جمعه 7 مهر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نمایندگی ایران در سازمان ملل: نخست وزیر اسرائیل در پی توجیه تهدید نظامی است

بی بی سی: مقامات جمهوری اسلامی اظهارات نخست وزیر اسرائیل در مورد برنامه اتمی این کشور را زمینه سازی برای توجیه تهدید نظامی علیه ایران توصیف کرده اند.

روز جمعه، ٧ مهر (٢٨ سپتامبر)، خبرگزاری های بین المللی بیانیه اسحاق آل حبیب، معاون نمایندگی دائم جمهوری اسلامی در سازمان ملل را منتشر کردند که در آن، محتوای سخنرانی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در مجمع عمومی سازمان ملل به شدت محکوم شده است.

آقای نتانیاهو در سخنانی که روز گذشته در نشست مجمع عمومی ایراد کرد، هشدار داد که ایران به منظور تولید اورانیوم با خلوص لازم برای ساخت بمب اتمی، به غنی سازی اورانیوم ادامه می دهد و تا اوایل یا اواسط سال آینده میلادی، به مقدار کافی اورانیوم برای ساخت نخستین بمب اتمی خود دست خواهد یافت. آقای نتانیاهو گفت که جهان برای دست زدن به اقدامات لازم جهت جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات اتمی حداکثر تا تابستان سال آینده فرصت دارد.

معاون نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل، اظهارات نخست وزیر اسرائیل را "اتهامات کاملا بی اساس" توصیف کرده و با تکرار موضع جمهوری اسلامی، گفته است که برنامه هسته ای ایران صرفا برای مقاصد صلح آمیز دنبال می شود.

آقای آل حبیب با اشاره به شمایی که آقای نتانیاهو در مورد جدول زمانی برنامه اتمی ایران هنگام سخنرانی خود در مجمع عمومی به حاضران نشان داد و خط قرمزی که بر آن ترسیم کرده بود، گفته است که نخست وزیر اسرائیل "با توسل به یک نقشه بی اساس و تخیلی" در صدد توجیه تهدیدهای نظامی علیه جمهوری اسلامی برآمده است.

این مقام ایرانی هشدار داد که "ایران از قدرت کافی برای دفاع از خود برخوردار است و این حق را برای خود محفوظ می دارد که با حداکثر توان هر نوع حمله ای را تلافی کند." اسحاق آل حبیب از جامعه جهانی خواسته است تا با وارد کردن فشار براسرائیل، آن کشور را وادار کند تا به پیمان منع گسترش جنگ افزارهای اتمی بپیوندد.

در بیانیه معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل، اسرائیل به ایجاد زرادخانه تسلیحات کشتار جمعی متهم شده و آمده است که هدف بنیامین نتانیاهو از ایجاد نگرانی در مورد برنامه های اتمی جمهوری اسلامی، انحراف افکار عمومی از فعالیت های کشور خود در این زمینه است.

آقای آل حبیب یادآور شده است که تهدید به توسل به قوه قهریه علیه کشورهای عضو سازمان ملل ناقض منشور سازمان ملل و قوانین بین المللی است، با اینهمه، مقامات اسرائیلی بارها به تهدید نظامی علیه جمهوری اسلامی مبادرت ورزیده اند.

نخست وزیر اسرائیل در سخنان خود بار دیگر از جامعه جهانی خواست تا "خط قرمزی" را برای فعالیت های اتمی جمهوری اسلامی مشخص کند و در صورت عبور ایران از این خط قرمز، به اقدام عملی علیه آن کشور دست بزند.
جامعه بین المللی: اختلاف یا تفاوت نظر؟

درخواست بنیامین نتانیاهو برای اقدام عملی علیه برنامه اتمی جمهوری اسلامی، به خصوص حمله نظامی به تاسیسات هسته ای ایران، در حالی در مجمع عمومی تکرار شد که پبشتر، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، در سخنانی در مجمع عمومی سازمان ملل بر "اولویت" راه های مسالمت آمیز و گفتگو برای حل و فصل بحران اتمی جمهوری اسلامی تاکید نهاده بود.

در عین حال، نه تنها اسرائیل و آمریکا، بلکه سایر اعضای گروه ١+٥ - متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان - که رهبری مذاکرات بین المللی برای حل بحران اتمی ایران را بر عهده دارند، نیز تاکید داشته اند که ایران باید "خواست جامعه جهانی" مندرج در مصوبات شورای امنیت و شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی را بپذیرد و برای ترغیب جمهوری اسلامی به قبول این درخواست، مذاکراتی را با این کشور انجام داده اند.

