شنبه 18 مرداد 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

اوباما: بدون فشار داخلی، بعید است نتانیاهو سازش کند

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، می‌گوید با توجه به افزایش محبوبیت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در نظرسنجی‌های داخلی هفته‌های اخیر اسرائیل، این امر می‌تواند مانعی بر سر انعطاف نتانیاهو در قبال نزاع با فلسطینیان شود.

رئیس‌جمهوری آمریکا طی مصاحبه‌ای افزود که این امر ممکن است باعث شود تا نتانیاهو نتواند سازش‌های لازم برای دست‌یابی به یک توافق درازمدت را انجام دهد.

باراک اوباما در ادامه با اشاره به بنیامین نتانیاهو گفت: «اگر او مقداری فشار از داخل کشور حس نکند بعید است بتواند بعضی از سازش‌های خیلی مشکل، مثلاً در مورد موضوع شهرک‌های یهودی‌نشین، را انجام دهد.»

باراک اوباما دیدگاه‌هایش را در باره وضعیت اسرائیل و فلسطینی‌ها در مصاحبه با توماس فریدمن، ستون‌نویس مشهور روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز و از حامیان مهم دولت دموکرات آمریکا، بیان کرده که در شماره جمعه هفدهم مرداد، هشتم اوت، این روزنامه منتشر شده‌است.

رئیس جمهوری آمریکا در همین حال گفته‌است، اما عدم تصمیم‌گیری‌های متهورانه و ضروری از سوی محمود عباس، رهبر تشکیلات خودگردان فلسطینی، «یک مشکل کاملاً متفاوت است».

باراک اوباما این سخنان را در ارتباط با ناکامی‌های صلح اسرائیلی و فلسطینی که در ماه گذشته به بحران جنگی غزه مبدل شد بیان کرده است؛ جنگ غزه از بامداد جمعه، پس از یک وقفه سه‌روزه، از سرگرفته شده‌است.

آقای اوباما در این مصاحبه افزوده‌است، «واقعیت این است که «بی بی» بسیار قوی و ابومازن (محمود عباس، رهبر تشکیلات خودگردان فلسطینی) بسیار ضعیف است و این وضعیت نمی‌گذارد که آن دو تصمیمات شجاعانه لازم را مانند تصمیماتی که (محمد انور) سادات (رهبر سال‌های دهه هفتاد میلادی مصر) گرفت، بگیرند».

(«بی بی» در اسرائیل لقب بنیامین نتانیاهو برای دوستان و بستگان اوست اما رسانه‌های اسرائیل و گاه سران جهانی نیز از او با این لقب یاد می‌کنند).

باراک اوباما به نیویورک تایمز گفت «ارقامی که در نظرسنجی‌های اسرائیل در مورد میزان محبوبیت نتانیاهو ذکر می‌شود، بسیار بالاتر از (میزان محبوبیت در افکار عمومی آمریکا) درمورد من است؛ و محبوبیت نتانیاهو پس از این بحران جنگی نیز بیشتر شده‌است».



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اوباما در پاسخ به این پرسش نیویورک تایمز که چرا آمریکا دیگر به نتانیاهو و محمود عباس برای بازگشت به میز مذاکرات صلح فشار نمی‌آورد، گفته‌است، روند سیاسی، دو رهبر می‌خواهد؛ هم از طرف اسرائیلی و هم از طرف فلسطینی؛ لازمه چنین روندی داشتن افق است؛ آنها باید به فراتر از فردا بیندیشند اما دوراندیشی، یکی از دشوارترین کارها برای سیاستمداران است».

مذاکرات سیاسی اسرائیلی- فلسطینی که پیش از آن با میانجی‌گری آمریکا به مدت ۹ ماه در جریان بود، از ماه‌ها پیش ناکام مانده و آشتی فتح و حماس و تشکیل دولت وحدت ملی فلسطینی، که موجب خشم شدید دولت اسرائیل شد، مُهر پایانی بر احتمال ازسرگیری روند صلح میان اسرائیل و فلسطینیان زد.

