یکشنبه 7 آبان 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کارگران: اخراج ۱۰۰ کارگر پونل به بهانه انحلال، کارفرما: فقط ۱۴ نفر اخراج کرديم

ايلنا ـ ۱۱۵ کارگر شاغل در صنايع چوب پونل ۲ ماه حقوق معوقه ماه‌های شهريور و مهر خود را هنوز دريافت نکرده‌اند و بيمه آنان نيز از ارديبهشت سالجاری پرداخت نشده است.


رئيس شورای اسلامی کار کارگران کارخانه پونل اعلام کرد: يکصد کارگر صنايع چوب پونل به بهانه انحلال کارخانه از سوی کارفرما تعديل شده و هم اکنون بيکار هستند.

علی‌رضا زمانی که خود نيز از کارگران تعديل شده است، با اعلام اين خبر به ايلنا گفت: از مجموع ۱۱۵ کارگر کارخانه پونل ۱۰۰ کارگر به تدريج از مهرماه سال جاری به بهانه افزايش مشکلات کارخانه اخراج شده و هم اکنون بيکار هستند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين فعال کارگری با بيان اينکه هنوز هيچ مرجع قانونی حکم انحلال اين واحد توليدی را صادر نکرده است افزود: ۱۵ کارگر اين کارخانه در شرايطی به کار خود ادامه می‌دهند که انحلال اين کارخانه از سوی کارفرما بدون رای مراجع قانونی به آنان و اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی اعلام شده است.
زمانی اضافه کرد: ۱۱۵ کارگر شاغل در صنايع چوب پونل ۲ ماه حقوق معوقه ماه‌های شهريور و مهر خود را هنوز دريافت نکرده‌اند و بيمه آنان نيز از ارديبهشت سالجاری پرداخت نشده است.
به گفته اين فعال کارگری، سابقه کار کارگران اخراجی اين کارخانه از ۷ تا ۲۷ سال بوده که حدود ۲۵ کارگر آن با وجود سوابق بالا به دليل کوتاهی کارفرما در پرداخت منظم حق بيمه، امکان بازنشستگی ندارند.
زمانی تصريح کرد: کوتاهی در پرداخت بيمه و حقوق قانونی کارگران در شرايطی صورت می‌پذيرد که توليد و فروش کارخانه مناسب بوده و هيچ مشکلی از سوی کارگران ديده نمی‌شود.
اين کارگر مدعی شد: کارفرما علاوه بر پرداخت نکردن حق کارگران و اعلام انحلال کارخانه سعی دارد با انتقال سرمايه اين کارخانه به مکانی ديگر، و با بکار گيری نيروهای جديد، از تسهيلات دولتی اشتغالزايی استفاده کند.

تاييد اخراج ۱۴ کارگر


داوود ديهيمی مالک و کارفرمای صنايع چوب پونل در گفتگو با خبرنگار ايلنا ضمن تاييد ۲ ماه حقوق معوقه کارگران اظهار داشت: هم اکنون اين کارخانه با ۸۰ کارگر و با حداقل ظرفيت در حال توليد است.

او افزود: کارخانه پونل برای ادامه حيات خود با توجه به اينکه در تهيه مواد اوليه خود دچار مشکلاتی است به کارگزار مديريت توليد واگذار شده تا آنان با تامين مواد اوليه و ادامه روند توليد اشتغال کارگران موجود را حفظ کنند.
ديهيمی اضافه کرد: درب اين کارخانه هم اکنون باز بوده و ادعای انحلال کارخانه کذب است.

اين کارفرما در ادامه با بيان اينکه پونل در سال جاری هيچ اخراجی نداشته‌ است، اظهار داشت: تنها اخراجی‌های اين کارخانه ۱۴ کارگر بوده‌اند که اين اخراج‌ها هم بخاطر مسائل و مشکلات اخلاقی طبق ظوابط قانونی صورت گرفته است.

کارفرمای کارخانه پانل ياد اور شد: اين کارخانه همانند ساير واحدهای توليدی به سبب مشکلات اقتصادی موجود در تهيه مواد اوليه توليد دچار مشکلاتی است که آن را مجبور به تعطيلی بخشی از کارخانه که مواد اوليه آن کم ياب است کرده است و مابقی خطوط که مواد توليد آنان به راحتی قابل تامين است هم اکنون با حداقل توليد فعال هستند.

او يکی از معضلات توليد در اين واحد را عدم همکاری برخی از ارگان‌ها همانند بانک‌ها، و ادارات دارايی و تامين اجتماعی عنوان کرد و گفت: همکاری نکردن اين ادارات در ارائه تسهيلات و خدمات و همچنين اختلافاتی که ما بين کارخانه وسازمان تامين اجتماعی وجود دارد به نوعی سعی کرده‌اند اين کارخانه را به سمت تعطيل شدن سوق دهند.

مالک کارخانه پانل ادامه داد: همه حق حقوقکارگران پرداخت خواهد شد و حقوق کارگرانی که در شرف بازنشستگی هستند نيز واريز می‌شود.

ديهيمی در خاتمه ضمن تاکيد بر فعاليت کارخانه با حداقل ظرفيت، ياد آور شد: در سال گذشته اين واحد توليدی از سوی بعضی از ارگانهای دولتی همانند فرمانداری به علت نداشتن مسائل ومشکلات کارگری مورد تقدير وتشکر قرار گرفته است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016