جمعه 7 مهر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

به مراكز هسته‌يي حمله شود دشمن جان سالم به در نمي‌برد

فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم‌الانبياء ارتش جمهوري اسلامي ايران با اشاره به تهديدات دشمنان عليه ايران بويژه درباره حمله احتمالي به تاسيسات هسته‌يي كشور گفت: قول مي‌دهيم اگر حمله‌اي عليه تاسيسات هسته‌يي ما شود، دشمنان جان سالم به در نبرند.

امير سرتيپ فرزاد اسماعيلي در گفت‌وگوي تفصيلي با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، دليل تهديدات منطقه‌اي و فرا‌منطقه‌اي عليه كشورمان را ضديت دشمنان با اسلاميت، استقلال و آزادي جمهوري اسلامي ايران عنوان كرد و افزود: 33 سال است اين تهديدات وجود دارد و شكل و ماهيت آن تفاوتي نكرده بلكه تنها الفاظ تغيير كرده است.

وي با بيان اينكه "در راس اين تهديدات، آمريكا قرار دارد"، اضافه كرد: سخنان و تهديدات آنها به قدري عجولانه است كه حتي فراموش كرده‌اند در انتخابات گذشته آمريكا قول "تغيير" داده بود. تهديدات آنان همچون بادي است كه خار و خاشاك با خود دارد اما عبور خواهد كرد، حال ملتي مي‌تواند از اين تهديدات عبور كند كه چشم و گوش و دهان خود را به اين خار و خاشاك ببندد.

هر اندازه تهديد كنند، متناسب با آن آماده مي‌شويم

اسماعيلي درباره آمادگي پدافند هوايي در مقابل تهديدات با تاكيد بر اينكه دكترين ما دفاعي است، گفت: دفاع حق مسلم هر كشوري است و ما هميشه در مقابل تهديدات آماده‌ايم. به هر اندازه كه دشمن ما را تهديد كند، ما نيز متناسب با آن آماده مي‌شويم.

اسماعيلي با تاكيد بر اهميت توجه به تكنيك‌ها، تاكتيك‌ها و نيروي انساني در مقابله با تهديدات، ادامه داد: بايد تجهيزاتمان را بومي كنيم و البته علاوه بر بومي كردن حفظ امنيت آنها نيز مهم است. جداي از تجهيزات، نيروي انساني مخلص و متعهد نيز بايد به گونه‌اي آموزش ببيند كه قوه پايداري و سلامت فكري آنها محكم باشد.

اشراف اطلاعاتي، اولين و مهمترين موضوع در برابر تهديدات است

فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم‌الانبياء خاطرنشان كرد: اشراف اطلاعاتي نسبت به دشمن نيز اولين و مهمترين موضوع در برابر تهديدات است. اشراف اطلاعاتي به ما ديكته مي‌كند كه دشمن با توجه به گستره پهناور كشور و اينكه به دنبال چه دستاوردي است، از كجا، به چه شكل و در چه ميزاني حمله خواهد كرد و ما بر اين اساس بايد خود را آماده كنيم.

قبل از تحقق تهديد آماده هستيم، نه هنگام وقوع

وي درباره سطح برخورد در صورت حمله دشمن به كشور گفت: دعا مي‌كنيم همه كشورها در صحت و سلامت فكري و با تعامل و تفاهم در كنار يكديگر زندگي كنند اما مطمئنا اگر حضور نيرو‌هاي فرامنطقه‌اي در يك كشور يا آبهاي آزاد بيش از پيش باشد ما بيش از پيش هوشيار خواهيم بود. ما هميشه به دنبال اين هستيم كه قبل از تحقق تهديد آماده باشيم نه هنگام وقوع تهديد.

