پنجشنبه 20 مهر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سرما و حيوانات رهاشده زلزله‌زدگان را تهديد می‌کند

وزير بهداشت نسبت به سرد شدن هوا، مشکلات ناشی از حيوان زدگی و حيوانات اهلی رها در مناطق زلزله زده هشدار داد.

دکتر مرضيه وحيددستجردی در گفت‌وگو با خبرنگار «سلامت» ايسنا در حاشيه بازديد از مناطق زلزله‌زده آذربايجان شرقی گفت: در زلزله اخير برخی روستاها و حتی مناطق شهری به صورت صد در صد تخريب شده‌اند. برخی خانه‌های بهداشت و مراکز بهداشتی درمانی روستايی و شهری هم طوری صدمه خورده‌اند که قابليت استفاده ندارند و ممکن است با پس لرزه‌های بعدی فرو بريزند، اما با اين وجود پرسنل مراکز بهداشتی درمانی ارائه خدمت را تعليق نکرده‌اند و اين خدمات همچنان ارائه می‌شود.

وی افزود: به عنوان مثال در ورزقان خدمات بهداشتی، درمانی در مرکز آموزش‌های فنی حرفه‌ای ارائه می‌شود حتی در روستاهايی که تخريب ۱۰۰ درصدی صورت گرفته اين خدمات در زير چادرها به زلزله زدگان ارائه می‌شود. خانه‌های بهداشت بيش از ۱۰۰ روستا در قالب چادر ارائه خدمت می‌کنند. در مابقی روستاها و مناطق تيم‌های سيار پزشکی شامل پزشک، ماما، پرستار و تيم‌های بهداشت محيط و مبارزه با بيماری‌ها در قالب ده‌گردشی با ماشين‌های سيار خدمات لازم را ارائه می‌دهند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وزير بهداشت گفت: اميدواريم قولی که داده شده بود که از طريق بنياد مسکن خانه‌های بهداشت تخريب شده و نيازمند نوسازی، هرچه سريعتر بازسازی شوند. حدود ۱۱۵ مرکز بهداشتی درمانی نيز در زلزله اخير يا تخريب شده‌اند يا نيازمند بازسازی هستند که لازم است هرچه سريعتر به بهره‌برداری برسند تا خدمت رسانی از چادر و مراکزی که درمانی نيستند،‌ به خانه‌های بهداشت و مراکز بهداشتی درمانی بازگردد و به اين ترتيب با فراغ بال بيشتری خدمت رسانی‌های لازم صورت گيرد.

وی تاکيد کرد: از همان روز زلزله خدمت رسانی‌های لازم به زلزله زدگان آغاز شد و بهورز و پزشک کافی در زير چادرها خدمات لازم را به مردم ارائه می‌دهند.

دستجردی درباره مهمترين مشکلات بهداشتی درمانی زلزله زدگان گفت: در حال حاضر مسائل مختلفی مردم و از جمله ارائه دهندگان خدمات بهداشتی درمانی را تهديد می‌کند. اميدواريم همانطور که برای ساخت مسکن و سرپناه مردم کار می‌شود با همان نسبت و با همان اولويت نيز مراکز بهداشتی درمانی تخريب شده و صدمه ديده ساخته شوند تا بتوانيم خدمات بهتری را ارائه دهيم.

وی افزود: از نظر ارائه خدمات، مشکلات بهداشتی بيشتر مربوط به فضای فيزيکی نامناسب است. اين فضاهای چادری عليرغم آنکه سمپاشی می‌شوند و در جلوگيری از وجود مشکلات عفونت و غيره تلاش می‌شود، اما فضای مناسبی برای ارائه خدمت نيستند.

وزير بهداشت به مشکلات بهداشتی مردم نيز اشاره کرد و افزود: هوا رو به سرد شدن پيش می‌رود، شبها بسيار سرد است، با بارش باران نيز مشکلات بسياری ايجاد می شود، با سردتر شدن هوا مشکلات بيشتر خواهد شد. چادر‌ها مجتمع و نزديک به هم هستند و امکان ورود بيماريهای واگير با وجود تلاش روز افزون پرسنل بهداشتی،‌ وجود دارد.

وی به رصد بهداشت محيط مناطق زلزله‌زده از سوی تيم‌های بهداشت محيط اشاره کرد و افزود: بهداشت محيط، کلرزنی و ميکروب سنجی آب،‌ رفع فاضلاب و تمام مسائل بهداشت محيط به صورت جدی رصد می‌شود. بيماريها نيز يک به يک مورد بررسی قرار می‌گيرند، اما سرمای محيط و حتی مشکلات ناشی از حيوان گزيدگی و حيوانات اهلی رها، افراد را تهديد می‌کند.

وزير بهداشت افزود: مطلب ديگر مربوط به توالت‌ها و سرويس‌های بهداشتی است. بايد بر سرويس‌های بهداشتی و حمام‌های بهداشتی نظارت جدی صورت گيرد. بيشتر شکايت زلزله زدگان از اين موارد است. هرچند تيم‌های بهداشتی وزارت بهداشت نظارت کرده و گزارش‌ دهی می‌کنند، اما به نظر می رسد دستگاه‌هايی نظير دهياری‌ها، شهرداری‌ها، استانداری و ديگر مراکز مربوطه نيز بايد به اين اماکن بهداشتی به صورت جدی نظارت داشته و به وظايف خود عمل کنند.

دستجردی افزود: در شهر ورزقان مردم عنوان می‌کنند که از نظر ساخت و ساز، رسيدگی خوبی به آنها نمی‌شود در اين زمينه يا مردم بايد توجيه شوند يا بايد ديده شود که آنها چه مشکلاتی دارند و به مشکلات آنها رسيدگی شود. به نظر می‌رسد مشکل بيشتر مربوط به فضای فيزيکی است.

وی افزود: اين فضای فيزيکی غير از مسکن موقت که همان چادر است بايد مشکل مربوط به مسکن‌های متوسط مانند کانکس‌ها نيز رفع شود تا مسکن دائمی زلزله زدگان به صورت خانه‌های مناسب در اختيارشان قرار گيرد.

وزير بهداشت با اشاره به هزينه‌هايی که تيم‌های بهداشتی وزارت بهداشت برای رسيدگی به مسائل بهداشتی - درمانی مناطق زلزله‌زده انجام می‌دهند، افزود: تيم‌های بهداشتی ما نيز هزينه‌های فراوانی می‌کنند. اين هزينه‌های فراوان؛ چه هزينه‌های جاری چه هزينه‌های عمرانی را هيچ ارگانی جبران نمی‌کند و متاسفانه اين هزينه‌ها همچنان بر دوش دانشگاه و در نهايت بر دوش وزارت بهداشت باقی می‌ماند. اميدواريم برای دستگاه بهداشت و درمان نيز اعتبارات لازم برای رسيدگی هرچه بهتر به زلزله زدگان در نظر گرفته شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016