دوشنبه 24 آذر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

قطعنامه تشکيل کشور فلسطين بر روی ميز شورای امنيت

دبی - العربيه . نت فارسی - رهبری تشکيلات خودگردان فلسطينی تصميم گرفت به شورای امنيت سازمان ملل متحد روی آورد تا درخواست خود را برای تصويب پيش نويس قطعنامه پايان دادن به اشغالگری اسرائيل در سرزمين‌های فلسطين که از سال ۱۹۶۷ آغاز شده، ارائه دهد.

به گزارش خبرگزاری رويترز، واصل ابو يوسوف از مقام‌های بلندپايه فلسطينی در اين باره گفت که رهبری فلسطين تصميم گرفته چهارشنبه آينده به شورای امنيت سازمان ملل متحد برود تا پيش نويس قطعنامه پايان اشغال را ارائه دهد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اميد اسرائيل به وتوی آمريکا

در مقابل اسرائيل ابراز اميدواری کرد که ايالات متحده آمريکا از حق وتو در برابر هر تحرکی در سازمان ملل متحد که جدولی زمانبندی شده برای خروج نيروهای اسرائيلی از سرزمين‌های اشغال شده تعيين می‌کند، استفاده کند؛ سرزمين‌هايی که فلسطينی‌ها سعی در برپايی کشور خود را بر روی آن‌ها دارند. اما يک مسئول بلندپايه آمريکايی گفت که سخن گفتن قاطع در اين باره، هنوز زود است.

يوفال اشتاينتز وزير امور استراتژی اسرائيل گفت: «گمان می‌کنم هر لايحه مخالف با اسرائيل، وتوی آمريکا را در پی داشته باشد. اين‌‌ همان چيزی است که همواره اتفاق می‌افتاد و اميدواريم همچنان شاهد آن باشيم.»

اما اويگدور ليبرمن وزير امور خارجه اسرائيل به راديو ارتش اسرائيل گفت به نظر می‌رسد درباره مساله مرتبط با کشور فلسطين، «آمريکا اشتياقی برای استفاده از حق وتو ندارد» اما برای «بالا‌ترين حد از هماهنگی» با نتانياهو تلاش خواهد کرد.

جلسه‌های کری و تلاش‌های پی گير آمريکا

انتظار می‌رود که جان کری وزير امور خارجه آمريکا روز دوشنبه با بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل ديدار کند و با او درباره پيشنهادهايی که در لابی‌های سازمان ملل متحد برای برپايی کشور فلسطين مطرح می‌شود، بحث و تبادل نظر کند.

کری پس از آن به پاريس خواهد رفت تا با همتايان اروپايی خود گفت‌و‌گو کند. سپس به لندن می‌رود تا با صائب عريقات مذاکره کننده ارشد فلسطينی و هيئتی از وزرای امور خارجه عرب ديدار کند. آن‌ها از او خواهند خواست تا آمريکا در برابر پيش نويس قطعنامه برپايی کشور فلسطين در شورای امنيت، از حق وتو استفاده نکند.

نشست‌هايی که با عجله ترتيب داده شدند، نشان از تلاش‌های پی گير ايالات متحده برای مديريت رخدادهای شورای امنيت دارد. برخی از اعضای شورای امنيت در پی ارائه پيشنهادی جديد پيش از برگزاری انتخابات پارلمانی اسرائيل در ماه مارس آينده هستند.

اردن پيش نويس قطعنامه نوشته شده توسط فلسطينی‌ها را که در پی پايان دادن به اشغال سرزمين‌های فلسطينی توسط اسرائيل تا نوامبر ۲۰۱۶ است، ميان ۱۵ عضو شورای امنيت پخش کرده است.

در همين راستا يک ديپلمات بلندپايه غربی گفت که اروپايی‌ها در پی اجماع بر سر تصميمی هستند که چارچوبی زمانی برای پايان اشغالگری اسرائيل در نظر بگيرد و احساس می‌کنند که آمريکايی‌ها اکنون قابليت پذيرش چنين احتمالی را دارند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016