سه شنبه 24 مرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سخنگوی وزارت امور خارجه: نقش آمریكا در خاورمیانه بسیار مخرب است

تهران- سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: نقشی كه آمریكا به كمك عوامل خود برای برهم زدن ثبات و امنیت در منطقه خاورمیانه بازی می كند، بسیار مخرب است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، 'رامین مهمانپرست' روز سه شنبه در ادامه نشست هفتگی خود با خبرنگاران رسانه های داخلی و خارجی این مطلب را در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره طرح آمریكا برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع در سوریه عنوان كرد.

وی اظهارداشت: آمریكا پس از ایجاد ناامنی، تخریب و كشتار انسان های بیگناه در افغانستان، عراق، لیبی و سایر كشورها برای سوریه نیز چنین طرحی را تدارك دیده است.

وی افزود: آمریكایی ها سعی می كنند بالاترین كشتار و ناامنی را در بین مردم سوریه و مردم مسلمان منطقه ایجاد كنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این كه مردم منطقه بیشترین هزینه ها را پرداخت می كنند و بهره برداری ها را آمریكایی ها و متحدانش می كنند، یادآور شد: توطئه شومی برای درگیری نظامی از طریق منطقه پرواز ممنوع توسط آمریكا و متحدانش در حال انجام است كه این هشدار را به كشورهای منطقه می دهد تا متوجه عواقب اقدامات آمریكایی - صهیونیستی در منطقه باشند.

مهمانپرست ادامه داد: آنها به دنبال ایجاد درگیری بین كشورهای اسلامی در منطقه هستند، جریان آمریكایی - صهیونیستی برای دسترسی به اهداف سیاسی خود به دنبال ایجاد درگیری ها و گرفتن جان انسان های بیگناه در منطقه است.

وی به كشورهای منطقه هشدار داد كه اجازه ندهند چنین اتفاق هایی رخ دهد و باید بدانند كسانی كه به دنبال ایجاد فتنه و بی ثباتی در سوریه هستند در مراحل بعدی همین كشورها هدف قرار می گیرند.

** تلاش همه جانبه وزارت امور خارجه برای آزادی اتباع ربوده شده در سوریه

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره ایرانیان ربوده شده در سوریه گفت: از همه راه های ممكن اقدامات لازم برای آزادی آنها انجام و تلاش می شود از طریق افراد و كشورهایی كه با ربایندگان ارتباط دارند بتوان مقدمات آزادی آنها را فراهم كرد.

مهمانپرست با بیان این كه این اتباع ایرانی به قصد زیارت به سوریه سفر كرده بودند، ادامه داد: متاسفانه ایرانیان توسط افراط گرایان در این كشور ربوده شدند.

وی ضمن محكوم كردن این اقدامات كه جان انسان های بیگناه را به خطر می اندازد، یادآور شد: وزارت امور خارجه و سایر دستگاه های ذیربط بلافاصله اقدامات همه جانبه ای را برای آزادی هموطنان آغاز كردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این كه این موضوع از طریق دولت و دستگاه های سوریه پیگیری شده است، تصریح كرد: با كشورهایی كه با این جریان ها، موثر و مرتبط هستند نیز رایزنی شده است.

مهمانپرست تاكید كرد: تلاش می كنیم در اسرع وقت هموطنان را سالم به كشور بازگردانیم.

** ماهیت فتنه ها در سوریه آمریكایی- صهیونیستی است

در ادامه این نشست خبری، خبرنگاری از مهمانپرست درباره حضور اعضای گروهك تروریستی منافقین در سوریه سوال كرد كه وی پاسخ داد: این گونه اخبار دور از انتظار نیست زیرا ماهیت فتنه هایی كه در سوریه دنبال می شود، آمریكایی- صهیونیستی است.