وي ادامه داد: دكترين ما دفاعي است بنابراين اگر هر تهديدي اتفاق افتد بلافاصله دفاع خواهيم كرد و پاسخ قاطع خواهيم داد. ما معتقديم حضور مردم در صحنه محكمترين پاسخ است؛ همانطور كه در فتنه 88 كه يك جنگ تمام عيار عليه جمهوري اسلامي بود، مردم به خوبي در صحنه حاضر شدند و پاسخ دشمنان را دادند.

به تاسيسات هسته‌يي ما حمله شود، دشمن جان سالم به در نمي‌برد

اسماعيلي در واكنش به تهديدات دشمن نسبت به مراكز هسته‌يي كشورمان نيز اظهار كرد: درباره تهديدات فيزيكي عليه تاسيسات هسته‌يي صلح‌آميز ايران كه حيثيت ملي ما را به دنبال دارد، ما با حيثيت خود دفاع مي‌كنيم و با آنچه از خون و جان داريم، در برابر حملات مي‌ايستيم. قول مي‌دهيم اگر حمله‌اي عليه تاسيسات هسته‌يي ما شود، دشمنان جان سالم به در نبرند.

طرح‌هاي آفندي و پروازي رزمايش خليج فارس را به خوبي رصد مي‌كنيم

وي در ادامه درباره رزمايش حدود 30 كشور به همراه آمريكا در خليج‌ فارس نيز گفت: رزمايش‌ها براي آمادگي نيروهاي مسلح هر كشوري است و اين حق مسلم هر كشور است. در بحث رزمايش آمريكا و چند كشور ديگر در خليج فارس، هدفي كه دنبال مي‌كنند براي ما اهميت چنداني ندارد، آنچه براي ما مهم است طرح‌هاي پروازي و طرح‌هاي آفندي آنهاست كه با سامانه‌هاي شنود الكترونيكي و راداري پيشرفته كه به تازگي به آنها دست پيدا كرده‌ايم به خوبي رصد و تجزيه و تحليل مي‌كنيم.

وي افزود: بارها همين تجزيه و تحليل‌ رزمايش‌ها و ديگر اقدامات دشمنان ما را به تغيير تاكتيك‌ها واداشته است، اين تغيير تاكتيك‌ها ما را به‌روز مي‌كند تا در شرايط مختلف غافلگير نشويم.

اسماعيلي كه پيش از اين نيز در نشست خبري خود به مناسبت سالروز تاسيس قرارگاه پدافند هوايي، از رديابي دو هواپيماي جاسوسي آمريكا در رزمايش نيروي دريايي ارتش در سال 89 و هشدار به آنها خبر داده بود، در اين رابطه گفت: وظيفه هواپيماهاي جاسوسي اين است كه به حريم كشورهاي هدف وارد شوند و اين نه تنها در رزمايش‌ها و شرايط خاص بلكه در روزهاي عادي هم وجود دارد.

وي افزود: هر هواپيمايي، چه جاسوسي و چه غير آن، اگر قصد نزديك شدن به مرزهاي هوايي ايران را داشته باشد بلافاصله با اخطار هوايي رادارهاي پدافند هوايي مواجه مي‌شود. در طول روز از اين مدل اخطارها داريم و آنها هم تمكين مي‌كنند، چراكه در غير اين صورت با اقدام تاكتيكي ما يعني شليك موشك يا پرواز هواپيماهايمان براي كنترل آنها مواجه خواهند شد.

اواخر مهر يا اوايل آبان رزمايش برگزار مي‌كنيم

فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم‌الانبياء درباره رزمايش آتي مدافعان آسمان ولايت نيز اظهار كرد: اين رزمايش اواخر مهرماه يا اواسط آبان ماه سال جاري به صورت نيمه سراسري با اهداف سراسري و با شركت همه عناصر پدافندي ارتش و سپاه برگزار مي‌شود.

