دوشنبه 22 آبان 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محسنی اژه‌ای: وجود آثار کبودی در پنج قسمت از بدن ستار بهشتی

سخنگوی قوه قضائيه آخرين وضعيت پرونده ستار بهشتی را تشريح کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، غلامحسين محسنی اژه ای عصر دوشنبه در سی و نهمين نشست قوه قضائيه در مورد پرونده ستار بهشتی اظهار داشت: برای اين فرد در دادسرای جرايم فرهنگ و رايانه پرونده ای تشکيل شد و با توجه به اينکه خانه او در رباط کريم بود نيابت قضايی به دادسرای رباط کريم برای جلب او داده شد به همين دليل ظهر روز نهم آبان اين فرد در منزلش دستگير و برای اقدامات قضايی به دادسرای رباط کريم فرستاده می شود و پس از اقدامات قضايی روز دهم آبان بازپرس پرونده برای او وثيقه يکصد ميليون تومانی تعيين می کند تا اگر او می تواند اين وثيقه را تامين و آزاد شود و پس از توديع نشدن وثيقه بازپرس پرونده او را به زندان اوين معرفی می کند و به مسئولان زندان می گويد که او جهت ادامه تحقيقات در اختيار پليس است.

وی ادامه داد: ساعت ۱۶:۲۰ روز دهم آبان اين فرد در زندان اوين پذيرش و به بند ۳۵۰ که يک بند عمومی است منتقل می شود. البته ساعت ۱۱ يازدهم آبان ماه طبق اعلام پليس او را از زندان تحويل می گيرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اژه ای ادامه داد: در روز سيزدهم آبان اين فرد فوت می کند که پليس اعلام می کند صبح به او صبحانه داديم اما ظهر هنگامی که قصد دادن ناهار اين متهم را داشتيم متوجه فوتش شديم بلافاصله موضوع به سيستم قضايی اعلام و پرونده جديدی برای فوتش در دادسرای امور جنايی تشکيل می شود.

اژه ای تاکيد کرد: در مدتی که اين فرد در زندان اوين حضور داشته است اظهار می کرد که خسته و کوفته بوده و قلبش نيز سنگين است که بلافاصله دکتر او را معاينه کرده و مشکل خاصی از ناحيه قلب نمی بيند اما به وی برای اطمينان قرص قلب نيز داده می شود اين در حالی است که نظر پزشک اين است که بهتر است اين فرد توسط يک روانپزشک نيز معاينه شود.

دادستان کشور در خصوص نظر پزشک قانونی گفت: پزشکی قانونی نظريه ای مفصلی داده است که در آن اعلام شده است ۵ جای بدن اين فرد از جمله ساق پا، دست ، پشت کتف و يکی از ران هايش دارای علامت کبودی است و آثار خاص ديگری و شکستگی ندارد. ضمن اينکه در کالبد شکافی مشخص شد که در سر و صورت او هيچ گونه خون مردگی مشاهده نشده است. پزشکی قانونی برای اعلام نظر قطعی و علت تامه مرگ و آزمايش های سم شناسی کبد و برخی از اعضای اين فرد زمانبر است و ممکن است تا ۴۵ روز طول بکشد اما از آنها خواستيم که هر چه سريعتر اين آزمايش ها انجام شود البته امروز نيز به صورت تلفنی به ما اطلاع دادند که در آزمايش سم شناسی مورد خاصی مشاهده نشده است.

اژه ای از دستور ويژه رئيس قوه قضائيه برای رسيدگی به اين پرونده خبر داد و تاکيد کرد: آيت الله لاريجانی اعلام کرده اند که از دادسرای رباط کريم، دادسری تهران، زندان پليس و مدتی که اين فرد در هر کجا قرار داشته است تحقيق ميدانی شود ضمن اينکه از پزشکی قانونی نيز تحقيقاتی در مورد علت مرگ انجام شود و اگر قصور و تقصيری در بررسی ها مشخص شد يا اينکه قصور و تقصيری در مرگ اين فرد وجود ندارد به صورت مستند مطرح شود.

وی به نامه ای که از سوی ستار بهشتی در زندان نوشته شده است اشاره کرد و افزود: نکته قابل توجه مسئله مبهم يک نامه ای است که با عنوان نامه متوفی به رئيس بند ۳۵۰ اوين منتشر شده است. در نامه عليه بازجو شکايت شده است اين در حالی است که معمولا نامه هايی که در زندان نوشته می شود به مسئول اندرزگاه يا مسئول بند تحويل داده می شود.

سخنگوی قوه قضائيه ادامه داد: وقتی از مسئول بند ۳۵۰ سئوال کرديم که نامه چه زمانی تحويل او شده است گفت: اصلا از موضوع نامه خبر ندارم و وقتی در سايت ها نامه منتشر شد پس از پرس و جو دو نسخه از اين نامه که به صورت کاربنی بود در اتاق ستار بهشتی پيدا شد در حاليکه نسخه اصلی وجود ندارد. وقتی از او پرسيدم که آيا ممکن است نامه ها در چند نسخه نوشته شود مسئول بند گفت معمولا تمامی نامه ها در يک نسخه نوشته می شود و نوشتن نامه در سه نسخه غير معمول است. البته ابهاماتی نيز در متن نامه وجود دارد جايی که او مدعی است من بدون حکم بازداشت شده ام که اين امر غير منطقی است اما حال می گوييم که او در زمان بازداشت شايد حکمش را نديده است. وی ادعا کرده است که در تاريخ ۱۱/۸ پليس فتا او را از زندان احضار کرده است در حاليکه وقتی زندانی احضار می شود خودش خبردار نخواهد شد. اين در حالی است که يکی از مهمترين ابهامات اين است که خودش هيچ گاه دسترسی برای انتقال نسخه اصلی نداشته است. اينکه نسخه اصلی دست چه کسی وجود دارد و چگونه منتشر شده است ابهام وجود دارد.

به گفته دادستان کشور آنچه مهم است جان هر مسلمان و شهروندی است و احتمال اينکه به مرگ غير طبيعی مرده باشد وظيفه جدی ماست که اين موضوع را پيگيری کنيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016