دوشنبه 13 شهریور 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وزير نفت فروش خوراک به پتروشيمی اصفهان را متوقف کرد


خبرگزاری مهر ـ معاون وزير نفت با تاکيد بر اينکه با دستور وزير نفت فروش خوراک به پتروشيمی اصفهان قطع شده است، گفت: تا زمانی که پتروشيمی اصفهان بدهی‌های خود را پرداخت نکند، خوراک به اين واحد عرضه نخواهد شد.

عليرضا ضيغمی امروز در گفتگو با مهر درباره دلايل توقف عرضه خوراک " پلاتفرميت" توسط پالايشگاه نفت اصفهان به پتروشيمی، گفت: در حال حاضر سهام پالايشگاه نفت و پتروشيمی اصفهان به بخش خصوصی واگذار شده است.

مدير عامل شرکت ملی پالايش و پخش فرآورده‌های نفتی با اعلام اينکه با اين وجود نشست هايی با حضور وزير نفت، مسئولان پالايشگاه و پتروشيمی برای حل موضوع اختلاف برگزار شد، تصريح کرد: در اين جلسات از پتروشيمی اصفهان درخواست شد که در کوتاه ترين زمان نسبت به تسويه حساب بدهی های خود با پالايشگاه اقدام کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


معاون وزير نفت با تاکيد بر اينکه برخلاف صورت جلسه پتروشيمی اصفهان اقدامی برای تسويه بدهی‌های خريد خوراک با پالايشگاه اصفهان نکرد، اظهار داشت: حتی اين واحد پتروشيمی حاضر به امضای قرارداد جديد خريد خوراک از پالايشگاه نفت اصفهان هم نشده است.

اين عضو هيات مديره شرکت ملی نفت با تاکيد بر اينکه با دستور وزير نفت فروش خوراک به پتروشيمی اصفهان قطع شده است، بيان کرد: مطابق با صورتجلسه تا زمانی که پتروشيمی اصفهان بدهی‌های خود را پرداخت نکند خوراک به اين واحد عرضه نخواهد شد.

بدهکاران کمر پالايشگاه اصفهان را خم کرده‌اند

جليل سالاری رئيس هيات مديره شرکت پالايش نفت اصفهان هم امروز در گفتگو با مهر با رد ادعای پتروشيمی اصفهان مبنی بر افزايش غيرقانونی فروش خوراک، گفت: پتروشيمی اصفهان اصلا قراردادی با پالايشگاه نفت اصفهان برای خريد خوراک امضا نکرده است.

اين مقام مسئول با يادآوری اينکه پالايشگاه نفت اصفهان هم به عنوان يک بنگاه اقتصادی برای تامين هزينه‌ها بايد درآمد داشته باشد، اظهار داشت: با اين وجود پتروشيمی اصفهان نسبت به پرداخت بدهی‌های خود تاکنون اقدامی نکرده است.

وی با اعلام اينکه با وجود عدم امضای قرارداد و افزايش حجم بدهی‌ها اما پالايشگاه اصفهان تا خرداد ماه امسال نسبت به عرضه خوراک به پتروشيمی اقدام کرده است، تاکيد کرد: اين اقدام در راستای حمايت از صنايع همجوار انجام شده است.

سالاری با بيان اينکه پتروشيمی اصفهان در سالهای اخير تا مرز ۸۰ درصد محصولات خود را به بازارهای جهانی صادر کرده است، تصريح کرد: با اين وجود تاکنون اقدامی برای پرداخت بدهی‌ها انجام نداده و اين در حالی است که پالايشگاه اصفهان برای تامين هزينه‌های توليد همچون حقوق کارکنان، تامين اقلام يدکی و تجهيزات و خريد مواد اکتان‌افزا نياز به منابع مالی دارد.

رئيس هيات مديره شرکت پالايش نفت اصفهان با تاکيد بر اينکه افزايش قيمت فروش خوراک به پتروشيمی اصفهان به هيچ وجه صحت ندارد، اظهارداشت: پتروشيمی اصفهان مطابق با يک فرمول مشخص و معين که مربوط به سال ۱۳۸۵ شده اقدام به خريد خوراک از پتروشيمی اصفهان کرده است.

فروش گران ترين قيمت خوراک در اصفهان

محمدابراهيم ياوری مديرعامل پتروشيمی اصفهان هم امروز در واکنش به اظهارات مديران نفتی در گفتگو با مهر با بيان اينکه اختلاف طلب و بدهی پالايشگاه و پتروشيمی اصفهان به ۴.۵ سال قبل باز می گردد، گفت: بر اساس توافقی که از سالهای قبل برقرار بود، پتروشيمی اصفهان ۷۰ درصدی خوراک دريافتی پالايشگاه را در قالب محموله های "رافينيت" بازگشت می داد.

وی با تاکيد بر اينکه با حذف يارانه رافينيت پالايشگاه اصفهان از دريافت اين محصول پتروشيمی خود داری کرد، بيان کرد: عدم دريافت رافينيت توليد يپتروشيمی توسط پالايشگاه منجر به افزايش تصاعدی حجم بدهی های اين مجتمع پتروشيميايی شد.

ياوری حجم بدهی‌ها به پالايشگاه اصفهان را تا خردادماه سالجاری حدود ۱۷۹ ميليارد تومان عنوان کرد و افزود: با عدم دريافت رافينيت توسط پالايشگاه اصفهان، اين محصول در مخازن پتروشيمی ذخيره سازی و حتی به دليل پر شدن مخازن از رافينيت صادرات هم با مشکلات متعددی روبرو شد.

وی با اعلام اينکه اخيرا با انجام بازاريابی‌هايی، رافينيت توليدی پتروشيمی اصفهان به برخی از کشورهای همجوار صادر شده است، تبيين کرد: با اين وجود با توافق دو طرف قرار شد خوراک پتروشيمی به ميزان ۹۷۰۰ هزار بشکه توسط پالايشاه تامين شود اما به جز چند عفته پالايشگاه به تعهدات خود پايبند نبود.

مديرعامل پتروشيمی اصفهان با اشاره به برگزاری نشست‌هايی با حضور وزير و سه معاون اصلی وی برای حل اين اختلاف، بيان کرد: اما برگزاری اين جلسات نه تنها جواب نداد بلکه پالايشگاه اصفهان قيمت خوراک را از فوب منهای ۳۵ درصد به "فوب به اضافه ۲۳۰ دلار" در هر تن افزايش داد.

ياوری از فرمول خريد خوراک با قيمت فوب به اضافه ۲۳۰ دلار در هر تن به عنوان گران ترين قيمت خوراک در صنايع پتروشيمی جهان ياد کرد و درباره هزينه اضافی ۲۳۰ دلاری توضيح داد: با دستور شرکت ملی پالايش و پخش نفتی بايد پتروشيمی دولتی برزويه بنزين خام توليد کند که هزينه توليد اين محصول و عدم النفع صادرات پتروشيمی مجتمع برزويه با افزايش قيمت خوراک از پتروشيمی و پالايشگاه های خصوصی نفت اخذ می شود.

وی در پايان با بيان اينکه تاکنون مجموعه وزارت نفت با هيچ يک از پيشنهادهای پتروشيمی اصفهان موافقت نکرده است، خاطرنشان کرد: اين عدم تصميم گيری منجر به زيان، کاهش اشتغال و بدون خوراک ماندن ۲۸۰ کارخانه رنگ و رزين کشور شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016