چهارشنبه 26 مهر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

صادق لاريجانی: در جمهوری اسلامی ايران مطلقا اعدام سياسی نداريم

رئيس قوه قضاييه به گزارش اخير احمد شهيد، گزارشگر ويژه سازمان ملل اشاره کرد و گفت: "موضوع مورد اشاره اين گزارش درباره اعدام‌ها در ايران تعرض به قوانين اسلامی است که نه‌تنها در ايران بلکه در تمام کشورهای اسلامی وجود دارد و درواقع ارزش‌های اسلامی تمام مسلمانان جهان است." وی افزود: "در جمهوری اسلامی ايران مطلقا اعدامی سياسی نداريم و افراد اعدامی يا قاچاقچی مواد مخدر يا متعرضان به جان و مال و نواميس مردم بوده‌اند."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مهر ـ رئيس قوه قضائيه خطاب به گزارشگر ويژه سازمان ملل گفت: در جمهوری اسلامی ايران مطلقا اعدامی سياسی نداريم و افراد اعدامی يا قاچاقچی مواد مخدر و يا متعرضان به جان و مال و نواميس مردم بوده‌اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، آيت‌الله صادق آملی لاريجانی در جلسه امروز مسئولان عالی قضايی با تبريک فرارسيدن حلول ماه ذی‌الحجه و اعياد بزرگ آن و با آرزوی بهره‌مند شدن تمام مومنان و مسلمانان از اين ايام پربرکت به سفر مقام معظم رهبری به استان خراسان شمالی اشاره کرد و گفت:‌ اين سفر با توجه به شور و نشاط ايجاد شده در سطح اين استان و ساير استان‌هايی که مشمول سفرهای استانی ايشان قرار می‌گيرند، قطعا موجب پيشرفت و برکت برای مردم خواهد بود و با توجه به جمع‌بندی اين سفرها در حضور مسئولان اجرايی، کاستی‌های استان‌های مختلف پس از سفرهای مقام معظم رهبری رفع و حرکت خوب و رو به پيشرفتی آغاز خواهد شد.

رئيس قوه قضاييه با يادآوری فرازهايی از سخنان مقام معظم رهبری در زمينه مسائلی همچون انتخابات و تحريم‌ها و نيز مساله سبک زندگی از تمام مسئولان کشور در رده‌های مختلف خواست تاکيدات مقام معظم رهبری را نصب‌العين رفتار و گفتار خود قرار دهند.

قطعا از مشکل تحريم عبور می‌کنيم

وی به تشريح مساله تحريم‌های غرب عليه ايران پرداخت و با يادآوری بخشی از سخنان مقام معظم رهبری در اين زمينه گفت: موضوع اهميت ندادن و بزرگ نکردن تحريم‌ها و تاثير آن بر مردم و نظام اسلامی بخوبی در سفر اخير ايشان به خراسان شمالی تبيين شد و تمام مسئولان و صاحبان تريبون و مردم بايد بدانند که دشمن در حال بزرگ کردن اثر اين تحريم‌هاست و رسانه‌‌های تبلغاتی غرب تلاش می‌کنند با تبليغات خود تحريم‌های غرب عليه ايران را بسيار تاثيرگذار و شکننده در وضع مردم ايران به تصوير بکشند.

آملی لاريجانی با تاکيد بر اين‌که " البته تحريم‌ها تاثيراتی بر کشور داشته است " افزود: همانگونه که مقام معظم رهبری نيز تاکيد داشتند،‌ اين گونه تحريم‌ها مساله جديدی نيست و با توجه به وجود استعدادهای ناب جوانان ايرانی و منابع سرشار قطعا از اين مشکل نيز عبور خواهيم کرد.

