چهارشنبه 22 شهریور 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بروجردی: هيات پارلمانی برای آزادی گروگان‌ها به ليبی می‌رود

رئيس کميسيون برنامه و بودجه مجلس با غيرمتوازن خواندن اجلاس قاهره در خصوص آخرين وضعيت گروگان‌های ليبی گفت که هيات پارلمانی برای پيگيری موضوع به زودی به اين کشور سفر خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی علاءالدين بروجردی در حاشيه جلسه علنی امروز (سه‌شنه) در جمع خبرنگاران با اشاره به اقدام کانادا در تعطيلی سفارت ايران در اين کشور گفت: مطمئنا بعد از تصميم کانادايی‌ها ما هم تصميم مشابهی بر اساس اصل عمل متقابل خواهيم گرفت.

وی علت اصلی تصميم کانادا را وجود ساختار سياسی حاکم بر اين کشور خواند و گفت: دولت کانادا و چند کشور ديگر بر اساس حکم ملکه انگليس بر سر کار هستند و به نوعی به سياست‌های انگليس وابسته‌اند. به طوری که طبق اسناد ما وزير امور خارجه کانادا در ادامه سياست‌های انگليس طی نامه‌ای به دبير کل سازمان ملل خواسته بود که در ايران برای شرکت در اجلاس حضور پيدا نکند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رئيس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس اضافه کرد: کشورهای غربی همچون کانادا خيز بلندی برای انزوای سياسی جمهوری اسلامی برداشته‌اند اما به دليل عدم توانايی در رسيدن به اهدافشان و عرض اندام مقتدرانه سياسی ايران در جهان و منطقه تيرهايشان به سنگ خورد و جمهوری اسلامی توانست موفقيتی را در بعد بين‌المللی کسب کند.

بروجردی با اشاره به رياست سه سال آينده ايران بر جنبش عدم تعهد گفت: ايران در طول اين سه سال قرار است بزرگترين مجموعه سياسی جهان بعد از سازمان ملل را مديريت کرده و آن را در موقعيت ويژه‌ای قرار دهد. در چنين شرايطی کشورهای غربی به دنبال تغيير سياست‌های جمهوری اسلامی هستند. سياست‌هايی که ايران به عنوان کشوری مستقل به هيچ‌وجه حاضر به عقب‌نشينی از آن نيست و به کشورها باج نمی‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی با همين سياست در مصاف چندساله با قدرت‌های بزرگ در عرصه هسته‌يی توانسته به اين دانش دست پيدا کند و از گذرگاه‌ها عبور نمايد. امروز ما با تسلط به اين دانش مهم تمامی فشارهای آنها را خنثی کرده‌ايم.

در ادامه رئيس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس در خصوص آخرين اقدامات انجام شده برای آزادی گروگان‌های کشورمان در ليبی گفت: قرار است هياتی از طرف کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی به ليبی برای پيگيری اين موضوع فرستاده شود.

بروجردی در عين حال يادآور شد: در حال حاضر ساختار سياسی داخلی ليبی در حال تغيير است به طوری که ظرف امروز و فردا نخست‌وزير جديد اين کشور بايد از مجلس رای اعتماد بگيرد. همچنين ترکيب دولت تغيير پيدا کرده که بر اين اساس ما در تلاشيم با کسانی که مسئوليت‌های جديد در دولت می‌‌گيرند، مذاکره کنيم از اين رو شايد اعزام هيات پارلمانی با تاخير انجام شود.

رئيس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس در پاسخ به پرسشی در مورد ارزيابی‌اش از آينده روابط ايران و مصر گفت: از زمانی که رژيم مبارک سرنگون شد عملا ديوار بلند مشکلات ايران با مصر فرو ريخت.البته مصر مرسی دارای مشکلات متعدد سياسی، اقتصادی و حاکميتی است که برای تثبيت قدرتش زمان لازم است.

