پنجشنبه 9 شهریور 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نکاتی خواندنی از جلسه افتتاحيه کنفرانس سران عدم تعهد در تهران، مجتبی واحدی


روزنويس مجتبی واحدی ـ مراسم افتتاح اجلاس عدم تعهد را به صورت مستقيم از تلويزيون جمهوری اسلامی نگاه می کنم .چند نکته آن برايم قابل تأمل است .

اولين نکته، عدم آرامش خامنه ای در حين سخنرانی بود .او که معمولاً در سخنرانی های خود ، بدون استفاده از متن مکتوب ، بدون « تپق » زدن و به راحتی صحبت می کند در سخنرانی امروز خود که از روی متن قرائت می شد بارها دچار لکنت شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


نکه دوم رفتار خودخواهانه مسئولان جمهوری اسلامی بود .خامنه ای بلافاصله بعد از سخنرانی خود ، جلسه را ترک کرد . در اين زمان ،رامين مهمان پرست سخنگوی وزارت خارجه ، پشت تريبون رفت و به زبان انگليسی خيلی ويژه گفت :PLEASE REMAIN SEATED AS PRESIDENT OF ISLAMIC REPUBLIC OF IRAN SCORT THE LEADER OF ISLAMIC REPUBLIC.

اين اسکورت ، دقايق نسبتاً‌طولانی موجب بر هم ريختن داخل سالن شد .پس از آن رئيس جمهور مصر ، نخست وزير هند ، احمدی نژاد ، دبير کل سازمان ملل، ناصر عبدالعزيز رئيس مجمع عمومی سازمان ملل و وزير خارجه جمهوری اسلامی در جايگاه هيئت رئيسه مستقر شدند و دکتر محمد مرسی سخنرانی خود را شروع کرد که طی آن چند بار با تأکيد بر حق مردم سوريه برای آزادی و به پيروزی رساندن انقلاب خود ، رسما به رهبر جمهوری اسلامی که همين ديروز از دولت اسد حمايت کرده بود «‌تودهنی » زد.

دفاع مؤدبانه و اصولی او از حق مردم فلسطين به جای شعارهای بی حاصل و اهانت آميز از ديگر ويژگی های سخنرانی او بود. مدت زمانی که دکتر مرسی به موضوع سوريه و لزوم آزاد سازی آن اختصاص داد از ساير بخش های صحبت او بيشتر بود .

او با اين صحبت ها نشان داد يکی از اهداف اصلی او از حضور در تهران ، «آچمز کردن سياست جمهوری اسلامی در سوريه» ‌و استفاده از تريبون تهران برای خنثی کردن شعارهای جمهوری اسلامی در موضوع سوريه بوده است .

برای من عجيب بود که او حتی به صورت سمبليک هم حاضر نشد از «حق هسته ای ايران» ‌دفاع کند .نکته جالب ديگر در سخنرانی محمد مرسی ، تجليل ار رياست سه ساله مصر بر کنفرانس عدم تعهد بود در حالی که بيش از دو سال از اين سه سال ، رياست کشور مصر به عهده حسنی مبارک بوده که هم اکنون در حال محاکمه است . اين رفتار را مقايسه کنيد با رفتار سران جمهوری اسلامی که نه تنها همواره فعاليت های رژيم گدشته ايران را يکسره سياه و خائنانه جلوه می دهند بلکه مديريت دوره های متفاوت در زمان استقرار جمهوری اسلامی را «‌خائنانه »‌معرفی می کنند .

او در سخنرانی خود به صورت زيرکانه ، به موضوع «‌گفتگوی تمدن ها و فرهنگ ها» هم اشاره ای داشت . اين سخن ، بازگويی پيشنهاد افتخار آميز سيد محمد خاتمی در سال دو هزار بود و او قطعا می داند که سخن گفتن از اين موضوع برای سران فعلی جمهوری اسلامی ، خوشايند نيست .

ونهايتا اينکه او حتی به صورت تعارف آميز هم به حضور و سخنرانی آقای خامنه ای اشاره ای نداشت. اين جلسه سه طنز هم داشت . نخست، پيشنهاد آقای خامنه ای برای برگزاری رفراندوم برای حل معضل فلسطين ،دوم ميزان تسلط مترجم بود که بارها با ترجمه غلط سخنان مرسی ، از رياست ايران بر کنفرانس عدم تعهد در سه سال گذشته به جای سه سال آينده سخن گفت وديگری قطع ميکروفون در زمان سخنرانی دومين سخنران - رئيس مجمع عمومی سازمان ملل ـ بود .


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016