یکشنبه 5 شهریور 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

'دو ساختمان در تاسیسات پارچین در تهران، استتار شده است'

در حالی که گفت و گوی ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی بر سر درخواست آژانس برای بازرسی از تأسیسات پارچین بدون نتیجه پایان یافته است، برخی از گزارش ها حاکی از تغییرات در این تاسیسات با هدف "استتار و کور کردن دید ماهواره های جاسوسی است."

parchin_224x280_afp.jpg

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از دیپلمات های غربی اعلام کرده است که ایران برای کور کردن دید ماهواره‌های جاسوسی، "ساختما‌ن‌‌ اصلی تاسیسات پارچین را با پوششی که به نظر می‌رسد از پلاستیک است، استتار کرده است."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دیپلمات های غربی به رسانه ها گفته اند که "احتمالا در تاسیسات پارچین، آزمایش‌های نظامی مرتبط با تسلیحات اتمی انجام می‌گرفته است."

پژوهشکده غیر دولتی علوم و امنیت بین المللی، مستقر در ایالات متحده آمریکا تصاویری را منتشر کرده که نشان می دهد دو ساختمان مرکز پارچین توسط سطحی صورتی رنگ، پوشانده است.

برخی از کارشناسان می گوید که استتار این ساختمان، ادامه نظارت ماهواره‌های جاسوسی بر تاسیسات پارچین را عملا منتفی می‌کند.

سایت پارچین در جنوب شرقی تهران قرار دارد و مقام های ایرانی می گویند یک مرکز نظامی است و هیچ فعالیت اتمی در آن انجام نمی شود.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، پیشتر اعلام کرده بود که تصاویری ماهواره‌ای که در اختیار دارد نشان می‌دهد در پارچین فعالیت‌هایی از جمله شستشوی ساختمان‌ها، خاکبرداری و تخریب ساختمان‌ها در جریان بوده است.

اوایل تابستان سال جاری، یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده بود که عکس‌های ماهواره‌ای حاکی از فعالیت‌هایی در سایت پارچین، در شرق تهران، است که ممکن است به تحقیقات این آژانس درباره ماهیت برنامه اتمی ایران آسیب بزند.

آقای آمانو گفته است که "تاکنون شاهد عملیاتی این چنین فعالانه نبوده‌ایم و اطلاعات و تصاویر ماهوارهایمان نشان می‌دهد که فعالیت‌هایی مهم در حال انجام است."

از حدود ۱۰ سال پیش که تردیدها نسبت به برنامه اتمی ایران افزایش یافته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواهان دسترسی به تاسیسات نظامی پارچین در جنوب شرق تهران است، اما ایران می گوید که پارچین یک پایگاه نظامی است و ربطی به برنامه هسته‌ای این کشور ندارد.

رسانه های نزدیک به حکومت ایران می گویند به دلیلی اینکه این کشور پارچین را یک سایت نظامی می داند، دسترسی به این سایت جزو تعهدات پادمانی (معاهده منع و گسترش سلاح های اتمی) نیست بنابراین باید روشن شود که این بازرسی در چه چارچوبی انجام خواهد شد و هدف از آن چیست؟


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016