دستیار ویژه وزیر امور خارجه با بیان این كه استفاده از گروه های تروریستی نشان دهنده فعال شدن جریان صهیونیستی در سوریه است، افزود: ارتباط منافقین با صهیونیست ها بر هیچ كسی پوشیده نیست و آنها از هر تلاشی برای ضربه زدن به محور مقاومت در منطقه استفاده می كنند.

مهمانپرست با بیان این كه انتظار می رود مردم سوریه متوجه خطر اصلی در كشورشان باشند، گفت: مردم سوریه با حمایتی كه از نظام سیاسی، تمامیت ارضی و حاكمیت ملی خود می كنند، می توانند به خونریزی ها و خشونت ها پایان داده و به اصلاحات مورد خواست خود دست یابند.

** اقدامات همه جانبه ای برای برگزاری هر چه بهتر اجلاس سران جنبش غیرمتعهدها انجام شده است

خبرنگاری در این نشست خبری درباره آخرین اخبار شانزدهمین اجلاس سران جنبش غیرمتعهدها سوال كرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه نیز پاسخ داد: این اجلاس از پنجم و دهم شهریورماه در تهران و در سه بخش كارشناسان ارشد ( پنجم و ششم شهریورماه)، وزیران امور خارجه (هفتم و هشتم شهریورماه) و سران كشورهای عضو (نهم و دهم شهریور ماه) برگزار می شود.

مهمانپرست تاكید كرد اقدامات همه جانبه ای برای برگزاری هر چه بهتر این اجلاس انجام شده است و همچنان در دست انجام است.

وی توضیح داد: لیست اسامی هیات های مختلف شامل اعضای دائم، اعضای ناظر و مهمانان ویژه این اجلاس در حال تكمیل است و به تدریج اطلاع رسانی آن انجام می شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: دو سوم هیات هایی كه در این اجلاس شركت می كنند، مشخص شده اند.

مهمانپرست، میزان استقبال از شانزدهمین اجلاس جنبش غیرمتعهدها را بسیار خوب ارزیابی كرد و گفت: حضور بیش از 50 هیات در سطح رییس جمهوری، نخست وزیر، معاون رییس جمهوری و وزیران امور خارجه قطعی شده است و به تدریج در حال افزایش است.

وی همچنین گفت: هر چه تعداد سران و مسوولان ارشد كشورها افزایش یابد، امكان رایزنی و تصمیم گیری های بزرگ تر برای حل بحران منطقه ای و بین المللی بیشتر فراهم می شود.

دستیار ویژه وزیر امور خارجه تصریح كرد: در شرایط حساسی كه به سر می بریم این اجلاس از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و حضور كشورها در بالاترین سطح ما را امیدوار می كند كه مصوبات بسیار خوبی در حل بحران ها در اجلاس تهران داشته باشیم.

** 120كشور عضو و 18كشور ناظر در اجلاس سران غیرمتعهدها دعوت شده اند

مهمانپرست درپاسخ به سوالی درباره حضور شخصیت های مختلف و موثر در اجلاس سران غیرمتعهدها گفت كه از 120 كشور عضو جنبش غیرمتعهدها و 18كشور ناظر آن به همراه تعدادی میهمان ویژه برای شركت در اجلاس سران كشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها در تهران دعوت كرده ایم.

وی افزود: حضور هر كدام از این شخصیت ها در اجلاس تهران می تواند مفید و موثر باشد.

دستیار ویژه وزیر امور خارجه با بیان این كه باید صبر كرد تا در زمان باقی مانده به برگزاری اجلاس تهران، سطح هیات های شركت كننده به صورت دقیق مشخص شود، تصریح كرد: سطح حضور هیات هایی از 90 كشور مشخص شده است ولی هنوز هیات های زیادی باقی مانده اند كه سطح حضورشان مشخص نشده است.

مهمانپرست با پیش بینی این كه حضور سران و مسوولان ارشد كشورها تعداد قابل توجهی خواهد بود، خاطرنشان كرد: برای اجلاس سران جنبش غیرمتعهدها در تهران چندین هزار میهمان خواهیم داشت و بیش از یك هزار خبرنگار داخلی و خارجی نیز این اجلاس را پوشش خواهند داد.

