شنبه 15 مهر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بازار تهران باز است، ارز فروشان نمی‌فروشند

در پی افزایش شدید قیمت ارزهای خارجی در هفته گذشته، امروز صرافی‌ها قیمت‌ها را حذف کرده و ارزفروشان تهران از فروش ارز خودداری می کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بی بی سی گزارش داده که در پی افزایش شدید قیمت ارزهای خارجی در هفته گذشته و اعتراض بازار تهران به وضعیت ارز، در اولین روز هفته صرافی‌ها قیمت ها را حذف کرده، ارزفروشان تهران از فروش ارز خودداری می کنند و نیروی های پلیس حضور چشمگیری در بازار تهران دارند.

هر دلار در هفته گذشته به مرز چهار هزارتومان رسیده بود اما گزارش‌ها از تهران حاکی است که در روز شنبه پانزده مهر، قیمت دلار حدود سه هزار تومان اعلام شده است هر چند خرید و فروشی صورت نمی گیرد.

خبرگزاری مهر نوشته که بیشتر صرافی های حوالی میدان فرودسی قیمت انواع ارز و سکه را از روی تابلوی خود حذف کرده اند و "حضور دلالان و سفته بازان نیز در بازار به نحو چشمگیری کاهش یافته است."

بنابر گزارش‌ها صرافی ها نه ارز می خرند و نه می فروشند و یکی از صرافان به خبرگزاری فارس گفته "کسی برای فروش ارز مراجعه نمی کند زیرا با قیمت بالاتری ارز خریده بودند و حالا نمی توانند با قیمت پائین تر بفروشند."

بنابر برخی گزارش‌ها، حضور نیروهای امنیتی در بازار تهران پررنگ است.

قاسم نوده فراهانی، رئیس شورای اصناف در پاسخ به پرسش خبرگزاری فارس در باره "حالت پلیسی" بازار گفته است که "وقتی گروهی اغتشاشگر با مواد آتش زا سعی می کردند تا بازاریان را به رعب و وحشت بیندازند باید نیروهای امنیتی در بازار حضور داشته باشند تا اخلالگران و اغتشاشگران نتوانند از فضای سالم و پاک بازار سوءاستفاده کنند."

بازار تهران که در اعتراض به وضعیت بازار ارز دو روز آخر هفته تقریبا تعطیل بود، به گفته آقای نوده فراهانی امروز "روال عادی دارد."

علی فاضلی، رئیس مجمع صنوف تولیدی و خدمات فنی تهران نیز وضعیت بازار را عادی توصیف کرده و گفته که اکثر طلا فروشان و بازاریان، "بر سر کار خود مستقر شده‌اند و جای نگرانی نیست."

به گزارش خبرگزاری مهر، آقای فاضلی گفته است که "نیروهای امنیتی در کنار نیروهای بسیج اصناف، تامین امنیت واحدهای صنفی را صورت خواهند داد، ولی در کف بازار حضور ندارند و با بسیج اصناف همکاری می کنند."

طرح برخورد با خرید و فروش ارز غیرقانونی

بعد از تعطیلی بازار تهران و اعتراض روز چهارشنبه، ۱۲ مهر، دادستانی تهران نیز اعلام کرد که ۱۶ نفر از اخلاگران بازار ارز را دستگیر کرده است.

مهدی ابویی، معاون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به خبرگزاری دانشجویان ایران گفته که خرید و فروش ارز خارج از شبکه بانکی و صرافی های مجاز "غیرقانونی" است و بر اساس قانون مبارزه با پولشویی "اقدامات ستاد (مبارزه با قاچاق کالا و ارز) در بخش پیشگیری و مقابله با خرید و فروش غیرقانونی ارز با همکاری دستگاه‌های عضو آغاز شده است.

به گفته آقای ابویی، بر اساس قانون، وزارت اطلاعات مسئول مبارزه با قاچاق ارز بوده است و نیروی انتظامی در مورد خرید و فروش غیرقانونی ارز اقدام می کند.

همزمان نیز گزارش شده که نمایندگان مجلس حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات را برای توضیح در باره نابسامانی در بازار ارز به مجلس فراخوانده اند.

قاسم جعفری نماینده بجنورد به خبرگزاری مهر گفته که "ما هر چه بررسی کردیم و با کارشناسان در خصوص مسائل ارز و تورم بحث و گفتگو کردیم به این نتیجه رسیدیم که تحریم ها در نهایت شاید ۲۰ تا ۳۰ درصد روی اقتصاد کشور تاثیر داشته باشد."

دولت می گوید که افزایش قیمت ارز در بازار دلایل اقتصادی ندارد و محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور نیز در هفته گذشته گفت که این افزایش قیمت به خاطر مشکلات اقتصادی نیست و سیاست های اقتصادی دولت باعث این امر نشده است بلکه تحریم های نفتی و بانکی در کنار "جنگ روانی و تبلیغاتی در داخل" و اقدامات عملی "برخی" در بازار ارز به بروز این مشکل منجر شده است.

برخی از کارشناسان سقوط ارزش پول ملی ایران در ماه های اخیر را ناشی از تشدید تحریم های خارجی علیه برنامه های هسته ای ایران دانسته و از همبستگی بین گسترش تحریم ها و افزایش بهای ارز و طلا سخن گفته اند.

به گفته این گروه، دلیل دیگری بر وجود این همبستگی این است که کاهش نسبی فشار بر بازار ارز و طلا با برگزاری مذاکرات هسته ای و نوعی امیدواری نسبت به حل و فصل بحران هسته ای همزمان بوده است.

تحریم های جدید علیه ایران شامل مصوبات دولت آمریکا در مورد تحریم نظام بانکی ایران و تصمیم اتحادیه اروپا به قطع واردات نفت خام بوده است. این تحریم ها نه تنها باعث کاهش صادرات نفت شده، بلکه دریافت ارز حاصله از صادرات را نیز با دشواری مواجه کرده و باعث کاهش چشمگیر عرضه ارز در بازار داخلی شده است.

افزایش بهای ارز با افزایش شدید نرخ تورم و کاهش قدرت خرید مردم همراه بوده و به نگرانی در مورد تبعات اجتماعی و سیاسی این روند دامن زده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016