دوشنبه 24 مهر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

باز هم دروغ نویسی رسانه سپاه درباره رئیس جمهور مصر

کلمه: رسانه وابسته به سپاه، در اقدامی مغایر با موازین حرفه خبرنگاری و ناقض منافع ملی، اقدام به انتشار خبری درباره رئیس جمهور مصر کرده است که پیش از این از سوی مقام های رسمی تکذیب شده و انتشار آن مورد انتقاد نیز قرار گرفته بود؛ تا بار دیگر این سؤال در محافل سیاسی مطرح شود که آیا تنها رسانه های منتقد باید به منافع و امنیت ملی پایبند باشند و رسانه های حکومتی حتی در دروغ نویسی هم مرزی برای خود قائل نیستند.

به گزارش کلمه، خبرگزاری فارس که حتی احمدی نژاد هم به وابستگی آن به نظامیان و نهادهای امنیتی اشاره کرد، دیروز خبری را روی خروجی خود قرار داد که پیش تر در رسانه های لبنان منتشر شده و مورد انتقادات وسیعی قرار گرفته بود. سایت دیگربان، با انتشار خبری این موضوع را فاش ساخته و به انتقادات روزنامه ها و نشریات لبنان از انتشار آن پرداخته است.

در این خبر که فارس آن را از روزنامه الدیار گرفته و منتشر کرده، آمده است: «محمد مرسی»، رییس جمهور مصر اﻗﺪاﻣﺎت ﻻزم ﺑﺮای ازدواج «ھﯿﻔﺎء ﻣﺮﻋﯽ» ﻣﺸﮫﻮرﺗﺮﯾﻦ و زﯾﺒﺎﺗﺮﯾﻦ دﺧﺘﺮ ﻣﺴﯿﺤﯽ را اﻧﺠﺎم می دهد و از ﺳﻪ ﻣﺎه ﭘﯿﺶ ﮔﻔﺖوﮔﻮھﺎی ﺑﯿﻦ دو طﺮف در ﻣﻮرد اﯾﻦ ازدواج در ﺟﺮﯾﺎن اﺳﺖ.

این گزارش مدعی شده مشکل اصلی ازدواج مرعی با مرسی، مسیحی بودن وی است اما مرعی پذیرفته است که برای ازدواج با مرسی به دین مبین اسلام مشرف شود. الدیار در ادامه نوشت: مرعی که ۹ سال در سفارتخانه‌های خارجی در مصر فعالیت کرده است با مرسی و سیاست‌های وی تفاهم فکری دارد.

اما این خبر بلافاصله پس از انتشار در روزنامه های لبنان، سریعا زیر سوال رفت و دروغ بودن آن نیز مورد تاکید قرار گرفت و رسانه های منتشر کننده نیز مورد نقد قرار گرفتند. با این حال رسانه وابسته به سپاه با قدری تأخیر، اقدام به بازنشر خبری کرد که دروغ بودن آن برای رسانه ها آشکار شده بود.

این اقدام در حالی صورت می گیرد که پس از انتخاب مرسی به ریاست جمهوری مصر و مواضع انتقادی وی به حاکمان فعلی جمهوری اسلامی، این دومین بار است که رسانه های متعلق به حکومت اقدام به تحریف و یا انتشار اخبار دروغ نسبت به وی می کنند.

همین خبرگزاری نظامی- امنیتی، در زمان روی کار آمدن محمد مرسی هم مصاحبه دروغینی را به او نسبت داد که واکنش سخنگوی مرسی را در پی داشت و جنجال آفرین شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


صدا و سیما هم در زمان افتتاح اجلاس غیرمتعهدها در تهران، در اقدامی سوال برانگیز اقدام به تحریف سخنان مرسی در همایش کشورهای غیرمتعهد در تهران کرد و به جای واژه سوریه، بحرین را در متن ترجمه قرار داد، اقدامی که از سوی رسانه ها و دفتر رییس جمهوری مصر و حتی کشور بحرین مورد انتقاد شدید قرار گرفت. جالب توجه آن که حتی رییس صدا وسیما حاضر به عذرخواهی در قبال این اشتباه فاحش نشد و آن را عادی خواند.

به نظر نمی رسد که این نوع اقدامات و فعالیت های رسانه های وابسته به حکومت، آن هم در روزهایی که روابط بین ایران و مصر روزهای خوبی را پشت سر نمی گذارد، به حفظ منافع کشور کمک کند؛ بلکه به عقیده صاحبنظران، بیش از پیش در عرصه بین الملل برای کشور هزینه ساز است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016