اوباما در مصاحبه با نیویورک تایمز این را نیز گفته‌است که «نظر به توان بالای نظامی اسرائیل» وی نسبت به ادامه حیات این کشور نگرانی ندارد اما برای آنکه روح پایه‌گذاران اسرائیل زنده بماند، این کشور باید بتواند در صلح در کنار همسایگان خود زندگی کند و باید خواسته‌های مشروع فلسطینی‌ها که این سرزمین، ارض آنها نیز هست را به‌رسمیت بشناسد».

رئیس جمهوری آمریکا افزوده‌است که اسرائیل را از «آغاز شکل‌گیری‌اش، کشوری پرشور، به طرزی غیرقابل باور موفق، ثروتمند و قوی، سرشار از هوش و درایت، انرژی و آینده‌نگری یهودی و بسیار قوی از حیث نظامی» می‌داند.

باوجود این اظهارات آقای اوباما در مورد اسرائیل، نیویورک تایمز نوشته‌است، که تنش ایجاد شده جدید میان دولت‌های اسرائیل و آمریکا (بر سر میانجی‌گری جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، در بحران نظامی اخیر) به آسانی قابل درمان نیست.

به‌نوشته نیویورک تایمز، افزایش انتقادهای دولتمردان اسرائیل از جان کری، تنش میان دولت‌های اسرائیل و آمریکا را افزایش داد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس شنبه گذشته نوشته بود، نتانیاهو در تماس تلفنی در بامداد آن روز با دان شاپیرو، سفیر آمریکا در اسرائیل، با خشم گفت، به رؤسایش (اوباما و جان کری) پیام دهد که نباید بروی حرف او به عنوان نخست وزیر اسرائیل در مورد ماهیت تروریستی حماس «اما و اگر» بیاورند؛ باید حرف او را قبول کرده و از اسرائیل حمایت کامل به عمل آورند.

بحران غزه وارد سی و سومین روز خود شد

در همین حال، جنگ غزه روز شنبه هجدهم مرداد، نهم اوت، کماکان ادامه یافته است؛ از یک‌سو بامداد شنبه، هجدهم مرداد، پس از حدود ده ساعت آرامش لرزان، موج سنگینی از حملات راکتی از غزه به اسرائیل از سرگرفته شد و از سوی دیگر، اسرائیل پی در پی به غزه حمله کرده‌است.

منابع بیمارستانی در غزه می‌گویند، در تازه‌ترین بمباران‌های شامگاه جمعه به بامداد شنبه در منطقه «نصیرات» در غزه، سه فلسطینی، و در حمله به دو موتورسیکلت‌سوار در اردوگاه «مغازی» این دو نفر کشته شده‌اند.

در کنار ازسرگیری عملیات جنگی میان اسرائیل و غزه، کرانه باختری نیز روز شنبه هجدهم مرداد، برای دومین روز پی در پی، شاهد از سرگیری ناآرامی و تظاهرات از سوی فلسطینیان بوده‌است.

یک جوان فلسطینی مجروح در شهر الخلیل در این رشته از ناآرامی‌ها، شنبه به شمار تلفات ناشی از تظاهرات خشونت‌بار روزهای گذشته کرانه باختری و شرق بیت‌المقدس افزوده شد.

سفیر اسرائیل در سازمان ملل متحد، روز جمعه از شورای امنیت خواست، با تصویب قطعنامه‌ای، خواهان خلع سلاح حماس و نوار غزه شود.

این‌ها در حالی است که مقامات ارشد مصر همچنان میزبان مذاکرات برای آتش‌بس هستند؛ اما هیئت اسرائیلی روز جمعه به نشانه خشم از تجدید حملات راکتی از غزه به اسرائیل، مصر را ترک کرده بود.

از سوی دیگر، هیئتی از سوی آمریکا برای کمک به برقراری آتش‌بسی پایدار در مذاکرات قاهره باقی مانده‌است.

وزارت خارجه آمریکا جمعه شب ابراز امیدواری کرد که با وجود تجدید جنگ، بتوان تمدید آتش‌بس را فراهم کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016