**انتظار می رود مصر در سطح خوبی در اجلاس غیرمتعهدها شركت كند

یكی از خبرنگاران در این نشست خبری اظهارداشت: گفته می شود محمد مرسی رییس جمهوری مصر برای حضور در اجلاس سران جنبش غیرمتعهدها در تهران تحت فشار است.

سخنگوی وزارت امور خارجه نیز پاسخ داد: سفر حمید بقایی معاون اجرایی رییس جمهوری به مصر و ارایه دعوت نامه به آقای مُرسی در فضای خوب و مثبتی انجام شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مهمانپرست، ملاقات های بقایی با رییس جمهوری و نخست وزیر مصر را دوستانه توصیف كرد و افزود: امیدواریم شاهد حضور آقای مُرسی در تهران باشیم.

وی ادامه داد: در اجلاس سران جنبش غیرمتعهدها در تهران قرار است ریاست این جنبش از مصر به جمهوری اسلامی ایران واگذار شود و انتظار می رود قاهره در سطح خوبی در این اجلاس حضور یابد.

دستیار ویژه وزیر امور خارجه اظهارامیدواری كرد كه شاهد هم فكری كشورهای مختلف در اجلاس غیرمتعهدها باشیم، همه كشورهایی كه از ظرفیت بالایی برخوردار هستند امیدواریم در این اجلاس حضور شایسته خود را به نمایش بگذارند و تصمیمات خوبی گرفته شود.

** دبیركل سازمان ملل به صورت مستقل درباره حضور در اجلاس تهران تصمیم گیری می كند

دستیار ویژه وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این كه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی از بان كی مون دبیركل سازمان ملل متحد خواسته است تا در اجلاس سران غیرمتعهدها در تهران شركت نكند، گفت: در چنین اجلاس مهمی هیات های بسیاری در سطوح مختلف شركت می كنند و با دست و پا زدن صهیونیست ها فكر نمی كنم اشكالی در آن پیش بیاید و كشورهای مستقل رویكرد خود را به دلیل نقطه نظرات آنها تغییر دهند.

مهمانپرست افزود: فكر نمی كنم جایگاه سازمان ملل متحد و دبیركل آن كه به صورت مستقل تصمیم می گیرند، تحت تاثیر این اقدامات قرار بگیرد.

وی تصریح كرد: امیدوار هستیم كشورهای مستقل در عمل نشان دهند كه عزم و اراده ای جدی برای دور هم نشستن و مشاركت در حل بحران های جهانی دارند و این اجلاس بتواند از ظرفیت های خود در این راه استفاده كند.

** تهدیدات صهیونیست ها برای ابراز وجود است

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره تهدیدهای اخیر مقامات رژیم صهیونیستی مبنی بر حمله به تاسیسات اتمی ایران تا پاییز امسال، اظهار داشت: این موضوع تكرار ادعاهای بی پایه و اساس آنها است و ما زمینه ای برای انجام این گونه اقدامات نمی بینیم.

مهمانپرست، این گونه اظهارات را ناشی از اختلافات درونی و مشكلات اجتماعی در سرزمین های اشغالی دانست.

وی افزود: این اظهارات نشانه بی هویتی و پوچی اهدافی است كه صهیونیست ها دنبال می كنند.

وی خاطرنشان كرد: مقامات رژیم صهیونیستی برای این كه بگویند حضور دارند، چنین سخنانی را مطرح می كنند و در داخل سرزمین های اشغالی هم اجازه چنین اشتباه بزرگی داده نمی شود، زیرا عواقب سختی بدنبال دارد.

دستیار ویژه وزیر امور خارجه اضافه كرد: جمهوری اسلامی ایران هم محاسبه جدی درباره این اظهارات ندارد چون آنها را بی پایه و اساس می دانیم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016