بروجردی افزود: البته مذاکراتی که آقای مرسی در مکه و تهران با رئيس‌جمهور کشورمان داشتند دورنمای رابطه خود با ما را مثبت ارزيابی کرد.

وی همچنين در مورد ايجاد سفارت‌خانه مصر در ايران گفت: اين اتفاق بايد بعد از برقراری روابط رسمی دنبال شود چرا که ايجاد سفارت‌خانه منوط به اعلام رابطه به صورت رسمی است که در حال حاضر در کشور مصر ساختارهای حاکميتی با مشکل مواجه هستند.

رئيس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس توضيح داد: در مصر علی‌رغم برگزاری انتخابات مجلس شورای نظامی آن را منحل اعلام کرد و کار غيرقانونی را انجام داد. از اين رو تا تثبيت حاکميت درونی اين کشور، زمان لازم است با اين وجود اعتقاد ما اين است که منحنی تقويت روابط ايران با مصر سير صعودی را طی می‌کند.

بروجردی همچنين در پاسخ به پرسشی درباره آخرين وضعيت ايرانی‌های ربوده شده در سوريه گفت: در حال تلاشيم تا سفارت‌خانه‌مان از طريق مجاری ديپلماتيک کارها را پيش ببرد که زمان‌بر خواهد بود، اين موضوع همچون زمانی است که تعدادی از زائران‌مان در سوريه ربوده شدند و مدت نسبتا زيادی طول کشيد تا آنها آزاد شوند با اين وجود تلاش‌ها را با جديت ادامه می‌دهيم.

نماينده مردم بروجرد در مجلس در خصوص ارزيابی‌اش از نشست قاهره گفت: اعتقاد ما بر اين است که اجلاس چهارجانبه ايران، مصر، عربستان و ترکيه اجلاسی متوازن برای رسيدن به يک راه‌حل نيست.

وی افزود: ايجاد شدن توازن در اين اجلاس منوط به اضافه شدن کشورهای ديگری مانند عراق، پاکستان و الجزاير است.

بروجردی اضافه کرد: معاون وزير امور خارجه کشورمان در اين اجلاس در مورد رسيدن به توافق برای اضافه کردن اين کشورها و همچنين تغيير چارچوب مذاکرات تاکيد کردند به گونه‌ای که مذاکرات با پيش‌شرط تغييرات سياسی و حذف رئيس‌جمهور در سوريه نباشد چون نه تنها اين راهکار به جايی نمی‌رسد بلکه اتفاقات درون سوريه بايد همراه با تدابيری برای حل بحران مديريت شود.

رئيس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس در مورد اخباری در خصوص کاهش سهميه حج گفت: در حج عمره سهميه مکتوب تعريف‌شده‌ای وجود ندارد و به ميزانی که سازمان حج بتواند با عربستان به تفاهم برسد زائران را اعزام می‌کند.

وی در پاسخ به اين پرسش که چرا ايران عليرغم تمامی سياست‌های خصمانه عربستان بر ادامه حج عمره تاکيد دارد، گفت: حج عمره و خانه خدا حق هر مسلمان است و هيچ ارتباطی به سياست‌های عربستان ندارد. ممکن است که رابطه دولت عربستان با ايران خيلی سرد شده است روزی به رابطه‌ای گرم تبديل شود از اين رو نبايد اين فريضه مهم دينی را تابعی از روابطمان با عربستان تعبير کرد.

رئيس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس در پاسخ به اين پرسش که آيا افزايش نرخ ارز موضوعی امنيتی است، گفت: بحث جلسه غيرعلنی امروز مجلس موضوع نوسانات ارز بود که اميدواريم دولت با تدابير بتواند کنترل بازار ارز را در اختيار گيرد، البته دولت قول داده و در تلاش است تا اين نگرانی‌ها را کاهش دهد. به نظر بنده بايد موضوع نرخ ارز را در چارچوب مسائل اقتصادی ديد و نياز‌ی نيست که به آن بعد امنيتی دهيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016