چهارشنبه 10 دی 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

خشونت در مقیاس داعش این‌بار از سوی شبه‌نظامیان شیعه عراق (+ ویدئو)

saraya12121.jpg
وبلاگ ناظران رادیو بین المللی فرانسه، به تازگی ویدئویی منتشر شده که نشان دهنده خشونت به کار رفته توسط گروه های شبه نظامی شیعه در نبرد علیه داعش در عراق است.

در این ویدئوی بسیار خشن، یک خودروی متعلق به گروه های شبه نظامی شیعه دیده میشود که سر دو شبه نظامی داعش را بریده اند، بدن یکی را در درون میله ای روی کاپوت ماشین فرو کرده اند و دیگری را با طناب به دنبال خودرو میکشند. لازم به ذکر است لحظه بریدن سر یکی از افراد در ویدئویی جداگانه همچنان در یوتیوب موجود است. لازم به ذکر است این افراد پیش از بریده شدن سر مرده بوده اند.

زمان و مکان دقیق این اتفاق کاملا مشخص نیست اما به گفته ناظران ما در کردستان عراق، این اتفاق در منطقه ینگجه و در جریان عملیات آزادسازی شهر آمرلی و منطقه طوزخورماتو رخ داده است. عملیاتی مشترک بین پیشمرگه های کرد، نیروهای شبه نظامی شیعه از جمله سپاه بدر و گروه سرایا خراسانی و همچنین حمایت هوایی ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده امریکا.

در ویدئو خودرویی با علامتی متعلق به گروه های شبه نظامی شیعه از جمله سپاه بدر و سرایا خراسانی در حال حمل پرچم سپاه بدر به رنگ زرد و پرچم سبز سرایا خراسانی و حمل اجساد بی سر دو عضو داعش، دیده میشود.

درکنار مسیری که این خودرو در حال عبور است. تمامی افراد و خودروهای حاضر متعلق به پیشمرگه های کرد است و این فیلم نیز به نظر میرسد توسط پیشمرگه های کرد گرفته شده است.

این افراد از لباس مخصوص و پرچم کردستان عراق روی خودروهای حاضر در ویدئو مشخص هستند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


گروه سرایا خراسانی از گروه های شبه نظامی شیعه است که به خشونت در عراق و به خصوص با مردم سنی نشین که داعش از آنجا به عقب رانده شده است بسیار معروف است. چندی پیش ناظران گزارشی از اعضای این گروه و عکسی که با سرهای بریده اعضای داعش گرفته بودند منتشر کرده بود. سازمان گزارشگران حقوق بشر نیز بارها این گروه ها متهم به اعمال وحشیانه در جنگ و رفتار خشونت آمیز با ساکنین مناطق آزاد شده کرده است.

پیش از این یک کارشناس گروه های شبه نظامی در گفتگو با ناظران اعلام کرده بود، پس از اوج خطر داعش در عراق، گروه های شبه نظامی فراوانی با حمایت مالی و نظامی ایران برای عقب راندن این گروه تروریستی تشکیل شده اند. این گروه ها با اعلام وفاداری علنی خود به رهبر جمهوری اسلامی ایران، امکانات نظامی و مالی از ایران دریافت کرده اند. به گفته این منبع مطلع، بسیاری از این گروه ها پیشتر تجربه جنگ در سوریه و در کنار نیروهای حامی بشار اسد را دارند و پس از در خطر قرار گرفتن عراق، به کشور خود منتقل شده اند. به گفته ناظران محلی و روزنامه نگاران حاضر در عراق، بسیاری از اعضای گروه های شبه نظامی شیعه، روابط نزدیکی با ایران داشته و به راحتی به زبان فارسی صحبت میکنند.

هشدار: ویدئو حاوی تصاویر خشن است

-خدای من، برادر بمیره! [اصطلاح برای ابراز بهت و شگفتی] سرشون رو بریدن؟!
+ مگه ندیدی؟! سرها روی [ناواضح] بودن.
-سرها رو قبلش بردن درسته؟
+ آره. گفتن شش نفر رو گرفتیم، سرشون رو می بریم


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016