دوشنبه 10 مهر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آيت الله امينی: گرانی مردم را به ستوه آورده است

قم - خبرگزاری مهر: عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم با انتقاد از دولتمردان بيان کرد: گرانی افسار گسيخته موجود در کشور مردم ما را به ستوه آورده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، آيت الله ابراهيم امينی ظهر يک شنبه در ديدار مدير مسئول، سردبير و اعضای شورای سردبيری روزنامه مغرب، اظهار داشت:‌ من در ابتدای سخنانم اظهار تأسف شديد خود را نسبت به تورم و گرانی افسار گسيخته موجود در کشور که مردم شريف ما را به ستوه آورده،‌ اعلام می کنم.

تعطيلی برخی از چاپخانه ها به دليل گرانی کاغذ مايه تاسف است

وی افزود:‌ گرانی های امروز به کاغذ و ديگر اقلام فرهنگی ما نيز رسيده و به تبع آن بسياری از کارهای فرهنگی کم و برخی از چاپخانه ها تعطيل شده اند که اين مايه تأسف است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


عضو جامعه مدرسين ادامه داد: گرانی را قبول داريم، چرا که در دنيا نيز‌ بعضا شاهد گرانی هايی هستيم، اما معمولا گرانی های بيشتر کشورهای دنيا، مشخص و معلوم بوده و حساب و کتاب دارد،‌ اما متأسفانه گرانی موجود در کشور ما بی حساب بوده و گاهی از ۱۰۰درصد هم بيشتر است و اين همه چيز را به هم می‌ريزد.

بی توجهی به نظرات مراجع و علما توسط مسئولان جای تاسف دارد

وی با تأکيد بر اين که اقلام مورد نياز مردم گران شده است،‌ گفت: مردم به مراجع عظام و علما می‌گويند که چرا در اين خصوص اظهارنظر نمی‌کنيد و به همين دليل مراجع و علما حرف های مردم را در جامعه منعکس می‌کنند، اما متأسفانه کار به جايی رسيده که حرف اين بزرگان در مسئولان مربوطه اثر ندارد و اين مسئله آدم را مأيوس می‌کند.

آيت‌الله امينی گفت: از مردم شريف ايران که تحمل اين مشکلات را کرده و مشکلات را به روی خود نمی آورند تشکر می کنم و آن نشان دهنده اين است که مردم ما نظام، انقلاب و اسلام را می‌خواهند، اما شديدا از اين گرانی‌ها ناراحتند.

منکر اثر تحريم بر ايجاد گرانی نيستيم

امام جمعه قم يادآور شد: مقام معظم رهبری و ديگر مراجع و علما بارها گفته اند که بايد برای تورم و گرانی موجود راه حلی يافت چرا که بيش از اين در توان تحمل مردم نيست، اما متأسفانه مسئولان مربوطه همه اين مسائل را به گردن تحريم ها می اندازند، البته ما منکر تحريم ها و اثرات آن بر جامعه و ايجاد تورم و گرانی نيستيم، اما اين تحريم ها تا يک ميزان مشخص اثر دارد.

وی افزود: کارشناسان اقتصادی معتقدند تحريم های موجود در ايجاد يک تورم ۳۰درصدی در جامعه مؤثر است اما ما گاهی شاهد تورم ۱۰۰درصد هستيم و اين نشان می دهد درصد بيشتر گرانی ها به ضعف مديريت و يا بی مديريتی مسئولان مربوطه بر می گردد چرا که اگر ما مديريت صحيح داشتيم اوضاع اين گونه نبود.

انتقاد از دولتمردان

آيت‌الله امينی با انتقاد از انکار گرانی و تورم در جامعه از سوی دولتمردان، گفت: نفی گرانی و تورم و انکار آن، جلوی گرانی را نمی گيرد و حتی باعث بدبينی مردم نسبت به مسئولان شده است.

وی با تأکيد بر اين که بايد اين ضعف مديريت ها جبران شود، گفت: برای مثال اگر در توليدات کشاورزی خود مديريتی قوی داشتيم، نبايد شاهد مشکلات عديده اين بخش می بوديم.

آيت الله امينی ادامه داد:‌ البته برخی از مسئولان می خواهند که اين مشکلات برطرف شود اما بايد تلاش بيشتری کرده و نگرانی مردم، مراجع و علما و رهبری معظم انقلاب را برطرف کنند.

تشکر از مردم به دليل تحمل گرانی ها

وی با يادآوری مجدد تحمل مردم در مقابل گرانی ها و تشکر از مردم به خاطر اين موضوع، تأکيد کرد:‌ تحمل مردم هم حدی دارد و سوءاستفاده مسئولان مربوطه از تحمل مردم خوب نيست، ما شاهديم که در بسياری از کشورهای دنيا مردم،‌ همانند مردم ايران تحمل ندارند و اين به خاطر اسلام و انقلاب است.

