پنجشنبه 6 آذر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

سقف تولید اوپک ثابت ماند؛ نفت سقوط کرد

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در پايان يکصدوشصت‌وششمين نشست خود اعلام کرده است که سقف توليد خود را در حد ۳۰ ميليون بشکه در روز ثابت نگه خواهد داشت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بی بی سی ـ اندکی بعد از اعلام رسمی اوپک مبنی بر ثابت ماندن سقف تولید روزانه آن سازمان در حد ۳۰ میلیون بشکه، قیمت‌های جهانی نفت سقوط کرد و به کمترین سطح در چهار سال اخیر رسید.

دقایقی بعد از اعلام تصمیم اوپک، قیمت هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال که از نفت‌خام‌های شاخص در بازار جهانی نفت به شمار می‌رود، تا ۷۴ دلار کاهش یافت و قیمت هر بشکه نفت خام وست‌تگزاس اینترمدیت نیز تنها اندکی بیش از ۷۰ دلار شد.

روند کاهشی قیمت این نفت‌خام‌ها همچنان ادامه داشته است.

یکصدوشصت‌وششمین نشست وزیران سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) روز پنجشنبه، ۲۷ نوامبر (ششم آذر) در وین برگزار شد. سطح بالای قیمت‌های جهانی نفت در سال‌های اخیر باعث شده بود اغلب نشست‌های پیشین اوپک با تفاهم اعضا در فضایی آرام برگزار شود. بیشتر بخوانید: نشست اوپک زودتر از موعد به پایان رسید.

ولی نشست روز پنجشنبه اوپک نزدیک به پنج ساعت طول کشید و خبرنگاران مستقر در مقر اوپک در وین گزارش کردند که وزیران نفت گفت‌وگوهایی فشرده و همراه با اختلاف‌نظر داشته‌اند.

قیمت‌های جهانی نفت در هفته‌های اخیر مدام در حال کاهش بوده است و گفته می‌شد که گروهی از اعضای اوپک برای مقابله با این روند، خواستار کاهش سقف تولید نفت آن سازمان هستند و به منظور رسیدن به اجماع در این زمینه، با دیگر وزیران نفت رایزنی می‌کنند. دیدارهای وزیر نفت ایران با وزیران چند کشور عضو اوپک از جمله ونزوئلا، عراق و عربستان سعودی هم در شمار این رایزنی‌ها خوانده می‌شد.

رضا زندی، خبرنگار ایرانی که نشست اوپک را از نزدیک در وین دنبال می‌کند، در صفحه توییتر خود نوشت که وزیر نفت ایران پس از پایان نشست وزیران به خبرنگاران گفته است که از تصمیم اوپک عصبانی نیست.

آقای زنگنه پیش از این در پاسخ به امیر پایور، خبرنگار اعزامی بی‌بی‌سی فارسی به وین گفته بود: "مازاد عرضه در بازار بیشتر از آن است که بتوان بازار را با حفظ سقف تولید اوپک متعادل کرد و اگر چنین اتفاقی بیفتد، عرضه نسبت به تقاضا مازادی جدی خواهد داشت."

او کاهش سقف تولید اوپک را "مهم‌ترین راه اقتصادی" برای ایجاد تعادل در بازار نفت خواند، ولی اضافه کرد: "بعضی‌ها این نظر را دارند که با کاهش قیمت‌های نفت، در میان‌مدت، کاهش تولید هم خودبخود اتفاق خواهد افتاد، از جمله بعضی نفت‌های گران از بازار خارج خواهند شد که باعث می‌شود موضوع عدم‌تعادل در بازار حل شود."

وزیر نفت ایران در پایان نشست اوپک در جمع خبرنگاران گفت: "نتیجه، مطابق آنچه ما می‌خواستیم نبود، ولی نشان داد که به مشورت بیشتر نیاز داریم."

او گفت: "برای ما وحدت و اقتدار اوپک یک اصل هست و سعی می‌کنیم آن را حفظ کنیم."

علی نعیمی، وزیر نفت عربستان سعودی، در روزهای پیش از برگزاری نشست رسمی اوپک، گفته بود که کاهش تولید نفت، بهترین شیوه برای جلوگیری از کاهش سطح قیمت‌ها نیست.

عربستان سعودی بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت اوپک به شمار می‌رود و نظرات نمایندگانش در آن سازمان، تاثیر قابل توجهی در تصمیمات نهایی اوپک دارد. به همین دلیل، تصمیم اخیر اوپک برای حفظ سقف تولید، شگفتی چندانی را برای ناظران بازار در پی نداشت، هرچند اختلاف‌نظر کشورهای عضو باعث شد موضوع دودستگی در اوپک که برای سال‌ها به حاشیه رفته بود، دوباره مطرح شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016