جمعه 20 مرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گفتگو با عبدالکریم لاهیجی درباره بیانیه وزارت امور خارجه امریکا و اردوگاه اشرف

به گزارش رادیو فردا وزارت امور خارجه آمريکا در بيانيه‌يي از تهديد دولت عراق براي وادار کردن ساکنان اردوگاه اشرف به تخليه اين اردوگاه ابراز نگراني کرد ولي در عين حال از اعضاي سازمان مجاهدين خلق حاضر در اين اردوگاه خواست داوطلبانه به اردوگاه حريه بروند.

مشاور امنيت عراق روز سه‌شنبه گفته بود که مذاکرات بغداد با سازمان مجاهدين خلق براي تخليه اردوگاه اشرف به بن‌بست رسيده است و به‌رغم پايان مهلت از پيش اعلام شده انتقال ساکنان اين اردوگاه به اردوگاه حريه در نزديکي بغداد هنوز به اتمام نرسيده است، بنابراين به گفته او عراق ساکنان اردوگاه اشرف را وادار به ترک اين اردوگاه خواهد کرد.

گزارش مهرداد قاسم فر
يک روز پس از آن‌که دولت عراق به بن‌بست رسيدن مذاکراتش با مجاهدين خلق براي انتقال باقيمانده اعضايش از اردوگاه اشرف به اردوگاه موقت حريه خبر داد و مجاهدين را به انتقال اجباري تهديد کرد ايالات متحده آمريکا در بيانيه‌يي از اين وضعيت ابراز نگراني کرده است. وزارت امور خارجه آمريکا در عين حال از مجاهدين خلق خواسته است که بر اساس تفاهم‌نامه‌يي که ميان عراق، سازمان ملل و مجاهدين خلق امضا شده هر چه زودتر باقيمانده نيروهايش را به اردوگاه موقت حريه منتقل کند.
پيشتر يکي از سخنگويان شوراي ملي مقاومت به خبرگزاري فرانسه گفته بود مسأله بر سر 1200تن از ساکنان اردوگاه اشرف است و اين اعضا تا شماري از خواسته‌هايشان از جمله آب آشاميدني برآورده نشود اردوگاه اشرف را ترک نخواهند کرد.
با اينحال وزارت‌خارجه آمريکا مي‌گويد که اين ادعاها درباره غيرانساني بودن وضعيت اردوگاه حريه با مشاهدات مقامهاي آمريکايي که از اين اردوگاه بازديد کرده اند و هم‌چنين گزارش ناظران سازمان ملل ‌متحد ناسازگار است. اين بيانيه مي‌افزايد طبق اين گزارش و ديگر اطلاعات موجود شرايط زندگي در اردوگاه حريه حتي بالاتر از استانداردهاي قابل‌قبول بين‌المللي است .

در همين باره از عبدالکريم لاهيجي نايب‌رئيس فدراسيون بين‌المللي جامعه های حقوق‌بشر مقيم پاريس مي‌پرسم علت اين ادعاي مجاهدين خلق چيست؟

لاهيجي: آن چيزي که مسلم است سازمان مجاهدين به ميل خودشون از کمپ اشرف نرفتند و نخواهند رفت و ناگزير شدند. دوم اين‌که مجاهدين مي‌دانند که هيچ کشوري در دنيا به آنها پناهندگي دسته جمعي نمي‌دهد يعني وضعيتي که الآن در عراق دارند و طي سالهاي گذشته داشتند يک وضعيت استثنايي است و طي توافقي بين مجاهدين و دولت صدام حسين صورت گرفت بنابراين فکر مي‌کنند که هر چه زمان بگذرد شايد به نفع آنها باشد از سوي ديگر مي‌دانيد که مجاهدين به دادگستري آمريکا شکايت کردند و خواستند که نام مجاهدين از ليست سازمانهاي تروريستي حذف شود و از سوي ديگر هم دادگستري آمريکا سه ماه فرصت داده به وزارت‌خارجه آمريکا تا در اين باره تصميم بگيرد.

مجاهدين دارند يک مقدار هم دفع الوقت مي‌کنند و فکر مي‌کنند که اگر به اين صورت طي سه ماهي که الآن بيشتر از دو ماهش در شرف انقضا هست وضعيت آنها مشخص نشود يعني وزارت‌خارجه آمريکا هم‌چنان اصرار بورزد که نام مجاهدين در رديف گروههاي تروريستي هست با توجه به اين‌که دادگاه اروپايي هم در سالهاي گذشته به نفع آنها رأي داد فکر مي‌کنند که دادگستري آمريکا ممکن است چنين رايي را به نفع آنها صادر کند که البته من به اين‌صورت تصور نمي‌کنم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آمريکا ضمن آن‌که از دولت عراق خواستار صبوري بيشتري براي دست‌يابي به راه‌حلي براي جابه‌جايي داوطلبانه مجاهدين از کمپ اشرف به کمپ حريه شده از رهبران مجاهدين هم خواستار از سر گيري فوري انتقال شده است وزارت امور خارجه آمريکا در عين حال در بيانيه‌اش با لحني هشدار دهنده آورده است: تداوم ناسازگاريهاي رهبري ساکنان اردوگاه اشرف و طرح پيش شرط و خواسته هايي پيش از دست‌يابي به هرگونه توافق براي جابه‌جايي ساکنان اشرف غيرقابل‌قبول است و چنين رويکردي تفاهم‌نامه ميان عراق و سازمان ملل ‌متحد در اين باره را به خطر مي‌اندازد. از عبدالکريم لاهيجي حقوقدان مي‌پرسم که اين هشدار به چه معنا است.

لاهيجي: از نظر حقوقي دولت عراق بر اساس اصل حاکميت بر تمام قلمرو خودش حاکميت دارد بنابراين مي‌تواند يک اردوگاه اشرف را تخليه کند و اگر مجاهدين حاضر به تخليه نشوند به‌زور تخليه کند اين مسأله حقوق و قانون است نه مجاهدين و نه هيچ شخص ديگري نمي‌تواند براي خودش حقوق ويژه قائل شود و اردوگاه را ترک نکند بنابراين الآن تنها حامي مجاهدين دولت آمريکا بوده و الآن مجاهدين اين حامي را هم از دست دادند. بنابراين اگر برخلاف نظر دولت آمريکا مجاهدين بر ماندنشان اصرار بورزند و دولت عراق آنها را اخراج کند يعني آنها را ناگزير از تخليه کند يعني در هر حال منتقلشان کند به‌زور به اردوگاه جديد نه فقط اين به عقيده من مجاهدين در اين رودر رويي بازنده خواهند شد که در پرونده آنها در دادگستري آمريکا يک بازتابهاي منفي خواهد داشت.

رادیو فردا: انتقال نيروهاي مجاهدين از کمپ اشرف به کمپ موقت حريه بعد از آن صورت گرفت که پس از درگيري دولت عراق با مجاهدين در کمپ اشرف آمريکا و سازمان ملل تلاش کردند راهي مسالمت‌آميز براي به جريان انداختن مسير پناهندگي اعضاي اين سازمان از عراق به کشورهاي ديگر بيابند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016