند. اين را بدانيد که ملت ما همه قالب‌های تحميلی را از جانب هرکس که باشد می‌شکند. ملت ما ملتی تمدن‌ساز است و خواسته‌های خود را می‌فهمد و هيچ قالبی را نمی‌توان به آن تحميل کرد.

احمدی‌نژاد در بخش ديگری از صحبتهای خود، با بيان اينکه "به خدا همه‌ آنهايی که در کشور روی خون شهدا نشسته‌اند و به دنبال قدرت هستند هرگز به بهشت نمی‌روند"، گفت: همه اعضای يک خانواده هستيم و ما بايد هميشه انقلاب را تعريف کنيم؛ همانطور که بايد حقيقت دين را تعريف کرد زيرا انقلاب برای تعالی، کرامت و آزادگی انسان‌ها و عشق آمده است. احترام به انسانها آنقدر محترم است که خداوند به پيامبرش که نزديکترين به خداست فرمود رابطه تو با مردم براساس ذکر و تذکر است.

وی ادامه داد: خداوند سيطره بر انسانها قرار نداده است و اين نشان می‌دهد که چقدر انسانها نزد خداوند عزيز و محترم هستند. همانطور که امام(ره) مطرح کردند، خداوند برای هدايت فرعون دو پيامبر را می‌فرستد؛ يکی پيامبر اولی‌العظم و ديگری برادرش هارون را. هنگامی که تاريخ را مطالعه می‌کنيد مشاهده می‌کنيد که هيچگاه اهالی توحيد و موحدان مخالفان خود را به سحر و جادو متهم نکردند و هميشه عکس آن وجود داشت؛ بدين صورت که اهل ظلم و افراد مدعی طرف مقابل را متهم می‌کردند. هيچ وقت مشاهده نکرديم که انسانهای بزرگ مخالفان خود را به سحر و جادو متهم کرده باشند و اگر در اين بستر بنويسيم و منتشر کنيم خواهيد ديد که دنيا چقدر زيباست.

رييس‌جمهور در ادامه، با طرح اين پرسش که "چرا بايد ميان مسيحيان و مسلمانان صف‌بندی باشد؟" اظهار کرد: دعوا را مدعيان درست می‌کنند نه مردم و توده‌ها.‌ عده‌ای از مدعيان در اين ميان می‌ايستند و مانع می‌شوند. وقتی اين ديواره‌ها در هم بشکند و حقايق به دست شما خبرنگاران به راحتی رد و بدل شود، طومار مستکبران و خودخواهان در هم خواهد شکست.

احمدی‌نژاد در پاسخ به اظهارنظر يکی از خبرنگاران مبنی بر اين بعضاً رفتارهای مناسبی با آنها صورت نمی‌گيرد، گفت: خبرنگار فردی مثل من است و من اينجا مسئوليت دارم و او در جايی ديگری مسئوليت دارد. افرادی که ما با آنها کار می‌کنيم، همه انسان‌های آزاده‌‌ای هستند و برای انتشار حقايق آمده‌اند.

وی در مورد ضعف اطلاع‌رسانی از عملکرد دولت که مورد گلايه يکی از خبرنگاران بود، با تاييد اين مطلب گفت: ضعف وجود دارد و فکر می‌کنم که دولت بايد کار خود را انجام دهد و رسانه‌ها نيز بايد کار خودشان را انجام دهند. سال گذشته که هجوم سنگين و سازمان‌يافته هجمه نسبت به دولت بود، نزد عزيزی رفتم و گفتم که اين امر به ضرر کشور است. گفتم يا خودتان تذکر دهيد يا اجازه دهيد به روش خودم يعنی روش احمدی‌نژادی رفتار کنم. (اين قسمت از صبحتهای احمدی‌نژاد با خنده و تشويق حاضران همراه بود).

رييس‌جمهور يادآور شد: به عنوان مثال هنگامی که پروژه‌ای به ارزش سرمايه‌گذاری ۳ هزار ميليارد تومان افتتاح می‌شود، در برخی از رسانه‌های خبری منتشر نمی‌شود. البته شما خبرنگاران، مطلب را منتقل می‌کنيد اما اين موضوع به سياست رسانه مرتبط است.

احمدی‌نژاد با بيان اينکه "دعوا برای قدرت بايد حد و مرزی داشته باشد"، افزود: به خدا همه‌ آنهايی که در کشور روی خون شهدا نشسته‌اند و به دنبال قدرت هستند، هرگز به بهشت نمی‌روند. اين همه شهيد و خون پاک و يک تاريخ مبارزه وجود دارد. آيا يک تاريخ مبارزه بر اين است که ما به قدرت برسيم؟ اين طور نيست. قدرت برای گسترش عدالت است. البته بايد انصاف داشت؛ دولت اقداماتی را انجام داده است اما ضعف‌هايی هم دارد. يقين دارم آنقدر قلم، چشم‌، زبان و انديشه آزاده وجود دارد که احدی قادر نخواهد بود حقايق را از مردم پنهان کند.

وی با اشاره به اظهارات يکی از خبرنگاران که به عنوان نماينده وبلاگ‌نويسان درباره نحوه برخورد قوه قضائيه با برخی وبلاگ‌نويسان حامی دولت گفت: بايد پای حق ايستاد و اين ايستادن سيلی خوردن دارد. فکر نکنيد چون جمهوری اسلامی شده ديگر همه چيز خوب است. باور من قبل از انقلاب اين بود که هنگامی که انقلاب پيروز می‌شود، عمل صالح آسان خواهد شد اما کمتر از ۳ ماه پس از پيروزی انقلاب اين باور در هم شکست.

احمدی‌نژاد در همين رابطه اظهار کرد: در حال تنظيم نامه‌ای برای قوه قضاييه هستم. آخر به چه دليل بايد اين کارها شود؟ اين موضوع را حتماً پيگيری می‌کنم و شما بايد بدانيد که در عرصه حقيقت‌طلبی بايد تحمل وجود داشته باشد.

بر اساس اين گزارش از ميان جمعيت فردی فرياد زد که آن دو خواهر و برادر را نيز بازگردانيد که احمدی‌نژاد در واکنشی به آنها گفت: چشم اما همه کارهای دنيا را از من نخواهيد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016