مسئولان برای کاهش مشکلات اقتصادی تلاش کنند

رئيس قوه قضاييه با اشاره به اين موضوع که " مشکلات اقتصادی مهم است و مسئولان بايد تمام تلاششان کاهش مشکلات اقتصادی باشد " افزود: در کنار تلاش برای رفع مشکلات اقتصادی، بايد به اين موضوع نيز توجه داشت که هدف غربی‌ها بزرگ جلوه دادن تاثير تحريم‌هاست و در داخل کشور نيز متاسفانه افرادی به اين مساله دامن می‌زنند.

آملی لاريجانی همچنين به مساله انتخابات نيز اشاره کرد و گفت:‌ انتخابات در کشور ما به صورت يکی از تجليات واقعی مردم‌سالاری دينی است و نبايد به نحوی عمل شود که موجب وهن نظام شود.

قانون اساسی حد و مرز مسئوليتها را مشخص کرده است

وی به تأکيدات مقام معظم رهبری مبنی بر متلاطم نکردن فضای انتخاباتی کشور از سوی مسئولان اشاره و تصريح کرد:‌ متاسفانه بعد از انتخابات سال ۸۸ مسائلی که به جريان فتنه منجر شد، موجب وهن نظام شد و اکنون نيز با پيروی از سخنان مقام معظم رهبری تمام مسئولان کشور و سران قوا بايد تلاش کنند که فضای کشور فضای تنش و التهاب نباشد و همه بر اساس قانون اساسی و در حدود و ثغور وظايف خود حرکت کنند.

رئيس دستگاه قضا اظهار کرد:‌ مسئولان بايد توجه کنند که قانون اساسی حد و مرز تمام مسئوليت‌ها را مشخص کرده و به صورت شفاف از آن سخن گفته است.

مسئول رسمی تفسير قانون اساسی شورای نگهبان است

آملی لاريجانی افزود:‌ مسئول رسمی و قانونی تفسير قانون اساسی، شورای نگهبان است و اگر همه ما براساس وظايف خود و بدون دخالت در کارهای قوای ديگر حرکت کنيم، فضای آرام و خوبی خواهيم داشت.

وی تاکيد کرد: اگر قوه قضاييه کار خود را رها کند و به سراغ کارهای قوه مجريه برود يا عکس اين اتفاق بيفتد، کارها به خوبی پيش نخواهد رفت و از معقول‌ترين امور اين است که با تحفظ بر حدود و ثغور وظايف خود و با اجرای تاکيدات مقام معظم رهبری بويژه در زمانی که به انتخابات نزديک می‌شويم مانع از تلاطم بشويم.

آملی لاريجانی سپس به موضوع سبک زندگی و نظرات مقام معظم رهبری در اين‌باره اشاره کرد و گفت:‌ اسلام، دينی جامع و نسخه کامل زندگی است و قطعا سبک زندگی خاصی را می‌طلبد و بايد وجوه و مصداق‌های اين سبک زندگی را دريابيم و با پرهيز تقليد از اجانب، مظاهر زندگی خود را در رفتار و گفتار براساس هدف و معنای زندگی آنگونه که در منابع دينی ترسيم شده است، تنظيم کنيم.

رئيس قوه قضاييه توجه به بحث‌های بسيار مهم اخلاقی و دينی و در کنار آن تکيه بر امور عقلانی را در رسيدن به سبک زندگی مبتنی بر هدف و معنای زندگی در يک جامعه اسلامی مهم توصيف کرد و خواستار توجه نخبگان و صاحبان فکر برای تبيين مصاديق اهداف مدنظر مقام معظم رهبری در خصوص سبک زندگی شد.

رئيس دستگاه قضا تاکيد کرد: در واقع از بطن سخنان مقام معظم رهبری درباره سبک زندگی نوعی گلايه از وضعيت موجود برداشت می‌شود، چرا که هرچند در بحث اختراعات و صنايع و پيشرفت‌های سخت‌افزاری روبه جلو بوده‌ايم اما راجع به سبک زندگی کار چندانی نکرده‌ايم و با وجود توجه به برخی ظواهر اخلاقی دينی اما بعضا در بسياری از امور زندگی دنباله‌رو سبک زندگی وارداتی و تقليد از ديگران هستيم، در حالی که اصل و مبنای انقلاب اسلامی توجه به مبانی و ارزش‌های اسلامی و دينی و دخالت آن در تمام شئون زندگی است.

