چهارشنبه 25 مرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

واکنش ایران به تهدید مسکو؛ رسانه‌ها به مبالغه متهم شدند

رادیو فردا: در حالی که روسیه تهدید کرده‌ است که اگر ایران شکایت خود در مورد قرارداد موشک‌های اس۳۰۰ را پس نگیرد با کاهش حمایت مسکو در زمینه برنامه هسته‌ای خود روبه‌رو خواهد شد، سخنگوی وزارت خارجه ایران در نشست هفتگی خود گفت که «پرداختن بیش از حد رسانه‌ها به مسئله اس۳۰۰ خیلی واقعی نیست».

به گزارش وب‌سایت خبرآن‌لاین، رامین مهمان‌پرست روز سه‌شنبه، ۲۴ مرداد، با وجود این تهدید تازه روسیه، رابطه ایران و روسیه را «خوب» توصیف کرد و گفت: «چیزی که بین ما و روسیه وجود دارد قراردادی است که به امضا رسیده و ما مایل به اجرای این قرارداد هستیم و در حال طی مسیر خود نیز هست.»

وی با اظهار این که «پرداختن بیش از حد رسانه‌ها به مسئله اس ۳۰۰ خیلی واقعی نیست» افزود: «معلوم است که برخی رسانه‌های کشورها و جریان‌های سیاسی به دنبال طرح مسائلی هستند که روابط خوب ایران و روسیه را دچار خدشه کنند. ما قراردادی مانند خیلی از قراردادهای دیگر امضا کرده‌ایم و مایل به اجرای آن هستیم.»

اما در همین روز عوض حیدرپور، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، با اظهار این که «ما نیازی به پشتیبانی روس‌ها در فعالیت‌های صلح‌آمیزمان نداریم» گفت که «اگر روس‌ها به دنبال این هستند که پول جمهوری اسلامی ایران را بخورند خواب‌شان پریشان است».

دستیابی ایران به موشک‌های ضدهوایی اس ۳۰۰ می‌تواند در معادلات مربوط به حمله هوایی احتمالی آمریکا یا اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران تغییراتی ایجاد کند و با وجود امضای قرارداد برای خرید این سامانه، مسکو اعلام کرده‌ است که در راستای اجرای آخرین قطعنامه تحریمی سازمان ملل، از تحویل اس ۳۰۰ به ایران خودداری می‌کند.

درپی این تصمیم، ایران نیز اعلام کرد که در زمینه قرارداد اس ۳۰۰ از شرکت دولتی صادرات تسلیحاتی روسیه به دادگاه بین‌المللی ژنو شکایت کرده‌ است.

روزنامه کومرسانت، چاپ مسکو، روز جمعه، ۲۰ مردادماه، از قول یک منبع نزدیک به ریاست جمهوری روسیه نوشت که «اگر ایران شکایت خود برای عدم تحویل سامانه موشکی اس ۳۰۰ را پس نگیرد، مسکو در قبال برنامه هسته‌ای ایران موضع سخت‌گیرانه‌تری اتخاذ خواهد کرد».

این منبع روسی با اظهار این که «درخواست‌های ما برای این که ایران شکایت خود را از دادگاه پس بگیرد بی‌پاسخ ماند» تهدید کرد که «مسکو آماده‌ است تا از حمایت ایران در مسئله هسته‌ای دست بردارد».



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش خبرآن‌لاین، عوض حیدرپور، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، روز سه‌شنبه در این مورد گفت که به باور او «کنار کشیدن روسیه از موضوع حمایت از برنامه هسته‌ای ایران آسیبی به جمهوری اسلامی نمی‌زند».

این نماینده مجلس اضافه کرد که «جمهوری اسلامی ایران باید به شکایت خود ادامه دهد و ما نیازی به پشتیبانی روس‌ها در فعالیت‌های صلح‌آمیزمان نداریم، چراکه در موضوع هسته‌ای ملت ایران باید پشتیبان دولت باشند که هستند.»

وی در ادامه افزود: «فضای کلی روابط ما با روسیه همواره این گونه بوده که ما هیچ‌گاه نمی‌توانیم به روس‌ها اعتماد کنیم و آنها در موضوع اس ۳۰۰ هم از ابتدا دنبال منافع ملی خودشان بودند.»

عوض حیدرپور در پایان گفت که «معتقدم روسیه در عرصه بین‌المللی وجاهتی ندارد و متاسفانه این کشور پهناور با منابع عظیمش به بی‌وجهه‌ترین کشور در بین قدرت‌های بزرگ تبدیل شده‌ است. من فکر می‌کنم کنار کشیدن روسیه آسیبی به ما نمی‌رساند. روس‌ها بهتر است به دنبال وجاهت برای خودشان باشند. ما از بابت برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران مشکلی نداریم.»

یک روز پیش از او، علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، انتشار خبر تهدید روسیه را «فضاسازی غربی‌ها برای تحت‌تاثیر قرار دادن روابط خوب ایران و روسیه» دانسته بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016