پنجشنبه 2 آذر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دواتگری، نماينده ويژه مجلس: محل نگهداری ستار بهشتی غيرقانونی بود

عصر ايران ـ نماينده ويژه مجلس شورای اسلامی در پرونده درگذشت "ستار بهشتی" ، اقدام نيروی انتظامی در نگهداری آن مرحوم در "تحت نظرگاه فتا" را غير قانونی اعلام کرد.

مهدی دواتگری، عضو کميسيون امنيت ملی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با عصرايران، تصريح کرد: مرحوم ستار بهشتی، در نهم آبان سال جاری با حکم قضايی بازداشت و در رباط کريم، تفيهم اتهام شد و پس از انتقال به دادسرای تهران، مقام قضايی، برای او حکم بازداشت موقت صادر کرد و او را به مدت ۱۰ در اختيار نيروی انتظامی قرار داد تا تحقيقات از وی به عمل بيايد.

نماينده کميسيون امنيت ملی برای بررسی ابعاد مرگ بهشتی افزود: طبق قانون، او بايد به بازداشتگاه آگاهی تهران برده می شد ولی نيروی انتظامی، به جای انتقال او به بازداشتگاه آگاهی، به "تحت نظرگاه پليس فتا" منتقل کرد و دو شبانه روز هم او را آنجا نگهداری کرد که در نهايت متهم در آنجا درگذشت که علت مرگ در دست بررسی است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی درباره تفاوت "بازداشتگاه" و "تحت نظرگاه" نيز توضيح داد: در همه پايگاه های پليس، بخشی به عنوان "تحت نظرگاه" وجود دارد که برای نگهداری متهمان برای مدت چند ساعت محدود، مثلاً ۳ - ۲ ساعت، پيش بينی شده اند.

در اين "تحت نظرگاه" ها، متهمان تا قبل از اعزام به محاکم قضايی و نظاير اين نگهداری می شوند تا به عنوان مثال وقتی تعدادشان به چند نفر رسيد و خودروی انتقال متهمان مهيا شد، از آنجا منتقل شوند. بنابراين وقتی حکم بازداشت کسی توسط مقام قضايی صادر می شود، او را نبايد در "تحت نظرگاه" نگهداری کنند بلکه بايد به بازداشتگاه ببرند.

دواتگری افزود: در بين دواير نيروی انتظامی تهران، فقط يک بازداشتگاه زير نظر سازمان زندان ها وجود دارد و آن، بازداشتگاه آگاهی است و نگهداری متهمانی که برايشان حکم بازداشت صادر شده، در ساير دواير ناجا به جز اين بازداشتگاه، کاملاً غير قانونی است.

اين عضو کميسيون امنيت ملی که خود سابقه سال ها قضاوت دارد افزود: با اين اوصاف، اصل بازداشت متهم، با نظر قاضی، اشکال قانونی نداشته است اما محل نگهداری وی توسط نيروی انتظامی، غيرقانونی بوده است که اين موضوع هم بايد مورد رسيدگی جدی قرار بگيرد و با متخلفان برخورد شود تا از تکرار حوادث مشابه جلوگيری به عمل آيد.

نماينده ويژه مجلس در پرونده مرگ بهشتی در پايان به مردم اطمينان داد که اين ماجرا به طور جدی پيگيری و به نتيجه خواهد رسيد و گفت: در اين باره، قوه قضائيه تا کنون عملکرد خوب و شفافی داشته و با اين روند، حتماً نتيجه رسيدگی، بسيار متقن خواهد بود و از اين بابت خيال مردم آسوده باشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016