سه شنبه 21 شهریور 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اعدام در ملاءعام در تهران

مهر ـ حکم اعدام عقرب سياه ۵۲ ماه پس از دستگيری و با رای قضات شعبه ۷۹ دادگاه کيفری بامداد سه شنبه در چهار راه نظام آباد و در حضور صدها نفر اجرا شد.

به گزارش خبرنگار مهر، متهم به نام صادق معروف به عقرب سياه سال هفتم ارديبهشت سال ۸۷ به اتهام ربودن ۳۰ زن و آزار و اذيت آنها در بيابان های حسن آباد تهران دستگير شد. عقرب سياه بعد از اعلام شکايت از سوی تعدادی زن و دختر جوان تهرانی مبنی بر ربودن و آزار و اذيت آنها در سال ۸۸ دستگير شد.

يکی از شاکيان پرونده در مورد جنايت عقرب سياه گفت: وقتی پس از آزار و اذيتهای متهم به هوش آمدم ديدم روی تپه‌ای به صورت دراز کش رها شده‌ام و مرد شيطان صفت در حال زدن ضربه با سنگ به گيجگاهم است. از او پرسيدم چرا اين کار را می‌کند و مدعی شد من صورت وی را ديده‌ام و بايد بميرم تا او شناسايی نشود. بعد از لحظاتی متوجه شدم که با يک پيچ‌گوشتی دارد بدنم مرا سوراخ می‌کند تمام بدنم غرق در خون شده بود.

بسياری از قربانيان اين پرونده از ترس آبروريزی يا تهديد شکايت نکرده يا شکايت خود را با مراجعه به دادگاه پس گرفته‌اند. قربانيان گفته‌اند که وی در تماسهای تهديد آميز خود گفته‌است که نام و آدرس مدرسه فرزندان شاکيان را نيز دارد.

صادق مرادی در محاکمه اول به اعدام محکوم و در محاکمه دوم تبرئه شد. تبرئه او باعث ايجاد بحثهای اعتراض‌آميز در ميان رسانه‌ها شد و قربانيان هم نسبت به نقض حکم اعدام توسط ديوان‌عالی کشور، اعتراض کردند. اين مسئله حتی باعث اعتراض رئيس قوه قضائيه به حکم شد.

پس از تبرئه عقرب سياه ، کميسيون اجتماعی جلسه ويژه‌ای را با حضور مسئولان قضايی برگزار کرده و به بررسی اين پرونده پرداخت. نماينده مردم سبزوار در مجلس هشتم در واکنش به اين حکم گفت: مانيزنسبت به صدور حکم تبرئه عقرب سياه معترضيم و کميسيون اجتماعی دراين مورد نشستی رابا مسئولان دستگاه قضايی برگزار خواهد کرد. عقرب سياه سزاوار رافت نمی‌باشد و چنين برخوردی از سوی دستگاه قضايی موجب سوء استفاده ديگر مجرمان خواهد شد. نمايندگان مجلس، در موارد تجاوز به عنف حساس می‌باشند و اين موضوع را به طور حتم پيگيری خواهند کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بس از تبرئه عقرب سياه و واکنشهای بسيار به اين حکم پرونده برای رسيدگی دوباره به شعبه ۷۹ دادگاه کيفری استان تهران فرستاده شد و اين بار قضات دادگاه به رياست قاضی محمدی کشکولی به پرونده رسيدگی کردند.

وی در سومين محاکمه در بهمن ۱۳۹۰ به اعدام محکوم شد که قضات شعبه ۱۴ ديوان عالی کشور حکم را تائيد کردند.

سرانجام با استيذان حکم از سوی رئيس قوه قضائيه و اعلام نظر قضات شعبه ۷۹ دادگاه کيفری در مورد اعدام مرد متجاوز در ملاءعام حکم عقرب سياه دقايقی قبل در چهارراه نظام آباد تهران و در حالی که صدها نفر در محل اجرای حکم حضور داشتند اجرا شد.


***

حاشيه های اعدام يک متجاوز؛
لبخند تلخ عقرب سياه قبل از اجرای حکم / اعدام با طناب قرمز

مهر ـ پرونده زندگی متجاوز ۳۲ ساله معروف به عقرب سياه ساعت ۶ و ۴ دقيقه صبح امروز در چهاراه نظام آباد با حاشيه هايی برای هميشه بسته شد.

به گزارش خبرنگار مهر ، ضلع شرقی چهارراه نظام آباد از شامگاه ديروز حصار کشی شده بود. در ميان حصار سکوئی آماده شده بود تا حکم مرد متجاوز در بالای آن اجرا شود.

