دوشنبه 23 مرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سفير سوريه در تهران: هر نوع دخالت خارجي در سوريه ممنوع است

سفير سوريه در تهران درباره‌ توافق آمريكا و تركيه براي تعيين منطقه‌‌ پرواز ممنوع سوريه گفت: هر نوع دخالت خارجي به هر شكلي در امور سوريه ممنوع است و سوريه در برابر آن ساكت نمي‌نشيند.

به گزارش خبرنگار سياسي خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حامد حسن كه صبح امروز (دوشنبه) در نشست تحليلي تحت عنوان "سوريه، اسطوره‌ مقاومت و پايداري" با حضور بسيجيان،‌ مديران و برنامه‌سازان رسانه ملي در سازمان صدا و سيما برگزار شد، گفت: دولت سوريه به رهبري بشاراسد و نيز در دوره‌ي قبل از او حافظ‌ اسد مواضعي غير از مواضع كشورهاي عرب منطقه داشته است و همواره با محور اعتدال آمريكايي- صهيونيستي مخالفت كرده و با مواضع اسراييل ضد لبنان و فلسطين مخالف بوده است.

حسن گفت: سوريه همواره بين كشورهاي عرب در مورد تعدد احزاب سياسي و اصلاحات سياسي و اقتصادي پيشتاز بوده است. در عين حال بار ديگر اصلاحاتي را با مشاركت 65 درصد مردم سوريه به انجام رساند كه اين ميزان مشاركت قابل توجه است و قوانين احزاب،‌ رسانه‌ها،‌ شورا‌هاي مردمي اصلاح شد.

سفير سوريه در تهران خاطر نشان كرد: توطئه‌اي كه بر ضد سوريه به وجود آمده با هدف انجام اصلاحات نيست و نه تنها اين توطئه به نفع ملت سوريه نبوده بلكه هرگاه اصلاحاتي صورت گرفته است عمليات تروريستي شدت يافته است.

وي گفت: برخي از حاكمان عرب منطقه صالح‌ نيستند. آنها كساني هستند كه دموكراسي را در عمر خود نشناختند اما در سوريه به دنبال اصلاحات هستند؛ آنها منافق هستند.

وي ادامه داد: ما از نيروهاي معارضه‌ ملي كه هرگز با گروه‌هاي خارجي مشاركت نداشته‌اند دعوت كرديم در اصلاحات مشاركت كنند حتي برخي گروه‌هاي معارضه داخلي كه موثر هستند براي انتخابات شوراها و مجلس دعوت شدند.

حسن خاطرنشان كرد: سوريه همواره به طرح‌هاي عملي و بين‌المللي صادقانه كه براي راه‌حل سياسي گام بر مي‌دارد حسن نيت داشته و از آنها حمايت مي‌كند اما سوريه با دخالت خارجي در تمامي امورش مخالف است.

سفير دمشق در تهران ادامه داد: با اينحال سوريه ميزبان ناظران بين‌المللي بوده است و با آنها همكاري كرده است اما شاهد بوديم وقتي بازرسان بين‌المللي گزارش‌هايشان را به طور موضوعي و صادقانه ارائه كردند سرمدارانشان آنها را از سوريه خارج كردند.

وي با اشاره به طرح كوفي‌عنان گفت: ما براي اجراي طرح كوفي‌عنان همكاري داشتيم و براي پيشبرد آن تلاش كرديم در مقطعي كه همه چيز خوب پيش مي‌رفت امير قطر موفقيت طرح كوفي‌عنان را فقط 3 درصد دانست درحالي كه چند روز از آغاز ماموريت عنان گذشته بود آنها با اجراي اين طرح مخالفت كردند چرا كه از تروريستها با سلاح و پول حمايت مي‌كنند در عين حال سوريه از طرحي كه در آن استقلال و تماميت ارضي‌اش حفظ شود حمايت مي‌كند.

حسن در ادامه سخنانش گفت: اكنون دولت سوريه تمام تلاش خود را براي مهار گروه‌هاي مسلح و تروريست آغاز كرده است و از حاميان تروريستها مي‌خواهيم به حمايت خود از آنها پايان دهند.

