چهارشنبه 19 آذر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
4 آبان» نسرین ستوده ساعاتی پس از بازداشت آزاد شد
3 آبان» نسرين ستوده بازداشت شد
پرخواننده ترین ها

نسرین ستوده در روز جهانی حقوق بشر بازداشت و آزاد شد

مأموران امنیتی، نسرین ستوده و همسرش رضا خندان را در حالی که عازم محل تجمع در مقابل کانون وکلای دادگستری بودند، بازداشت کردند. رضا خندان و نسرین ستوده مدتی بعد آزاد شدند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رادیو زمانه ـ صبح روز چهارشنبه ۱۹ آذرماه / ۱۰ دسامبر هم‌زمان با روز جهانی حقوق بشر، مأموران امنیتی نسرین ستوده، حقوقدان و فعال حقوق بشر را به‌همراه همسرش رضا خندان بازداشت کردند. رضا خندان و نسرین ستوده با چند ساعت اختلاف آزاد شدند. رضا خندان تاکید کرده است که بازداشت نسرین ستوده در بار گذشته و بازداشت امروز هر دوی آنها بدون حکم قضایی و غیرقانونی بوده است.

رضا خندان، همسر نسرین ستوده در فیس‌بوک خود نوشت صبح روز چهارشنبه عوامل وزارت اطلاعات در بزرگراه کردستان تهران خودرو آن‌ها را محاصره و او و نسرین ستوده را بازداشت کردند.

هرانا، تارنمای مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران نیز گزارش داد که طبق روال هر روز نسرین ستوده در اعتراض به لغو پروانه وکالتش قرار بود به اتفاق همسر خود رضا خندان به مقابل کانون وکلای دادگستری رفته و دست به تحصن بزند اما این‌بار مأموران وزارت اطلاعات جلوی خودرو آن‌ها را گرفته و هر دو را بازداشت می‌کنند.

بنا به این گزارش، مأموران امنیتی آن‌ها را به یکی از مراکز وزارت اطلاعات منتقل کرده و ساعت ۱۲ ظهر رضا خندان را آزاد می‌کنند. چند ساعت بعد نسرین ستوده هم آزاد می‌شود.

از سوی دیگر صبح روز چهارشنبه جمعی از فعالان مدنی به مناسبت روز جهانی حقوق بشر قصد همراهی نسرین ستوده در مقابل کانون وکلای دادگستری را داشتند که این تجمع بدون حضور وی برگزار شد.

هرانا نوشته است این تجمع با حضور گسترده نیروهای امنیتی و نیروی انتظامی برگزار شد و مأموران امنیتی اقدام به عکسبرداری و فیلمبرداری از تجمع کنندگان کردند.

این گزارش می‌افزاید پس از پایان تجمع مأموران امنیتی اقدام به تعقیب شرکت‌کنندگان کرده و برخی گزارش‌های تأیید نشده‌ حاکی از بازداشت دست‌کم یک تن از شرکت‌کنندگان در تجمع است.

نسرین ستوده سوم آبان‌ماه سال جاری نیز در ارتباط با تجمع مردم در اعتراض به رویدادهای اسیدپاشی‌ در اصفهان، در مقابل وزارت کشور بازداشت شد و پس از گذشت ساعاتی آزاد شد.

از روز سه‌شنبه ۲۹ مهرماه امسال، نسرین ستوده، در اعتراض به حکم محرومیت از وکالت خود توسط دادگاه انتظامی وکلا و آزار دگراندیشان به دست حکومت ایران و کنترل روزافزون رژیم بر کانون وکلا و قوه قضائیه در مقابل ساختمان کانون وکلای مرکز در تهران دست به تحصن زد و از آن زمان به‌طور مداوم این تحصن را ادامه داد.

روز شنبه ۲۶ مهرماه، شعبه دوم دادگاه انتظامی وکلا حکم محرومیت نسرین ستوده از وکالت را صادر کرده است. این دادگاه که به منظور رسیدگی به درخواست دادسرای اوین تشکیل شده بود، با «محرومیت او از وکالت به مدت سه سال» موافقت کرد.

نسرین ستوده همزمان با آغاز تحصن‌های خود در نامه‌ای نوشت که رأی دادگاه انتظامی وکلا زیر فشارهای وزارت اطلاعات و دادستانی صادر شده است و به این حکم اعتراض دارد.

نسرین ستوده پیش از این نیز ۱۳ شهریورماه ۱۳۸۹ بازداشت و به ۱۱ سال حبس تعزیری، ۲۰ سال محرومیت از وکالت و ۲۰ سال ممنوعیت از خروج از کشور، محکوم شد. در دادگاه تجدیدنظر حکم این فعال حقوق بشر به شش سال حبس تعزیری و ۱۰ سال محرومیت از شغل وکالت کاهش یافت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016