در بنر نصب شده در محل، زمان اجرای حکم ساعت پنج صبح اعلام شده بود و از ساعت پنج جمعيت زيادی در محل جمع شده بودند که هر لحظه بر تعداد آنها افزوده می شد.

شاکيان پرونده و آشنايان صادق مرادی در ميان جمعيت حضور داشتند و گاهی درگيری لفظی ميان آنها رخ می داد که با اجرا حکم اين درگيری شدت يافت .

ساعت ۵ و ۵۰ دقيقه صبح خودروی قاضی اميرآبادی –سرپرست دادسرای جنايی- وارد محوطه اجرای حکم شد. دقيقه ای بعد هم مرد متجاوز با يک دستگاه خودروی حمل مجرمان پليس آگاهی از زندان اوين به محوطه منتقل شد. دو دستگاه بنز پليس نيز خودروی حامل مرد اعدامی را اسکورت می کردند.

يکی از بستگان مرد اعدامی که در محل اجرای حکم حاضر شده بود مدعی شد دو ماه است با صادق ملاقات نداشته اند و ديروز هم مراجعه آنها به زندان بی نتيجه بوده است.

قاضی اجرای احکام طناب قرمز رنگ را به قلاب جرثقيلی که در محوطه منتظر اجرای حکم بود آويخت و مقدمات اجرای حکم انجام شد.

سرانجام ساعت ۶ و ۲ دقيقه مرد اعدامی را از خودروی حمل زندانيان خارج کرده و پای چوبه دار بردند. صادق مرادی سعی می کرد با خنده هايی تلخ خود را خونسرد نشان دهد.

يکی از مسوولان اجرای حکم سپس پشت تريبون قرار گرفت و گفت : صادق مرادی ۳۲ ساله اقدام به سرقت زيورآلات زنان و تجاوز به چهارتن از قربانيان خود کرده است. او پس از محاکمه در دادگاه کيفری استان تهران به اعدام در ملاءعام محکوم که رای صادره در ديوان عالی کشور تائيد شد.

عقربه های ساعت ۶ و ۴ دقيقه صبح سه شنبه ۲۱ شهريور را نشان می داد که قاضی اجرای احکام دستور اجرای حکم اعدام را صادر کرد و عقرب سياه به دار مجازات آويخته شد.

پس از اجرای حکم برخی آشنايان مرد اعدامی با يکی از شاکيان درگيری پيدا کردند که با دخالت پليس پايان يافت.

يکی ديگر از قربانيان عقرب سياه که در دادگاه پيگير ماجرا بود نيز در گوشه ای از محوطه روی زمين نشسته و نظاره گر مرگ او بالای طناب دار بود.

افراد حاضر در محل نيز خواستار برخورد قاطع قوه قضائيه با متجاوزان به عنف شدند. زن جوانی که در محل اجرای حکم حاضر بود به خبرنگار مهر گفت : من هر روز صبح زود به سر کار می روم. هميشه با ترس و دلهره سوار ماشين می شوم. اين متجاوزان اعدام می شوند اما هنوز در صفحه های حوادث شاهد دستگيری و جنايت های سياه آنها هستيم. اعدام اين مجرمان در ملاءعام می تواند باعث درس عبرت برای ديگر مجرمان باشد.

يکی از قربانيان نيز پس از اجرای حکم در جمع خبرنگاران گفت : عقرب سياه پس از آزار و اذيت مرا به داخل چاهی انداخت که پس از حدود يک ساعت خود را بيرون کشيدم. او نبايد به اين راحتی می مرد. او را بايد می سپردند دست من تا هر روز قسمتی از بدنش را قطع کنم. او بايد قبل از مرگ به ما التماس می کرد. التماس های قربانيانش را فراموش کرده است. بعد از اين ماجرا من در بيمارستان از افرادی که به عيادتم می آمدند خجالت می کشيدم.

سرانجام ساعت ۶ و ۱۸ دقيقه جنازه مرد متجاوز پائين کشيده شد و با تائيد مرگش از سوی دکتر حاضر در محل جسدش به پزشکی قانونی منتقل شد.

جمشيدی قاضی اجرای احکام دادسرای جنائی تهران پس از اجرای حکم گفت : مرد اعدامی قبل از اعدام وصيت نامه خود را نوشت و در آن از کارهای خود ابراز پشيمانی کرده بود.

ماموران انتظامی همکاری خوبی با عکاسان و خبرنگاران حاضر در محل اجرای حکم داشتند.

با پايان يافتن مراسم اعدام افراد حاضر در محل متفرق شدند و ماموران بلافاصله داربست های نصب در محل را جمع کردند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016