جمعه 20 مرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ارز چهار نرخي نمي‌شود

همزمان با مطرح شدن ايده راه‌اندازي بورس ارز نگراني درباره چهار نرخي شدن ارز مطرح مي‌شود در عين حال كه مي‌تواند فرصتي براي تك نرخي كردن آن باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در حالي كه پيش از اين ارز با سه نرخ متفاوت در بازار معامله مي‌شد همزمان با راه‌اندازي بورس ارز اين اميد مي‌رود كه نرخ ارز تك نرخي شود هر چند كه نگراني‌هايي مبني بر اينكه ممكن است با حفظ نرخ‌هاي قبلي نرخ چهارمي هم به آنها اضافه شود، وجود دارد.

در حال حاضر بانك مركزي ارز مرجع با نرخ 1226 تومان را در اختيار واردكننده قرار مي‌دهد. البته اين نرخ فقط مربوط به واردات كالاهاي اساسي است كه در گروه‌هاي يك و دو قرار گرفته‌اند.

نرخ ديگر ارز مربوط به ارز حاصل از صادرات است كه هم اكنون با وجود مشكلات متعدد در وارد كردن آن به داخل كشور با قيمت 1500 تا 1600 تومان فروخته مي‌شود.

همچنين ارز موجود در بازار كه براساس عرضه و تقاضاي آزاد و در صرافي‌ها خريد و فروش مي شود اين روزها با افزايش قيمت قابل توجهي روبرو بوده و به بالاي دو هزار تومان رسيده است.

اما همزمان با طرح ايده راه اندازي بورس ارز اين سوال پيش آمده كه تامين كننده ارز اين بورس چه كسي است. آيا دولت و بانك مركزي به اين بورس ارز تزريق خواهند كرد،‌ صادركنندگان ارز حاصل از صادرات خود را در آن عرضه خواهند كرد و يا اين‌كه صرافان ارز آن را تامين مي‌كنند؟



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


از آنجا كه تعيين كننده قيمت در بورس، عرضه و تقاضاست و اين روند هم اكنون در صرافي‌ها نيز وجود دارد، سوال اساسي اين است كه آيا قيمت ارز در بورس معادل قيمت ارز در صرافي‌ها خواهد بود و يا اين كه هجوم تقاضا براي سفته بازي در بورس باعث افزايش قيمت آن مي‌شود؟

به هرحال آنچه منطقي به نظر مي‌رسد اين است كه همزمان با راه اندازي بورس ارز قيمت كشف شده در آن بتواند با قيمت‌هاي موجود همخواني داشته باشد و به جاي تعيين قيمت چهارمي براي ارز همه نرخ‌ها را يكسان كند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016