دوشنبه 7 مهر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

ايران: حيثيت انسان از تعرض مصون نيست، الاهه بقراط

همپا
شب ۲۶ سپتامبر ۲۰۱۴ (۴ مهر ۹۳) در «خانه ادبيات» برلن برنامه‌ای با حضور مهمانان ايرانی و آلمانی به دو زبان فارسی و آلمانی برگزار شد. همگرايی پايدار ايرانيان (همپا) در اين برنامه از يک سو به معرفی کوتاهی از فضای همگرايی به مثابه يک برنامه و پلاتفرم بلندمدت در جهت تقويت نزديکی و همگرايی پرداخت و از سوی ديگر حضور و معرفی خود را با يکی از مفاهيم بنيادی همگرايی، يعنی تأمين و تضمين حقوق بشر، گره زد

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


گزارش برنامه‌ای از سوی همگرايی پايدار ايرانيان (همپا) در برلن

شب ۲۶ سپتامبر ۲۰۱۴ (۴ مهر ۹۳) در «خانه ادبيات» برلن برنامه‌ای با حضور مهمانان ايرانی و آلمانی به دو زبان فارسی و آلمانی برگزار شد.

همگرايی پايدار ايرانيان (همپا) در اين برنامه از يک سو به معرفی کوتاهی از فضای همگرايی به مثابه يک برنامه و پلاتفرم بلندمدت در جهت تقويت نزديکی و همگرايی بين ايرانيان (اعم از سياسی، اجتماعی، فرهنگی) پرداخت و از سوی ديگر تلاش کرد حضور و معرفی خود را با يکی از مفاهيم بنيادی همگرايی، يعنی تأمين و تضمين حقوق بشر، گره بزند. و در اين راه چه کاری بهتر از قدردانی و سپاسگزاری از نهادی که بيش از سه دهه است در همين شهر و در همکاری بين ايرانی‌ها و آلمانی‌ها فعاليت کرده و می‌کند.

محمود رفيع دبير «جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران- برلن» و پری رفيع از اعضای مؤسس آن مهمانان اين شب بودند که در سخنانی به دو زبان فارسی و آلمانی به چرايی و چگونگی شکل گرفتن اين نهاد و فعاليت‌های آن پرداختند.

پيش از شروع برنامه در «سالن شومينه» در «خانه ادبيات برلن» که يک مرکز معتبر و شناخته شده فرهنگی در مرکزِ غربی اين شهر در يک بنای قديمی است، با پخش اسلايد و موزيک از مناطق مختلف ايران از مهمانان استقبال شد. خارج از سالن چند پوستر منتشر شده در سال‌های گذشته از سوی «جامعه» به نمايش گذاشته شده بود، و متن آلمانی سخنرانی‌ها به همراه «کارپايه» همپا در پوشه‌هايی در اختيار مهمانان آلمانی‌زبان قرار ‌گرفت.

اسلايد و موزيک با تصاويری از مناطق مختلف ايران:

برنامه به دو زبان فارسی و آلمانی، با خوشامدگويی دو گرداننده اين شب، ميترا گوشه و فرهاد پايار آغاز گشت.

نخست يک ويدئوکليپ کوتاه درباره «همگرايی» و «برای همگرايی پايدار ايرانيان» به مثابه يک فضا، و راه و هدف هميشگی «همپا» به نمايش در آمد. اين ويدئوکليپ در اشکالی ساده و با سه رنگ پرچم ايران، به همراه صدا و موسيقی مؤثر، پيامد اسفناک تفرقه و جدايی و واگرايی را به نمايش می‌گذارد و راه و هدف «همگرايی» را برای آينده‌ای بهتر و پايدار در برابر «همه ايرانيان» قرار می‌دهد.

ويدئوکليپ «برای همگرايی پايدار ايرانيان»:

پس از آن، گردانندگان برنامه در گفتگويی با مسعود اسماعيلو، يکی از اعضای مؤسس «همپا» که انيميشن «برای همگرايی پايدار ايرانيان» نيز ساخته اوست، پرسش‌هايی را درباره همين ويدئوکليپ، و هم‌چنين فضا و پلاتفرم همگرايی مطرح کردند.

مسعود اسماعيلو در باره ويدئوکليپ «همگرايی» گفت: دو سال است تلاش می‌کنيم تا با چند تن از دوستان کاری در زمينه همگرايی انجام دهيم. اين تلاش و احساس در اين ويدئوکليپ به نمايش درآمده با سه رنگ سبز و سفيد و سرخ پرچم ايران که با نشان دادن دو نيروی همگرا و واگرا ضرورت تلاش در راه همگرايی را نمايش می‌دهد.

اسماعيلو افزود: همان طور که مشاهده کرديد، هم نيروهای واگرا سه رنگ پرچم ايران را دارند و هم نيروهای همگرا. ما تلاش کرديم در اين ويدئوکليپ تقريبا چهار دقيقه‌ای احساس خودمان را بيان کنيم. به نظر ما از طريق همگرايی می‌توان آينده پايدار و بهتری را شکل داد.

