دوشنبه 22 آبان 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آمانو: ايران همچنان در حال پاکسازی مجتمع نظامی پارچين است

راديو فردا ـ مديرکل آژانس بين‌المللی انژری اتمی می‌گويد که ايران همچنان در حال پاکسازی مجمتع نظامی پارچين است. به گفته وی، امکان دارد اين فعاليت‌ها مربوط به پاکسازی اين سايت از آثار فعاليت‌های هسته‌ای باشد.

يوکيا آمانو که به بغداد سفر کرده است، روز يکشنبه، ۲۱ آبان‌ماه، در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص امکان ادامه پاکسازی پارچين از سوی جمهوری اسلامی ايران گفت: «بله، فعاليت‌ها در پارچين در جريان است، اما امروز جای آن نيست که در مورد جزئيات اين مسئله صحبت کنم.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آژانس بين المللی انرژی اتمی معتقد است که ايران در پارچين دست به آزمايش چاشنی انفجار بمب اتمی زده است و حال در تلاش است تا آثار اين آزمايش را پاک کند.

آژانس که بازرسان آن در سال ۲۰۰۵ دو بار از سايت پارچين بازديد کرده بودند، در ماه های اخير بارها خواستار ديدار دوباره از اين مرکز شده بود. ايران اما می‌گويد که به علت نظامی بودن اين پايگاه، نمی‌تواند اجازه دسترسی به آن را بدهد.

اظهارات اخير يوکيا آمانو در حالی مطرح شده‌ است که طبق گفته آژانس، قرار بر اين است نمايندگان ايران و آژانس روز ۲۳ آذرماه در تهران مذاکرات هسته‌ای جديدی برگزار کنند.

يوکيا آمانو روز يکشنبه در خصوص مذاکرات پيش رو بين ايران و آژانس گفت: «مذاکره به نفع ايران و جامعه بين‌المللی است و به همين دليل معتقدم دليل موجهی برای همکاری ايران با آژانس وجود دارد. اما در عين حال موقعيت (در حال حاضر) بسيار دشوار و نگران کننده است و برای همين نمی‌خواهم دست به حدس و گمان بزنم.»

مديرکل آژانس در ادامه افزود: «مطمئن هستم که آژانس نقش اساسی‌ای در حل ديپلماتيک مسئله هسته‌ای ايران دارد.»

سخنگوی آژانس بين‌المللی انرژی اتمی پيشتر هدف از مذاکرات پيش رو را «دستيابی به يک رويکرد ساختاری برای حل مسائل فعلی مرتبط با برنامه هسته‌ای ايران» عنوان کرده بود.

غرب معتقد است که برنامه هسته‌ای ايران دارای ابعاد نظامی است و خواستاری شفاف‌سازی تهران در اين زمينه شده است. در مقابل، جمهوری اسلامی ايران همواره گفته است که برنامه هسته‌ای‌اش کاملا صلح‌آميز است.

در اين ميان، در حالی که آمريکا و اروپا بر اعمال فشار بر ايران از طريق تحريم‌ها و گزينه ديپلماتيک پافشاری می‌کنند، اسرائيل نسبت به نتيجه دادن تحريم‌ها عليه ايران مشکوک است و بر گزينه نظامی تأکيد دارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016