مصوبات شورای امنیت و شورای حکام آژانس از ایران خواسته است تا زمان جلب اعتماد جهانی نسبت به صلح آمیز بودن برنامه های اتمی خود، غنی سازی اورانیوم را به حالت تعلیق درآورد، با آژانس همکاری شفاف داشته باشد و تعهدات جدیدی را برای افزایش نظارت بین المللی بر فعالیت های هسته ای خود بپذیرد.

در عین حال، اسرائیل با استناد به عقاید، مواضع و اظهارات مقامات ارشد جمهوری اسلامی و ارتباط با "گروه های تندرو" مخالف اسرائیل، آنان را فاقد مسئولیت قلمداد کرده و گفته است که در صورت دستیابی به تسلیحات اتمی، موجودیت اسرائیل بیش از سایر کشورها به مخاطره خواهد افتاد. اسرائیل و دولت های غربی همچنین نگران آن هستند که حکومت جمهوری اسلامی، یا بخش ها و نهادهایی در آن، تسلیحات یا مواد اتمی را در اختیار گروه های تندرو قرار دهند تا از آن برای مقاصد تروریستی یا دست کم، تهدید و ارعاب جامعه جهانی بهره برداری کنند.

به همین دلیل نیز، بسیاری از ناظران معتقدند که بین اسرائیل و کشورهای گروه ١+٥، به خصوص آمریکا، در مورد لزوم توقف و تغییر جهت برنامه ای هسته ای جمهوری اسلامی "اختلافی" وجود ندارد، و آنچه که دیده می شود صرفا "تفاوت نظر" در مورد نحوه رسیدن به این هدف است.

به گفته آنان، اسرائیل، که احتمالا از تجربه لازم در زمینه جنگ افزارهای هسته ای برخوردار است، معتقد است که ایران به زودی به امکانات تولید این نوع تسلیحات دست می یابد و زمان کافی برای جلوگیری از چنین وضعیتی از طریق مذاکره یا فشار اقتصادی وجود ندارد بلکه انهدام تاسیسات و تجهیزات هسته ای ایران از طریق حملات نظامی ضرورت دارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در مقابل، به نظر می رسد که ایالات متحده با حمایت از مذاکره و همزمان، تشدید تحریم بین المللی علیه ایران، در نظر دارد شرایطی را ایجاد کند که مقامات جمهوری اسلامی دریابند عدم همکاری هسته ای با جامعه بین المللی هزینه های اقتصادی و سیاسی سنگین و در نهایت، خردکننده ای را در پی خواهد داشت و در اختیار داشتن تسلیحات اتمی هم قادر به جلوگیری از تبعات آن برای نظام حکومتی نخواهد بود.

در این زمنیه، برخی ناظران شرایط اقتصادی و اجتماعی وخیم عراق در سال های پایانی حکومت صدام حسین را یادآور شده و گفته اند که رهبران ایران قطعا مایل نیستند خود را گرفتار وضعیتی مشابه کنند. به گفته آنان، در حالیکه ممکن است در شرایط فعلی جهان، گزینه به کار گرفته شده علیه رژیم سابق عراق، یعنی توسل نهایی به نیروی نظامی، مطرح نباشد، اما با توجه به روند تحولات منطقه ای و بین المللی، فشار اقتصادی، تا حد تحریم های فلج کننده می تواند رهبری جمهوری اسلامی را در مورد خطر فروپاشی از درون قانع کند.

مقامات جمهوری اسلامی، ضمن محکوم کردن تحریم های بین المللی و رد مصوبات شورای امنیت، بر صلح آمیز بودن برنامه اتمی خود تاکید ورزیده اند و محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری، که برای شرکت در اجلاس مجمع عمومی به نیویورک سفر کرده بود، در اظهارات خود، این موضع را تکرار کرد.

آقای احمدی نژاد در سخنرانی در اجلاس مجمع عمومی، در تشریح دیدگاه های سیاسی جمهوری اسلامی به خصوص در زمینه سیاست بین المللی، ضمن حمله به اسرائیل و نفی مشروعیت آن کشور و پیش بینی نابودی نظام غالب اقتصادی و سیاسی جهان، اعتقادات دینی خود در مورد پایان نظم کنونی و ظهور منجی بشریت برای ایجاد نظم مطلوب را هم ابراز داشت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016