سه شنبه 28 شهریور 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

علت غيبت نماينده عربستان در نشست قاهره درباره سوريه چه بود؟

پايگاه خبری تحليلی انتخاب (Entekhab.ir) : سعود الفيصل، وزير خارجه عربستان سعودی، غايب نشست چهارجانبه قاهره درباره وضعيت سوريه بود. گفته می شود علت عدم حضور وزير خارجه عربستان در اين نشست اختلاف نظر اين کشور با ايران بر سر راه حل بحران سوريه عنوان شده است.

به گزارش سرويس بين الملل انتخاب ، نشست قاهره به پيشنهاد و دعوت محمد مرسی، رئيس جمهوری مصر برگزار شد. در اين نشست از وزرای امور خارجه کشورهای ايران، ترکيه و عربستان سعودی برای شرکت دعوت شده بود. پيش از گفتگوهايی در سطح معاونان وزارت خارجه اين چهار کشور برگزار شده بود.

وزير خارجه عربستان غايب بزرگ اين نشست بود. ياسر علی، سخنگوی رياست جمهوری مصر، و يک مقام اتحاديه عرب دليل عدم شرکت سعود الفيصل را مشکلات جسمانی وی عنوان کردند، بدون اين‌که اشاره کنند چرا مقام ديگری از عربستان در اين نشست شرکت نکرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


سعود الفيصل به دليل انجام عمل جراحی در ماه گذشته از ديدارهای رسمی تا حدودی کنار نشست. از آن زمان شاهزاده عبدالعزيز بن عبدالله، معاون وزير خارجه عربستان، به جای سعود الفيصل در نشست‌های بين‌المللی حاضر می‌شد.

احمد داود اوغلو، وزير خارجه ترکيه، نيز پيش‌تر از عدم شرکت عربستان سعودی در نشست قاهره خبر داده و اعلام کرده بود که عربستان در نشست‌های آتی چهارجانبه حضور خواهد يافت.

محمد کامل عمرو، وزير خارجه مصر، در پايان اين کنفرانس خبری اعلام کرد، قرار است کشورهای دعوت شده به نشست قاهره در حاشيه برگزاری اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل نيز نشستی را برگزار کنند. شصت و هفتمين نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد از روز سه‌شنبه ۲۸ شهريور در نيويورک آغاز به کار می‌کند.

گفته می شود ديپلمات‌های کشورهای غربی نتيجه بخش بودن نشست قاهره را پيشتر مورد ترديد قرار داده بودند. از جمله دلايل عدم دستيابی به توافقی بر سر بحران سوريه، اختلاف نظر ميان عربستان و ايران عنوان شده است.

تنش ميان عربستان و ايران در ماه‌های گذشته بر سر موضوعات مختلفی از جمله بحران سوريه افزايش يافته است، به طوری که مسئولان ارشد عربستان حاضر به شرکت در نشست غيرمتعهد‌ها در تهران نشدند. علاوه بر اين ترکيه، مصر و عربستان به طور صريح خواستار کناره گيری بشار اسد از قدرت شده‌اند.

از سوی ديگر برخی از تحليلگران بر اين باورند که دولتمردان مصر نيز منتظر دستيابی به نتيجه مشخصی از نشست قاهره نبوده‌اند و تنها می‌خواهند جايگاه مصر را به عنوان قدرت منطقه‌ای احيا و تثبيت کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016