پنجشنبه 6 مهر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

انتقاد از محدود کردن جی ميل، کم اطلاعی تصميم‌گيران از جامعه اطلاعاتی

مهر ـ ماينده مديران مسئول در هيات نظارت بر مطبوعات گفت: بستن گوگل تا اطلاع ثانوی و فيلتر جی ميل که مکاتبات مردم دربستر آن انجام می شود نشان می دهد تصميم گيرندگان از مدلها و اقتضائات روز جامعه اطلاعاتی کم اطلاعند چرا که موتور جستجو و بستر مکاتباتی را که نمی توان تا ‌اطلاع ثانوی تعطيل کرد.

حسين انتظامی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به قطع سرويسهای گوگل در ايران که گفته شده به دنبال تقاضای مردم و به دليل محکوم کردن سوء استفاده از فضای مجازی برای توهين به مقدسات صورت گرفته است، گفت: اگرچه انگيزه و نيت مجريان، ‌ارزشی است اما در اين باره به چند دليل کج سليقگی رخ داده است.

نماينده مديران مسئول در هيات نظارت بر مطبوعات درباره دلايل آنچه که از آن به کج سليقگی تعبير کرده، اظهار داشت: در برابر اين اقدام موهن، اقدامات خودجوش جامعه مسلمانان زيباتر و موثرتر است و بهتر می تواند احساسات مسلمانان را نشان داده و فراگير و اثربخش باشد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی ادامه داد: موجی که اتفاقا از مسلمانان غيرايرانی شروع و باعث شد در اعتراض به بی احترامی گوگل به خواست جامعه ميلياردی مسلمان و بهانه کردن "آزادی اطلاعات"، ‌استفاده از اين موتور جستجو در روزهای ۲۴ و ۲۵ سپتامبر يعنی ۲شنبه و۳ شنبه به شکلی نمادين تحريم شود ارزش ويژه ای داشت و در شبکه های اجتماعی و به کمک ابزار اطلاع رسانی جديد و موج آفرين نظير توئيت و پيامک، شمول يافت؛ بنابراين دولتی و دستوری کردن اين اقدام خودجوش،‌ نقض غرض است.

نماينده مديران مسئول تصريح کرد: تجربه نشان داده از زمانی که زمينه های خودجوش و مردمی جشنهای نيمه شعبان و دهه فجر، ‌کمرنگ شده و به نحوی دولتی شده اند جذابيت، ‌خلاقيت و فراگيری قبلی جای خود را به نگاه شابلونی داده که انفعالی شدن مخاطب را هم در پی داشته و خطر ابتذال يعنی دم دستی شدن را هم دارد.

انتظامی با بيان اينکه وقتی اقداماتی از اين دست، دولتی می شود، ممکن است بعضی از موافقان طرح به دليل مخالفت سياسی خود با دولت از آن طرح روی بر گردانند و حتی مخالفت کنند، تاکيد کرد: بستن گوگل تا اطلاع ثانوی و از آن بدتر، فيلتر جی ميل که مکاتبات مردم در آن بستر انجام می شود به معنای آن است که تصميم گيرندگان از مدلها و اقتضائات روز رسانه و جامعه اطلاعاتی درهم تنيده، کم اطلاعند.

وی به مهر گفت: موتور جستجو و بستر مکاتباتی را که نمی توان تا "‌اطلاع ثانوی" تعطيل کرد؛ اتفاقا فلسفه انتخاب هوشمندانه ۲ روز به صورت نمادين، از درک درست طراحان اوليه اين کمپين حکايت دارد اما می بينيم وقتی آن واکنش منطقی و درست و آن ايده جذاب، دولتی و فرمايشی می شود تبعات ناپسند می يابد.

نماينده مديران مسئول در هيات نظارت بر مطبوعات خاطرنشان کرد: اين تصميم علاوه برآنکه از فقدان درک جامع دنيای ارتباطات حاکی است از نشناختن تغيير مناسبات جهانی هم حکايت می کند؛ در الگوی کهن، ‌دولتها بازيگران اصلی روابط بين الملل بودند و طيف همکاری تا تخاصم را رقم می زدند اما سالهاست فقط دولتها، ‌تنها بازيگران جهان نيستند.

به گفته وی، هم اکنون سازمانهای بين المللی، شرکتها، ‌شبکه های اجتماعی، سازمانهای مردم نهاد و حتی فرد، يعنی آحاد جمعيت زمين، علاوه بر دولتها بازيگران صحنه بين الملل شده اند و وقتی ما در مواجهه با يک پديده از الگوی قديمی تبعيت می کنيم و از نقش آفرينی يا ظرفيت سازی بازيگران جديد مثل سازمانهای مردم نهاد و شبکه های اجتماعی استفاده نمی کنيم می تواند به معنای آن باشد که از نقش اين موارد بی اطلاعيم و جغرافيای موضوع را نمی شناسيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016