پنجشنبه 16 شهریور 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رئيس گمرک: بيش از ۸۰ درصد واردات از درآمد نفت بوده است

• طی ۷ سال گذشته از درآمد ۴۸۰ ميليارد دلاری نفت بيش از ۸۰ درصد واردات کالا صورت گرفته باشد بسيار محتمل است.
• صادرات ايران به ۵ بازار اصلی صادراتی کشور ۶۴ درصد طی ۵ ماهه نخست سال رشد داشته است.


ايلنا ـ رئيس کل گمرک گفت: بيش از ۸۰ درصد واردات کالا طی ۷ سال گذشته از درآمد ۴۸۰ ميليارد دلاری نفت بوده است.

به گزارش خبرنگار ايلنا‏‏، عباس معمارنژاد در حاشيه نشست خبری خود که به مناسبت هفته دولت در محل ساختمان وزارت اقتصاد برگزار شد در پاسخ به پرسش خبرنگار ايلنا مبنی بر اينکه آيا شما به عنوان رئيس کل گمرک رقم بيش از ۸۰ درصدی واردات کالا از منابع درآمدی ۴۸۰ ميليارد دلاری حاصل از فروش نفت را در طی ۷ سال گذشته تاييد می کنيد يا خير؟ اظهار داشت: من آمار ۷ سال گذشته را ندارم اما آنچه که مشهود است اين احتمال وجود دارد که بيش از ۸۰ درصد واردات کالا بنا به ملاحظات اقتصادی و نيازهای جامعه از اين منابع صورت گرفته باشد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رئيس کل گمرک ايران گفت: شاخص نسبت صادرات به واردات در اولويت ميزان نسبت حجم واردات به صادرات قرار دارد.

وی احتمال اختصاص ۸۰ درصد از منابع ۴۸۰ ميليارد دلاری درآمد حاصل از فروش نفت طی ۷ سال گذشته را به واردات کالاهای مصرفی و واسطه ای را رد نکرد.

معمارنژاد تصريح کرد: البته برای تعيين دقيق ميزان واردات و صادرات "شاخص" مهم ترين ملاک است زيرا اين شاخص ها هستند که به ما اطلاعات لازم را می دهند.

به گفته معمارنژاد شاخص نسبت صادرات غير نفتی به واردات از سال ۸۴،۵۷ صدم درصد بوده و در سال ۹۰، ۷۲ درصد بود؛ به عبارتی ۶۲ هزار ميليارد دلار واردات صورت گرفته و ۴۳ و نيم ميليارد دلار صادرات انجام گرفته است و اين امر نشان می دهد که تنها ۷ دهم درصد شاخص نسبت واردات به صادرات بوده است.

وی همچنين در پاسخ به سوال ديگر خبرنگار ايلنا مبنی بر اينکه چرا کالاهای وارداتی پس از ترخيص در بازار نسبت به آنچه که قيمت گذاری شده است با افزايش مواجه می شوند، افزود: در اين زمينه نظام توزيع بايد پاسخ‌گو باشد و هيچ ارتباطی به گمرک ندارد.

رئيس کل گمرک در ادامه، حجم تجاری ايران در طی ۷ سال گذشته را ۲۳۰ ميليارد دلار اعلام کرد و گفت: از سال ۸۴ تاکنون ۸۷ ميليارد دلار صادرات به کشورهای جنبش عدم تعهد داشته ايم و ۱۴۳ ميليارد دلار واردات نيز انجام گرفته است.

وی از توافق نامه گمرکی با ۴۳ کشور جهان خبرداد و گفت: ۳۰ کشوراز اين ۴۳ کشور عضو جنبش عدم تعهد ۱۰ کشور ديگر نيز تا آينده نزديک با مذاکرات صورت گرفته توافق نامه گمرکی فی مابين منعقد می کنند.

رئيس کل گمرک کشور ازصادرات ۶۴ درصدی کالا به پنج بازار اصلی صادراتی ايران طی پنج ماهه نخست امسال خبرداد و گفت: عراق، چين، امارات، افغانستان و هند پنج بازار اصلی صادرات ايران هستند که کالاهای صادراتی به اين کشورها صادر شده است.

معمارنژاد در پاسخ به سوال خبرنگار ايلنا که واردات در اين برهه زمانی از چه کشورهايی صورت گرفته است افزود: عمده واردات ايران از کشورهای امارات، چين و هند بوده و ۶۴ درصد ديگر نيز طی ۵ ماهه نخست امسال به ۵ بازار صادراتی اصلی ايران بوده است.

وی در خصوص نرخ ارز در مبادی گمرکی کشور اظهار داشت: نرخ ارز و تصميم گيری درباره آن ارتباطی به ما ندارد و همانند گذشته ارائه می شود به گونه ای که تا۵ هزار دلار مشکلی ايجاد خواهد نشد و بالای آن بايد در محل مبدا گمرکی در بانک مبدا سپرده گذاری شود.

معمارنژاد در خصوص واردات خودروهای خارجی از رشد ۲۹ درصدی ورود اين خودرو ها خبرداد وگفت: تعداد ۱۵ هزار و ۷۵۶ دستگاه خودرو به ارزش ۳۴۱ ميليون دلار طی ۵ ماهه نخست سال جاری به کشور وارد شده است.

به گفته وی متوسط هر خودرو به بهای دلار ۲۱ هزار و ۷۰۰ دلار بوده است.

رئيس کل گمرک در عين حال با بيان اينکه رشد ۲۹ درصدی ورود خودرو به کشور رشد متعادلی است بيان کرد: در مقايسه با ورود ۴۵ هزار خودرو در سال گذشته و توليد يک ميليون و ۷۰۰ هزار خودرو در سال ۹۰ اين رشد بسيار ناچيز است.

وی همچنين از صادرات منسوجات طلا و جواهر به ميزان ۳۷ ميليون و ۳۱۲ هزار دلار در سال ۹۰ خبرداد و گفت: واردات طلا و جواهر نيز فعلا صورت نمی گيرد اما شمش طلا صورت می گيرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016