سه شنبه 7 شهریور 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اظهارات تند مرسی عليه بشار اسد: نظام سوريه بايد از صحنه حذف شود

خبرگزاری آريا-محمد مرسی رييس جمهوری مصر در آستانه نشست سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در تهران خواستار کمک هم پيمانان دمشق برای برکناری بشار اسد رييس جمهوری سوريه شد.
به گزارش خبرگزاری آريا به نقل از شبکه العالم، وی که پيش از اين از ارائه طرحی به منظور حل بحران سوريه ارائه خبر داده بود، در گفت‌وگو با خبرگزاری رويترز در ادعايی که پيش از آن هم انتظار آن می‌رفت؛ گفت: زمان آن فرا رسيده که خونريزی در سوريه متوقف شده، ملت سوريه به طور کامل به حقوق خود دست يافته و اين رژيم که ملتش را به قتل می‌رساند، از صحنه حذف شود.
مرسی در ادامه بدون اشاره به اين موضوع که اگر آزادی خوب است و رژيم‌ها بايد آزادی ملت‌ها را به رسميت بشناسند چرا خود به ديدار ديکتاتور عربستان رفته و از ديکتاتور قطر در قاهره استقبال کرد، افزود: ملت سوريه بايد آزادی‌اش را به دست آورده و خود زمام امور را در دست گيرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين سخنان توسط مرسی که در نوع خودش بی‌نظير و جالب توجه است در حالی بيان می‌شود که مصطفی عبدالعزيز معاون وزير خارجه سابق و سفير پيشين مصر در دمشق نسبت به عملکرد گروه تماس چهارجانبه که قاهره در تلاش است آن را با عربستان، ترکيه و ايران تشکيل دهد، خوش بين است.
وی در همين رابطه به روزنامه الاخبار لبنان گفت: تداوم کشته شدن مخالفان در جريان درگيری‌های روزمره و نااميدی نظام سوريه از سيطره بر عمق مناطق کشور نشانه تحليل توان مادی و معنوی دو طرف است تا جايی که همه در نهايت مجبورند با طرح مصر به منظور برون رفت از بحران سياسی سوريه همراه شوند.
وی بدون اشاره و يا اطلاع از اين مساله که رئيس جمهور مصر با درخواست خود برای کناره‌گيری اسد از قدرت عملاً همه طرح‌های موجود را در نطفه خفه کرده است، افزود: نقش اخضر ابراهيمی فرستاده بين‌المللی – عربی به منطقه به طور حتم کمک موثری در زمينه فعاليت کميته چهارجانبه است.
وی با اشاره به دستيابی طرف‌های درگير در جريان جنگ داخلی لبنان به پيمان طائف در قرن گذشته، احتمال شکست کميته به خاطر اختلاف نظر ميان عربستان و ايران را تا حدود زيادی بعيد دانست.
عبدالعزيز تاکيد کرد: البته اختلاف نظر ميان اعضای کميته را نمی توان تکذيب کرد اما به نظر من همه طرفها به ويژه عربستان و ايران برای حل اختلافات خواهند کوشيد.
پايگاه اينترنتی وزارت خارجه مصر نيز چند روز قبل اعلام کرد که محمد کامل عمرو وزير خارجه مصر در تماس تلفنی با ابراهيمی حمايت کامل کشورش از ماموريت وی را به منظور جلوگيری از متشنج تر شدن اوضاع اعلام کرد.
مصطفی اللباد رييس مرکز مطالعات منطقه‌ای و راهبردی الشرق نيز به الاخبار گفت: بهبود روابط مصر و ايران از مهمترين عوامل تقويت فرصت موفقيت طرح مصر است.
وی افزود: فعاليت مشترک دو کشور در کميته تماس چهارجانبه به معنای تحکيم پايه های اعتماد متقابل پس از سال‌ها تنش است. اما عبدالعزيز معتقد است که سخن درباره نزديکی مصر و ايران هنوز زود است.
از سوی ديگر، برخی منابع به الاخبار گفته اند که ايران خواستار مشارکت الجزاير و عراق در کميته ياد شده است.
آنان معتقدند، چنين درخواستی به منظور ايجاد موازنه ميان موافقان و مخالفان نظام سوريه است که در اين بين، مصر و الجزاير طرفهای ميانه‌رو محسوب می‌شوند.
به گزارش خبرگزاری الشرق الاوسط، قرار است مرسی صبح پنجشنبه پکن را پس از سه روز سفر به مقصد تهران ترک کرده و در مراسم افتتاح نشست سران کشورهای عضو عدم تعهد شرکت نمايد.
حال بايد ديد که مرسی با اين نگاه و ديدگاه می‌تواند در چنين کميته‌ای را تشکيل دهد؟ کشوری در طرح‌های احتمالی خود موفق است که يا بی‌طرف بوده و يا اينکه هر دو طرف را قبول داشته و با همه آنها در ارتباط باشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016