چهارشنبه 22 شهریور 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بيانيه پشتيبانی از توافقنامه دو حزب کردستانی

هم ميهنان عزيز و ارجمند، علاقمندان به سرنوشت خويش و به سرنوشت ملتهای سر زمين کثير الملله ايران، ما جمعی از کردهای مقيم خارج و فعال چندی پيش (حدود چهارماه قبل) با نگرانی به آينده همه ملتهای ايران از فارس گرفته تا آذری و کرد و بلوچ و عرب و لر و ترکمن و مازندرانی و گيلک، فکر می کرديم که بعد از سر نگونی جمهوری اسلامی چکار بايد کرد؟ که همه در صلح و صفا و درسايه يک سيستم دمکراتيک، برابری خواه وعدالت پرور زندگی کنند؟ نهايتا به اين نتيجه رسيديم که بايد نخست از خانه آغاز کرد و خودرا ساخت. بهمين دليل يک نامه برهبران احزاب کردی که در آنها انشعاب صورت گرفته است، نوشتيم و بالغ بر صدنفر آن را امضاء کردند که به ده نفر از فعالين حقوق مدنی و حقوق بشر، از پير و جوان، و کالت دادند که افتخار داوری را بين احزاب داشته باشند و در صورت لزوم در آينده کنفرانسی ترتيب دهند که از همه رهبران محترم احزاب سياسی کرد برای يک نشست عمومی دعوت بعمل آورند. در اين ميان ماشاهد توافق بخشهائی از دو حزب کردستانی يعنی يک شاخه ازحزب دمکرات کردستان ايران و يک شاخه ازحزب کومله کردستان ايران هستيم که درنتيجه بحث و گفتگوی طولانی، به همکاری واتحاد عمل رسيدند وتوافق نامه ای دردو اصل و جمعا ۱۴ ماده (يا نکته) به امضاء رهبران دو جريان سياسی رساندند که اين باعث شادی ما است ومواد آن موردتأييد نه فقط همه روشن فکران به مفهوم واقعی است، بلکه مورد تآييد اکثر به اتفاق مردمان ايران کثيرالملله است. زيرا اگر بادقت به ۱۴ نکته مطرح شده، توجه کنيم، در واقع هيچ نکات مورد ايرادی ديده نمی شود، اما اين توافقنامه وحشتی وصف ناپذير دردل برتری طلبان ايجاد نموده است که نمی خواهند ملتهای ايران به حق تاکنون پایمال شده خويش دست يابند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به اين دليل آرزوی همه ما امضاء کنندگان زير اين است که از هر طرف از فعالين ايرانی، با ديالوگ و منطق نه فقط شعار احساسات برانگيز، مسئله را به بحث بگذارند و اگر مشکلی وجود دارد، متمدنانه از سر راه بر دارند و هيچ امکانی به جنگ افروزان از هرجانب ندهند که مرتب تهديد نمايند. ما بانگرانی زيادشاهد آن هستيم که برتری طلبان ومرکزيت گرايان، ازامضاء اين توافق نامه متمدنانه از جانب دو بخش از احزاب کردی، به دلهره افتاده و نگران اند و "مرزهای ايران را در خطر جدی می بينند". اين هم ميهنان يا واقعا مفهوم حق تعيين سرنوشت و فدراليسم را نفهميده اند که بعيد است و يا برتری طلب اند و نمی خواهند ديگر ملتهای غير حاکم ايران به حقوق اوليه و برابر با ملت حاکم دست يابند. من جملاتی را از دهان برخی از گردانندگان تلويزيون های لوس آنجلسی می شنوم که واقعا وحشت بر انگيز است. يعنی کسی حاضر است از خامنه ای مغفرت بخواهد و درخدمت او در آيد، اما واژه فدراليسم و حق تعيين سر نوشت را نشنود!! اگر چه کسی از جوانان غيور و ضد ديکتاتوری به اين گفته ها هيچ وقعی نمی نهد، يعنی هيچ توجهی به اين چرنديات نمی کند، اما ما وظيفه داريم چنين نکاتی را ياد آوری کنيم و چهره ی برتری طلبان را بيشتر بشناسانيم. در هر صورت اکثر رسانه های راست و محافظه کار به بر انگيختن احساسات "ميهن دوستانه مردم پاک دل دامن می زنند و چپ و راست بيانيه صادر می شود و امضاء جمع می کنند و از "تماميت ارضی"صحبت به ميان می آورند که تيکه پاره شدن ايران بزودی انجام خواهد گرفت! همه روشن فکران ايران خوب می دانند که تماميت ارضی سلاح امروزی برتری طلبان است و احساسات مردم پاک دل را خوب بر می انگيزد. لذا ما امضاء کنندگان اين بيانيه از اين توافق نامه حمايت می کنيم و از هم ميهنان ارجمند می خواهيم که به حقوق انسانی و برابر خويش احترام بگذارند و در حد امکانات موجود افشاء کنند، برتری طلبان ومرکزيت گرايان را. ما از همه شخصيتهای محترم و عدالت خواه ايران (فارس، آذری، کرد، بلوچ، عرب، لر، ترکمن و غيره) تقاضا داريم به وظيفه انسانی خويش عمل نمايند و درصورت امکان اين بيانيه را امضاء فرمايند و به ديگران توصيه کنند که جلو راست گرايان و جنگ افروزان با منطق گرفته شود. با آرزوی پيروزی همه مردمان ملتهای ايران.

هايدلبرگ، آلمان فدرال ۱۱.۹.۲۰۱۲

۱- دکتر گلمراد مرادی
۲- ناصر ايرانپور
۳- بهزاد خوشحالی
۴- کيهان يوسفی
۵- سامان سواری
۶- صادر يوسفی
۷- فرهاد سليمانی
۸- آزاد صلواتی
۹- شاخوان ويسی
۱۰- اسد برده ره ش
۱۱- محمدرضا اسکندری
۱۲- طاهره خرمی
۱۳- محمدتوفيق اسدی
۱۴- ع – شريف زاده
۱۵- فرهاد اکبری مترجم و روزنامه نگار و فعال سياسی درکردستان
۱۶- فرهاد سليمانپور معلم و فعال سياسی در کردستان
۱۷- علی قنبری
۱۸- مينا لبادی
۱۹- روناک صابری مترجم و فعال حقوق بشر
۲۰- شهريار ايازی فعال سياسی و حقوق بشر
۲۱- خالق شريفی

g-moradi@t-online.de
هم ميهنان گرامی متمنی است اگر علاقه ای به امضاء هست حتما به آدرس فوق اطلاع دهيد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016