مسعود اسماعيلو آنگاه در پاسخ به اين پرسش که فکر تشکيل فضای همگرايی چگونه به وجود آمد و مؤسسانش* چگونه يکديگر را يافتند، گفت: انگيزه اين کار در خود سه واژه «همگرايی»، «پايدار» و «ايرانيان» بيان می‌شود. بيش از صد سال است که جنبش‌های مردمی ايران به آنچه می‌خواسته‌اند، متأسفانه نرسيده‌اند، از جنبش مشروطه تا آخرين جنبش، که می‌بينيم هميشه ناکام می‌مانند. ما در حال حاضر تجربه جنبش‌ها و تلاش‌ها در خود ايران را داريم، به دليل فعاليت‌های حرفه‌ای و شغلی و زندگی در کشورهای مختلف جهان، تجربه‌های مختلفی در زمينه‌ فعاليت‌های اجتماعی و مدنی جمع کرده‌ايم و احساس کرده‌ايم بايد اين موضوع را آسيب‌شناسی کنيم که چرا جنبش‌های مردمی در ايران تا حالا نتوانسته‌اند پيروز شوند.

وی ادامه داد: کسانی که دور هم جمع شده‌ايم، تجارب مختلفی داريم، عقايد سياسی و مذهبی متفاوتی داريم، در اين دو سال تلاش کرديم همديگر را تحمل کنيم، ياد گرفتيم که بايد همديگر را تحمل کنيم، و اگرچه گاهی هم صدايمان بالا می‌رفت، ولی انگيزه و دليل ما برای تشکيل اين فضا همين گسترش و بالا بردن سطح تحمل بود. سه واژه «همگرايی»، «پايداری» و «ايرانيان» برای ما، اگر بخواهم به زبان هندسی اين فضا را تعريف کنم، می‌شود عرض و طول و ارتفاع، يعنی وجود اين هر سه عامل برای ساختن يک فضا بسيار اهميت دارد.

مسعود اسماعيلو در پاسخ به اين پرسش که اين اهداف مشترکی که در کارپايه همپا به آنها اشاره شده است کدامند، گفت: خود همگرايی پايدار ايرانيان يکی از اهداف مهم اين جمع است. ما می‌خواهيم اين فضا را به عنوان ثمره کار خود در اختيار مردم و نيروهای سياسی ايران بگذاريم. ما در جستجوی دلايل ناکامی نيروهای سياسی (چه در قدرت و چه خارج از قدرت) هستيم و نتايج اين جستجو را در سايت خود و شبکه‌های اجتماعی در اختيار همه قرار می‌دهيم. ما تازه شروع کرده‌ايم. اين فضا، يک فضای باز است که هر کسی با هر انديشه‌ای می‌تواند در آن وارد شود و با ديگران به گفتگو بپردازد. خود مردم و نيروهای مختلف هستند که بايد از اين فضا استفاده کنند. ما صاحب اين فضا نيستيم بلکه همه مردم ايران صاحب آن هستند.

مسعود اسماعيلو در پاسخ به پرسش يکی از حاضران درباره اهداف مشخص و سياسی همپا توضيح داد: ما امشب در رابطه با حقوق بشر در اينجا هستيم. اهداف ما با احترام به حقوق بشر در ده مادّه در کارپايه‌ای آمده که در سايت ما منتشر شده و احترام به حقوق بشر، احترام به محيط زيست، و احترام به انسان از مبانی آن است. ما با همگرايی پايدار ايرانيان به دنبال آينده‌ای هستيم که در آن حق و حقوق و حرمت انسان در آن ارزش داشته باشد. در اينجا به دليل کمی وقت نمی‌توان درباره اين ده مادّه صحبت کرد ولی در دسترس است و می‌‌توان آنها را خواند.

گفتگو با مسعود اسماعيلو:

پس از اين گفتگو، فيلم مستند کوتاه درباره «جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران- برلن» به نمايش در آمد.

فيلم مستند درباره جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران - برلن:

خانم پری رفيع و آقای محمود رفيع پس از فيلم سخنانی ايراد کردند که متن کامل آنها در سايت همپا www.hampairan.net در دسترس است.

گزارشی کوتاه از برنامه و اهدای لوح قدردانی و سپاس به رفيع ها و جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران:

ـــــــــــــــــــ
*مسعود اسماعيلو، پروين کشاورز، حميد عمرانی، آرش برومند و فردين فولادی اعضای مؤسس همگرايی پايدار ايرانيان (همپا) هستند. همپا بنا به سرشت کارپايه و روش خود از پشتيبانی و همکاری ايرانيان غيرعضو نيز بهره بسيار می‌برد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016