آيت الله امينی در بخش ديگری از سخنان خود با اشاره به نقش رسانه‌ها در فرهنگ‌سازی جامعه، گفت: رسانه های جمعی از جمله،‌ مطبوعات، صدا و سيما و سايت های اينترنتی، نقش بزرگی در آگاهی بخشی به مردم و رشد فکری و فرهنگی آن ها دارند و در جهت بخشی به نگاه مردم به مسائل سياسی،‌ اقتصادی و ... نيز تأثير گذارند.

وی در ادامه سخنان خود با تأکيد بر اين که امروزه گرفتار مشکلات اخلاقی در جامعه شده ايم، ‌گفت:‌ انتظار اين بود و هست که در نظام جمهوری اسلامی اخلاق اسلامی در همه جا پياده شود، اما متأسفانه شاهد ضعف اخلاقی در جامعه هستيم.
عضو جامعه مدرسين حوزه خطاب به اعضای شورای سردبيری روزنامه مغرب گفت: قدر جايگاه و رسانه را دانسته و آن را در خدمت اسلام و جمهوری اسلامی به کار گيريد.

متأسفانه امروز فرهنگ غرب در جامعه ما ترويج می شود

وی افزود: متأسفانه امروز فرهنگ غرب در جامعه ما ترويج می شود و اين موضوع به خصوص در اينترنت و ماهواره بيشتر وجود دارد و متأسفانه بيماری فرهنگی در جامعه بی اثر نبوده و در جامعه سرايت می کند.

آيت الله امينی گفت: بايد فرهنگ صحيح اسلام را ترويج کنيم و اين يک مقدار مربوط به سايت ها و مقداری هم مربوط به مجلات و روزنامه هاست.

وی در ادامه سخنان خود با بيان اين که امروز شاهد مشکلات عديده خانوادگی در جامعه هستيم، گفت: در شرايط کنونی شاهديم که سنين ازدواج بالارفته و اين رنج آور و باعث ناراحتی در خانواده ها شده است.

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم،‌ گفت: امروز سن ازدواج بسياری از پسرها به بالای ۳۰ و ۳۵ سال و سن ازدواج بسياری دخترها به بالای ۲۵ سال رسيده و اين مسائل،‌ مسائلی است که آثار مخرب خود در جامعه را نشان می دهد.

وی افزود: اگر انتظار داريم که جوانان ما سالم بمانند و از طرفی مسئله ازدواج آن ها حل نشود، اين موضوع ممکن نيست و قطعا رسانه ها در تبيين اين مسئله می توانند بسيار مؤثر باشند.

آيت الله امينی ادامه داد: من به شخصه از وضع موجود چه در مسائل خانوادگی، چه در مسائل اخلاقی جامعه و چه در مسائل فرهنگی و ... رنج می برم.

وی تأکيد کرد: متوليان فرهنگی در جامعه بايد توجه کنند که وقتی می خواهيم از مسائل خانواده و مسائل فرهنگی بگوييم يا بنويسيم و يا اين که فيلمی را درست کنيم بايد به اين نکته توجه کنيم که در کشوری اسلامی زندگی کرده و نمی توان مسائل و قضايا را طبق دلخواه خود و يا جريان خاصی توجيه کنيم.

امام جمعه قم گفت: بايد روزنامه ها و ديگر رسانه ها،‌ مطالب را به صورت صحيح تهيه و آن را به جامعه ارائه دهند يعنی برای مثال،‌ اخلاق اسلامی، رفتار دولت با مردم و رفتار مردم با دولت مردان و همين طور رفتار مردم با مردم از نظر اسلام را از مبانی دينی استخراج کنند.

وی خطاب به دست اندرکاران روزنامه مغرب ادامه داد: بايد در روزنامه خود و يا هر رسانه ديگری، گروهی باشند که مطالب را از لحاظ دينی مورد توجه و دقت نظر قرار دهند.

آيت الله امينی يادآور شد: بايد روزنامه ها و مجلاتی منتشر شود که واقعا به درد مردم بخورد چرا که بعضا شاهديم که مجلاتی منتشر می شود که اصلا ضرورتی ندارد اما منتشر شده و اين باعث می شود که مطالب خوب و قابل عرضه به جامعه در ميان آن ها گم شود.

روزنامه نگاران اولويت ها را رعايت کنند

وی در ادامه نصايح خود به روزنامه نگاران گفت: سعی کنيد اولويت ها را رعايت کرده و تا به صحت مطلبی يقين نکرديد آن را منتشر نکنيد.

عضو مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: از ذکر مطالب تفرقه انگيز ولو اين که آن مطالب حق هم باشد پرهيز کنيد چرا که جامعه ما از تفرقه رنج می برد و نيازمند آرامش هستيم.

به گزارش مرکز خبر حوزه، آيت الله امينی تأکيد کرد:‌ روزنامه نگاران و ديگر رسانه ها نبايد چهره ها و شخصيت ها را تخريب کنند، چرا که شاهديم،‌ افرادی که در تحقق انقلاب نقش داشتند و اکنون نيز به صورت باطنی با نظام هستند،‌ تخريب می شوند که البته تخريب آن ها گناه و حرام و برای نظام ضرر دارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016