دوشنبه 3 مهر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

طی شش ماه: ۶۲۸ سال زندان برای ۱۰۰ نفر و بازداشت ۱۹۲ تن ديگر در کردستان

آژانس کُردپا: در نيمه‌ی اول امسال دستگاه‌های امنيتی- قضايی حکومت اسلامی ايران ۱۹۲ شهروند کُرد را بازداشت و برای ۱۰۰ تن ديگر نيز اقدام به صدور ۶۲۸ سال و يک ماه حبس تعزيری کرده‌‌اند.

بنا به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا: در شش ماه نخست سال ۱۳۹۱ و در نتيجه‌ی بازداشت ده‌ها تن از شهروندان کُرد توسط دستگاه امنيتی حکومت اسلامی ايران، دستگاه قضايی نيز اقدام به صدور چند صد سال زندان برای شهروندان کُرد کرده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بازداشت‌های گسترده شهروندان توسط اداره‌ی اطلاعات
در شش ماهه اول سالجاری، موج بازداشت‌های امنيتی در مناطق کُردنشين ايران همچنان استمرار داشته و در اين رابطه ۱۹۲ نفر از شهروندان کُرد در نقاط مختلف و توسط نيروهای امنيتی بازداشت و به بازداشتگاه‌ی اداره‌ی اطلاعات منتقل شده‌اند.

طبق گزارش‌ها در برخی موارد حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران نيز بصورت مجزا از وزارت اطلاعات، اقدام به بازداشت شهروندان نموده و در همين راستا و در دادگاه‌های انقلاب تعدادی پرونده امنيتی برای شهروندان کُرد تشکيل شده است.

صدور احکام سنگين از سوی دستگاه قضايی
در مجموع تشکيل پروند‌ه‌ها برای ۱۰۰ نفر از شهروندان کُرد، دادگاه‌های انقلاب جمعا، حکم ۶۲۸ سال حبس تعزيری، ۱۵ سال حبس تعليقی و ۷۴ ضربه شلاق را برای آنها صادر کرده‌اند.

قريب با اتفاق اين احکام از سوی دادگاه‌های انقلاب صادر شده که در زمان‌های کوتاه و چند دقيقه‌ای دادگاه مبادرت به صدور رأی کرده است. اين در حالی است که اکثريت اين شهروندان از حق استفاده از وکيل تعيينی محروم شده و دادگاه با اختيار غير قانونی خود برای آنان وکيل تسخيری انتخاب کرده است.

دلايل بازداشت‌های گسترده امنيتی در مناطق کُردنشين
با توجه به شواهد موجود، کسانی که از سوی دستگاه‌های امنيتی و در مناطق کُردنشين بازداشت می‌شوند، عمدتا از فعالان فرهنگی، مدنی و دانشجويان هستند، اما پس از بازداشت شاهد تشکيل پرونده‌های امنيتی در سيستم قضای برای آنان هستيم.

به طور معمول و در اکثر موارد، با فشار دستگاه امنيتی بر سيستم قضايی، دادگاه‌های انقلاب بدون در دست داشتن مدارک کافی در جهت محکوميت و يا اثبات اتهام، شهروندان کُرد را به اتهام‌‌هايی از قبيل همکاری با احزاب کُرد مخالف جمهوری اسلامی به اعدام و يا حبس‌های طولانی مدت محکوم می‌کنند.

آمار ارائه شده تنها با استناد به موارد ثبت شده در مرکز آمار آژانس خبررسانی کُردپا منتشر گرديده است. با توجه به فضای پليسی – امنيتی حاکم بر مناطق کُردنشين ايران و عدم اطلاع رسانی آزادانه و بدون محدوديت، بالاتر بودن آمار واقعی بالقوه می‌باشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016