وی با ذکر مثالی در اين باره گفت: در اواخر دوره اصلاحات و با تخصيص بودجه‌ای کلان عده‌ای را مامور بررسی راه‌ها و يافتن راهکارهای پيشرفت و توسعه اقتصادی و آسيب‌شناسی آن کردند که نتيجه آن انتشار کتابی ۷۰۰ صفحه‌ای با اين مضمون بود که برای دستيابی به اقتصادی پيشرفته بايد مسائل اقتصادی را از بحث‌های دينی جدا کنيم در حالی که اينچنين توصيه‌هايی با اصل و اساس و مبنای دينی نظام ما در تضاد است.

اعتراض آملی لاريجانی به گزارش احمد شهيد

رئيس قوه قضاييه در بخش پايانی سخنان خود به گزارش اخير گزارشگر ويژه سازمان ملل اشاره کرد و افزود: موضوع مورد اشاره اين گزارش درباره اعدام‌ها در ايران تعرض به قوانين اسلامی است که نه‌تنها در ايران بلکه در تمام کشورهای اسلامی وجود دارد و درواقع ارزش‌های اسلامی تمام مسلمانان جهان است، اما جای سوال اين است که چرا تنها به ايران فشار می‌آورند و با ديگران کاری ندارند.

در ايران اعدام سياسی نداريم

آملی لاريجانی با تاکيد بر اين‌که " در جمهوری اسلامی ايران مطلقا اعدامی سياسی نداريم و افراد اعدامی يا قاچاقچی مواد مخدر يا متعرضان به جان و مال و نواميس مردم بوده‌اند " گفت:‌ پاره‌ای از قوانين و مقررات مربوط به اعدام، قوانين خاص جمهوری اسلامی ايران نيست و تمام مسلمانان به آن معتقد هستند و کشورهای اسلامی بايد نسبت به اين گونه تعرض‌ها به قوانين اسلامی سکوت نکنند.

رئيس دستگاه قضايی با تاکيد بر اين‌که مبنای اين گزارش‌ها براساس حرف‌ها و ادعاهای يک‌جانبه معاندان جمهوری اسلامی ايران است، گفت: البته جمهوری اسلامی ايران به اين‌گونه ادعاهای مغرضانه توجهی نمی‌کند اما موضوع اين است که چرا دشمنان ايران و اسلام چنين بی‌منطق هستند و در حالی که حتی درخود آمريکا هم مجازات اعدام وجود دارد و در حالی که آمريکايی‌ها با حضور در افغانستان کشت خشخاش را چندين برابر کرده‌اند و ايران را در معرض آسيب‌های جدی از طريق ورود مواد مخدر کرده‌اند نسبت به اجرای قوانين اسلامی در کشور ما متعرض هستند.

وی با اشاره به برخی از مصاديق ناامنی‌های اجتماعی اخير بر قاطعيت دستگاه قضايی در برخورد با اين پديده شوم که امنيت مردم را مورد حمله قرار می‌دهد، تاکيد و اظهار کرد: در اجرای امنيت اجتماعی و برخورد قاطع با مجرمان گوشمان به اين حرف‌ها بدهکار نيست و با اجرای دقيق قوانين با سرعت خاطيان را به سزای اعمال پليدشان می‌رسانيم.

در پايان سخنان رئيس قوه قضاييه، مسئولان عالی قضايی بررسی آيين‌نامه اجرايی قانون نظارت بر رفتار قضات را ادامه داده و مواد ديگری از آن را به تصويب رساندند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016