به هرچه مي‌خواهيم دست پيدا مي‌كنيم

اسماعيلي همچنين در رابطه با رزمايش مشترك اين نيرو با كشورهاي ديگر گفت: به دنبال برگزاري رزمايش مشترك با هيچ كشوري نيستيم. پدافند هوايي به چيزي كه فكر مي‌كند، داشتن لايه‌هاي پنهان است. لايه‌هاي پنهان با مشاركت كشورهاي ديگر مخدوش و كشف مي‌شود. نياز به تبادل اطلاعات با كشوري نيز نداريم و هرآنچه مي‌خواهيم، به آن دست پيدا مي‌كنيم چراكه دانش بومي آن در كشور وجود دارد اما آفند كشورهاي فرامنطقه‌اي را به طور كامل رصد مي‌كنيم تا غافلگير نشويم و متناسب با آن سيستم‌هاي پدافندي خود را تقويت و به‌روز كنيم.

سامانه جديد و كم‌نظيري در بخش شنود الكترونيكي داريم

وي با بيان اينكه "سامانه‌هاي راداري ما در طيف‌هاي مختلف فركانسي فعال است و اكنون در تمام طيف‌ها فركانس داريم"، خاطرنشان كرد: در بخش شنود الكترونيكي نيز سامانه جديد و كم‌نظيري را در ميدان مستقر داريم كه اكنون نيز در شبكه يكپارچه پدافند در حال كشف و ضبط است.

فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم‌الانبياء افزود: سامانه شنود الكترونيكي صياد 40 و رادارهاي شهاب و ثامن از دستاوردهاي پدافند هوايي است كه با همكاري دانشگاه، صنايع دفاعي و قرارگاه پدافند ايجاد شده است. سامانه‌هاي جنگ الكترونيك صباح و شاهد هم پيشرفت‌هاي خيلي خوبي داشته‌اند و در نوع خود كم‌نظير هستند. سامانه‌هاي موشكي شلمچه‌ و مرصاد را نيز گسترش داده‌ايم و سامانه‌هاي توپخانه‌اي، دوش پرتابي و ارتفاع كم نيز در حال بهينه‌سازي است.

اسماعيلي درباره اينكه چرا سامانه پدافندي "رعد" در رژه هفته دفاع مقدس ذيل يگان محمول پدافند هوايي رونمايي نشد، تصريح كرد: يگان‌هاي محمول قرارگاه پدافند هوايي ارتش و سپاه در تعامل كامل با يكديگرند و بخشي از دستاوردها را آنها و بخشي را ما نمايش مي‌دهيم.

وي ادامه داد: البته حدود 3 برابر يگان‌ محمولي را كه به نمايش گذاشته شد، اصلا نمايش نداديم، چراكه ما به لايه‌هاي پنهان فكر مي‌كنيم. بسياري از دستاوردهايي كه نمايش داده مي‌شوند، چيزي است كه مي‌خواهيم ببينند و بسياري از دست‌آورد‌هايمان را علني نكرده‌ايم و نمي‌كنيم.

باور 373 عهده‌دار بخشي از كار دفاع از مراكز هسته‌يي خواهد شد

اسماعيلي درباره سامانه موشكي باور 373 كه به عنوان جايگزين سامانه S300 مطرح بود، پاسخ داد: چيزي به عنوان سامانه جايگزين نداريم، بلكه ما به وجود چنين سامانه احساس نياز مي‌كرديم، يعني به يك سيستم موشكي دفاعي خوب كه متناسب با تهديدات روز باشد.

وي افزود: ساخت باور 373 را به همكاري دانشگاه، صنايع دفاعي و قرارگاه پدافند كليد زديم و اكنون اين پروژه 30 درصد پيشرفت كرده است و اميدواريم هرچه زودتر در راستاي تقويت سامانه‌هاي دفاعي موشكي ارتفاع متوسط به بالا، باور را در شبكه پدافندي وارد كنيم.