سفير سوريه در ايران با اشاره به اينكه سوريه به طور عملي از خواسته‌هاي ملت حمايت كرده است، گفت: ما از منطق گفت‌وگوي ملي كه با مشاركت آحاد مردم همراه باشد حمايت مي‌كنيم تا در نتيجه‌ آن يك تصميم خالص سوري گرفته شود.

حسن درباره سياست تركيه نسبت به سوريه گفت: سياست تركيه همواره در خدمت به ناتو بوده است آنها سعي دارند تا از اتحاديه اروپا فرصتي را براي پيوستن تركيه به اروپا دريافت كنند و چه بسا برخي از دولت‌هاي اروپايي براي جلوگيري از اين مساله تركيه را به عمد وارد مسائل ديگر كشورهاي منطقه مي‌كنند تا اين كشور را به عنوان يك كشور در حوزه جغرافيا تثبيت كنند.

وي ادامه داد: اين نوع سياست‌هاي تركيه نه نتها امنيت سوريه را به خطر مي‌اندازد؛ بلكه امنيت آرامش و آينده ملت تركيه را هم تهديد مي‌كند ما چنين آينده‌‌اي را براي عربستان و قطر كه اكنون با ملت بحرين مي‌جگنند پيش‌بيني مي‌كنيم.

حسن اظهار كرد: سوريه ملت،‌ دولت و رهبري آن اكنون در جنگ با محوري شرورانه است اين شرارت در واشنگتن و تل‌آويو به وجود آمد و برخي كشورهاي غربي و عربي كه تا چندي پيش مدعي مبارزه با رژيم صهيونيستي بودند اكنون با آنها هم‌پيمان شدند. به نظر مي‌رسد جنگ‌ آنها تنها ضد سوريه نيست؛ بلكه عليه هر كشور و نيرويي است كه نمي‌خواهد تحت سلطه آمريكا و صهيونيست باشد. مقامات آمريكايي بعد از سقوط ليبي اعلام كردند كه بعد از ليبي نوبت دمشق، تهران و بعد مسكو و پكن است اين ديدگاه آنها حاكي از جنگ‌افروزي آنها در سوريه و ديگر نقاط جهان است.

سفير سوريه در ايران تاكيد كرد: سوريه با اراده و وحدت و به رياست جمهوري بشاراسد بر توطئه‌هاي تروريست‌ها پيروز مي‌شود و عمليات سازندگي و اصلاحات را در پيش خواهد گرفت.

وي با اشاره به اينكه از گذشته تاكنون رژيم صهيونيستي را عامل فتنه و جنگ‌افروزي در منطقه مي‌دانيم، اظهار كرد: جبهه‌اي از كشورها سعي دارند اين مساله را در اذهان عمومي منحرف سازند و در اين راستا به دنبال ايجاد اختلافات طايفه‌اي در منطقه هستند. ايجاد چنين فتنه و جنگي باعث آرامش رژيم صهيونيستي خواهد بود و مي‌تواند در تجزيه و تقسيم منطقه بار ديگر سهيم باشد. نقشه‌ سياسي منطقه به ويژه منطقه‌ عربي از ابتداي قرن جديد از سوي فرانسه و بريتانيا ترسيم شده است اما آمريكا ملاحظات جدي براي اين نقشه دارد و به دنبال آن است تا اين نقشه‌ جديد امنيت ملي آمريكا را نيز تضمين كند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين ديپلمات سوري مصداق عملياتي شدن نقشه‌ جديد منطقه را مساله سودان عنوان كرد و گفت: جان‌مك‌كين اعلام كرده است كه بخش‌هايي از عراق را مي‌خواهند به بخش‌هاي خودمختار تبديل كنند.

وي در ادامه با اشاره به همكاري كشورهاي هم مرز با سوريه براي ورود به تروريست‌ها به خاك سوريه گفت: بسياري از تررويست‌ها از تركيه وارد سوريه مي‌شوند و سلاح و امكانات آنها هم از همين مرز وارد مي‌شود و دولت تركيه از اين مساله حمايت مي‌كند. در برخي از مناطق هم‌مرز لبنان و سوريه البته بدون اطلاع دولت لبنان از ورود تروريست‌ها به داخل سوريه حمايت مي‌شود و به صورت كمتري از برخي مرزهاي عراق و اردن نيز گروه‌هاي تروريستي وارد سوريه مي‌شوند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016