فرمانده قرارگاه پدافند هوايي ارتش درباره ماموريت و برد اين سامانه نيز گفت: ما نقطه گلوگاهي نداريم. ارتفاع متوسط و بالا يعني‌ بخشي از وظيفه دفاع در برابر هرآنچه را كه قرار باشد مراكز هسته‌يي يا ديگر نقاط حساس كشور ما را تهديد كند، به اين سامانه موشكي محول مي‌كنيم.

مساله اشياء نوراني، پديده‌اي پيچيده است

اسماعيلي در ادامه گفت‌وگوي خود با خبرنگار ايسنا، درباره برخي اشياء نوراني كه در آسمان ايران مشاهده شده بود اظهار كرد: ماهواره‌ها بطور مداوم در مدارهاي زمين بر فراز همه كشورها در حال گردش هستند و اكنون نيز بالغ بر 50 ماهواره جاسوسي در مدار زمين قرار دارند. كسي كه مي‌داند خانه‌اش با دوربين تحت نظر است، اگر عاقل باشد بايد پرده خانه‌اش را بكشد. وجود ماهواره‌هاي جاسوسي نيز عادي است. مهم اين است كه ما چقدر خود را تجهيز كرده باشيم تا اطلاعاتي را كه مي‌خواهند به دست آورند، دست پيدا نكنند.

فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم الانبياء يادآور شد: اگر دشمن اشراف اطلاعاتي مناسبي نسبت به ما داشت، قطعا سرنوشت ايران همانند بسياري ديگر از كشورهايي مي‌شد كه خودشان را باور ندارند.

وي توضيح داد: اشياء نوراني پديده‌اي پيچيده است و اينطور نيست كه همه اشياء نوراني مشاهده شده، ماهواره باشند. ممكن است برخي ماهواره‌ و برخي ديگر، ستارگان يا اجرام آسماني كه فاصله عبور و گذر آنها كوتاه است باشند. تجزيه و تحليل‌ها در مورد آنها هميشه صددرصد نيست. مهم اين است كه قرارگاه پدافند هوايي وظيفه دارد از هوا و فضاي ايران صيانت كند تا آسيبي به مراكز حساس و حياتي به ويژه مراكز هسته‌‌يي نرسد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم‌الانبياء همچنين درباره برخي اخبار منتشر شده مبني بر ارسال پارازيت‌ در كشور نيز گفت: در شبكه يكپارچه پدافند هوايي پارازيت نداريم.

وي درباره توان رديابي هواپيماهاي رادارگريز يا هواپيماهايي كه در ارتفاع بالا پرواز مي‌كنند نيز گفت: هواپيماهاي استراتژيك نمي‌توانند در همه طيف‌هاي فركانسي اخلال ايجاد كنند، چراكه به هر حال خود نيز براي برقراي ارتباط بايد در يك طيف، رادار‌هاي خود را روشن كنند و يكي از افتخارات پدافند، استفاده از طيف‌هاي مختلف فركانسي است. ممكن است هواپيماهاي دشمن در يك طيف اخلال ايجاد كنند اما در طيف ديگر حتما كشف مي‌شوند.

اگر دشمن بتواند سامانه‌هاي پدافندي ما را مختل كند، راه خودش را هم پيدا نخواهد كرد

اسماعيلي همچنين درباره برخي اخبار منتشر شده مبني بر استفاده رژيم صهيونيستي از بمب‌هاي الكترو مغناطيسي در جنگ عليه ايران تاكيد كرد: اگر قرار باشد جنگ الكترونيك دشمن و تهديدات آينده آنقدر قدرتمند باشد كه همه سامانه‌هاي پدافندي موجود در كشور را مختل كند، مسلم بدانيد كه استفاده‌كننده آن هم راه خودش را پيدا نخواهد كرد.

فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم‌الانبياء در پايان تصريح كرد: مهم اين است كه هواپيمايي كه بخواهد چنين اخلالي ايجاد يا از بمب الكترومغناطيسي استفاده كند، اجازه ورود پيدا نكند و ما هم اين اجازه را نخواهيم داد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016